Jump to content

Recensioner av Matrix Reloaded


Achtung

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar
Förresten kanske man inte borde se revolutions!

Nä du. Reloaded är ett mellankapitel av tre. Den kan anses vara dålig på den punkten av att det är så många frågor som lämnas obesvarade. Den sista delen måste ses för att första allt som hände i den andra delen och därmed få svar på frågorna.

 

Kan någon tala om vad Reloaded  hade på denna domän (annat än det jag redan nämnt), som vi inte fick i första filmen?

Besvikelse? :P

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag kan inte direkt hävda att det var samhällskritiken som fick mig att gilla matrix. Snarare sagan, stämningen, spänningen mm mm.

 

Själv så har jag inget emot samhällskritiska filmer men jag anser inte att det är så viktigt som du verkar tycka. Kanske för att jag inte är så enormt missnöjd med samhället.

 

Faktum är att jag tycker att samhällskritiska filmer eller filmer med klara politiska budskap i allmänhet är ganska meningslösa och irriterande. Dels för att de är fullständigt verkningslösa. Folk med samma inställning till dess budskap älskar den, folk med motsatt tycker att den är dålig och tar inte intryck. Jag har sällan hört om någon som ändrat uppfattning av en film. Det finns enbart ett tillfälle när samhällskritiska filmer kan vara bra, och det är när de tar upp ett okänt och nytt problem. Då kan det vara positivt.

 

Min syn på fenomenet är dock att jag avskyr att bli matad politiska uppfattningar. Visst kan man ju inte komma ifrån att de flesta har en uppfattning som speglas i deras verk, men när det går över gränsen från påpekande till propaganda så har det gått för långt.

 

Bättre är väll när filmen lägger fram flera olika argument och låter tittaren själv tänka. Det är det jag uppskattar. Filmer som tvingar mig att börja tänka kring dem. Det stämmer för Reloaded och det är en av anledningarna till att jag gillade den.

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

Men poängen med Matrix var väl ändå att den andades något mer än "Starwars" och "sagan om ringen" - något mer än en saga.

En rysning går genom kroppen. Kallar du sagan om ringen för "bara en saga"? Ojojoj. Även sagan om ringen kan ses som kritik mot samhället, industrialiseringen och människan, dvs i princip samma sak som du ser Matrix. Jag ska inte gå in i ämnet nu men jag har läst såpass mycket om Tolkien att jag insett det. :P

 

Däremot tycker jag inte heller att Reloaded var lika bra. Dock tror jag inte att sista ordet är sagt ännu. Att det skulle vara en slump att få fram the Matrix??? Bröderna Wachowski tror jag har någr kort kvar att spel ut. Tror att de själva inser att reloaded inte är ett lika starkt kort som film ett, vilket kan vara en av anledningarna att man lägger fram film 3 bara ett par månader efter film 2. Skulle man ha tyckt att den ägt en högre kvalitet så skulle man givetvis lagt filmerna med mycket större mellanrum.:)

 

Kul att du iaf säger vad du tycker. Ett stort ordförråd har du också, allt ifrån Knullfest, röv och bajs till objektivt, banalt och esoteriskt trams. Jag tror här att du skulle bli tagen mer seriöst om du höll dig till den sistnämnda av dessa kategorier. :P

Link to comment
Share on other sites

Kul att du iaf säger vad du tycker. Ett stort ordförråd har du också, allt ifrån Knullfest, röv och bajs till objektivt, banalt och esoteriskt trams. Jag tror här att du skulle bli tagen mer seriöst om du höll dig till den sistnämnda av dessa kategorier. :P

Men om han verkligen vill bli tagen på allvar så bör han avsluta alla inlägg med att Christian Bale borde ha spelat huvudrollen va?

 

Ok, nu får jag sluta med såna dumma inlägg.... sista...jag lovar.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är Tolkien samhällskritisk förutsatt att man vill att han ska vara det. Om ringen står för makt osv. blir den helt ok. Men hur många är det som tänker så? Ok, i sista avsnittet då fylke förstörts så kanske man kommer att tycka att det där med industrier är lite synd, högst.

Första matrix gick däremot mycket djupare och var svårare att trivialisera, även om 95% antagligen lyckades bra med det. Jag tror att en och annan quakefanatiker faktiskt skärpte sig en aning efter att ha sett filmen och började ifrågasätta lite mer.

Att Achtung och kompani (samhällsdyrkare) bara irriterat skakar av sig all samhällskritik är naturligt. Men ni bör bombarderas med så mycket samhällskritik så att ni tvingas vakna upp ur er dvala. Det lyckas inte Reloaded särskilt bra med. Det är möjligt att det kommer fram något i Revolutions som är av värde. Men vad kan förlåta den inledande festen och fransmannens orgasmkaka?

Förresten, en samhällskritisk ingrediens till går att iaktta - jag får väl säga det själv eftersom ingen annan tycks hitta något :P Morpheus går emot den militära hierarkin och en liten diskussion om olydnad inleder, mycket lovande, filmen. Nåväl, inte särskilt mycket att hänga i taket. Dras å andra sidan ned av att Zion är ordnat som vilket nutida samhälle som helst. Är dagens hierarkiska system universella och tidlösa - baserade på någon slags mänsklig natur? (ironi) Nej förresten... Morpheus lilla revolt väger inte upp mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tro mig. Jag har inget emot sammhällskritik i allmänhet. Men jag tycker inte om den när den dominerar i filmer. Det finns mycket bättre forum för sammhällskritik än filmer. Först och främst därför att jag emotsäger mig att en person ska få stå i två timmar och propagera för sin sak oemotsagd. Sen även eftersom denna person har kommit i denna maktposition, inte genom sin kunnighet i sakfrågan, utan eftersom han är bra på att göra film.

 

Du förutsätter att 95% av befolkningen feltolkade första matrix och att enbart du och dina upphöjda 5% såg vad de egentligen ville få fram? Jag vill inte kritisera den uppfattningen men låter det inte lite sekt-mässigt?

 

Jag föredrar att inte underskatta folk så mycket och är mycket övertygad om att det inte enbart är actionscenerna som har gjort Matrix så populärt. Visst, de kanske inte har lagt lika mycket vikt vid vänster-paranoian(som ger sig uttryck i RatMs låt wake up på slutet) som du kanske gör. Men vem vet? Kanske de lägger vikt vid andra saker som du missar.

 

Trots allt så måste ju inte alla budskap vara politiska. Om du ser den nya filmen så förstärks ju de kristna symbolismerna ännu mer och den lägger även ner stor tid på flera filosofiska frågeställningar. Framförallt frågan om fri vilja som dominerar reloaded.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tyder väl det mesta på att det rör sig om kvasifilosofi dock. Ingen av diskussionerna, utom den med arkitekten och oraklet möjligen, hade någon substans.

Har inte förstått deras filosofi om fri vilja å andra sidan. Morpheus talar ju i väldigt fatalistiska termer (det är vårt öde osv.) och nyckelmakaren var också fatalistiskt lagd verkade det som (roligt med program som inte sköter sig förresten, måste vara windowsinspirerat). Trots att allt således är förutbestämt så verkar det ändå som att de tror på fri vilja därför att "allt startar med ett val". Monsieur Röv (hette inte fransmannen så?) verkade å andra sidan inte ens acceptera detta och inte heller arkitekten - är det detta något som skiljer människorna från datorerna alltså?

Arkitekten kan ha varit något annat än determinist visserligen. Han påstod sig vara allvetande - men det är inget argument mot fri vilja. Vanligt felslut. Vi kan ha en allvetande Gud utan att Gud för den sakens skull är allsmäktig. Att Gud vet hur vi kommer att handla behöver inte betyda att Gud kan styra vårt handlande.

Men ärligt talat. Har någon lyckats förstå det där med att våra val redan gjorts, men att de ändå var fria på något sätt eller vad det nu var som oraklet sa? Liknar i vilket fall ingenting som jag stött på hos de mer etablerade filosoferna.

 

PS. Jo det där med 5 % är nog lite sekt-mässigt. So what?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag håller med om att det handlar om kvasifilosofi. De låter flera olika syner på världen komma fram och det som nog många irriterar sig på är att man inte får några svar. Alla har en åsikt men vem har rätt? Men det är just det som är en styrka med filmen menar jag(dessutom så finns det en tredje film också, man måste ju spara lite svar till den).

 

Men om du vill så kan du ju gärna förklara vad som är kvasifilosofi och varför.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man sett den. Fick inte syn på någon skylt där det stod Zoodiack utanför Rogletto ;)

 

Kan innehålla Spoilers.

 

 

Ok, för det första så hade jag fel tidigare.  Jag håller med Peo och Zoodiack om det mesta.

 

Jag tar dem positiva sakerna först, eftersom det finns fler negativa.. (tyvärr)

Positivt:

 

* Actionscenerna var riktigt bra i filmen. Men man såg tydligt att dem hade kopierat från tidigare actionscener från samma film och även ettan. Det var actionet jag var ute efter i den här filmen och jag fick valuta för pengarna.

 

* Keanu Reeves imponerade som han sällan brukar göra i sina roller. Jag tycker att han passade bra in i filmen och det ska bli kul att se honom nästa.

 

* Agent Smith är bara för häftig! Vilken röst och vilka repliker han levererar. Han var mycket skönare i denna film.

 

* Stämningen i biosalongen var mycket bra. Självklart för att det var premiär, men ändå. Det var trevligt när publiken klappade efter Neo vs. Smith x 100.

 

Negativt:

 

* Det levererades för många skämt i filmen. Zoodiack nämnde fransmannen, men den jag störde mig mest på i detta fall var Link, ersättaren för Tank. Han var som en Gimli med dreadlocks.

 

* Filmen längd. Jag tycker att den var för lång och ibland kändes scenerna utdragna. Nej, den skulle gärna ha varit en halvtimme kortare.

 

* Zion! Den här biten störde mig mest. Visst, kul att se den enda staden som finns kvar, men vilka otroligt sega och tråkiga scener som utspelas här! Den där festen som hölls efter Morpheus tal var ju bara onödig och tråkig. Jag tittade på klockan, vred på mig, kollade på publiken och annat eftersom den var så otroligt tråkig och intetsägande.

 

* Bu för handlingen. Ingen som helst bra handling enligt mig. Rätt så onödig och det känns att den här är mellandelen i trilogin som inte säger så mycket. Allt beror på den första och den tredje som ska knyta ihop allting.

 

Sammanfattning: En film som ska ses, men inte ha förväntningar på. Det här är ganska segt ibland, men actionet i filmer höjer den klart flera steg.

3/5

 

 

 

tyvärr.

Greenleaf ger verkligen en fullträff, en klockren fullträff recension i sin helhet gällande Matrix Reloaded. Jag bugar som japanerna gör med händerna ihop vördnansfullt. Tack tack tack...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Oj då. Tack så mycket The Matrix och kul att du håller med mig i min recension. För det gör du väl?

 

En annan negativ grej som jag kom på nu är att Reloaded tar upp nya onödiga saker såsom spöken(tvillingarna) och vampyrer (De som Persephone dödar hos Merivingian).

Det känns ganska onödigt att ha med.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Här kommer äntligen mitt, ganska långa inlägg, om Matrix Reloaded. Hoppas nån orkar läsa det. Obs! Jag har några frågor mot slutet. Om inte annat kan ni ju svara på dem. :P En del SPOILERS finns det nog.

 

OK, det är väl bara att erkänna från början. Jag är Matrix-frälst, en Matrix-anhängare.

 

Precis som den Heliga Birgitta fick jag en uppenbarelse. Den ägde rum då jag, sommaren '99, med brutet nyckelben och skrubbsår över hela kroppen, satt på ett plan från Sydney till London. På stolsryggen framför mig hade man en liten skärm där man kunde kolla på en antal filmer för att fördriva tiden. Filmerna vevades om och om igen, så när jag råkade komma in i en film som hade det lite märkliga namnet The Matrix, hamnade jag mitt i Morpheus och Neos träningsfight (fast det visste jag ju inte då). Jag visste bara att det här var något speciellt. Efter några timmar hade jag kollat på hela filmen; först mitten, sen slutet och sen början och var fast i ett tungt Matrix-beroende.

 

Till hösten kom filmen på bio i Sverige och jag såg den direkt. Oj, vilken upplevelse! Köpte den på video (vilket är unikt för mig, det vet Roadie), såg om den. Har väl sett den 7 gånger nu tror jag (kanske inte så mycket, men för mig är det mycket). Till en början var den inte speciellt uppmärksammad alls. Men det ändrades ju efterhand när alla insåg vilket mästerverk det var!

 

Nu var det då dags för del 2 i trilogin (som det sades ha varit tänkt att vara redan från början) Matrix Reloaded. Det som jag främst tror gjorde att jag gillade även Reloaded var att jag tillät mig sugas in i Matrix-världen, inte leta fel, och inte ha för höga förväntningar. Det funkade. Efter filmen var jag alldeles förvirrad, fortfarande kvar inne i Matrix och med en massa frågor snurrande i huvudet. Jag hade en liknade känsla efter att ha sett Oliver Stones Plutonen på bio. Då trodde jag att jag var kvar i djungeln i Vietnam när jag kom ut från salongen.

 

Nåväl, till själva filmen. För mig kändes det så här; eftersom jag är Matrix-frälst så övervägde det faktum att vi fick veta mer om Matrix, hur det kom till, vi fick se Zion, osv, de brister som finns i filmen. Jag kommer till en del saker som jag störde mig på senare. Först vill kommentera en del andra klagomål som jag har hört. En del, bl a Emma på ZTV, har sagt att det är för långt mellan actionscenerna och att när dessa äntligen kommer så är de för långa. Jag håller inte med. Jag tyckte de var skönt spridda över hela filmen, och för min del så kan de pågå hur länge som helst (nästan). Jag var alldeles svettig efter biljakten. Speciellt ballt var det när Trinity åkte slalom mot trafiken. Oj, oj, oj. En annan sak som en del, Emma återigen, stör sig på är det "kvasifilosofiska" tramset som förekommer. Själv tycker det är underbart. Att försöka klura och diskutera vad som menas är ju skitkul, kvasifilosofiskt eller ej.

 

OK, nu till bristerna. Jag har i princip tre huvudinvändningar:

 

1. Att sätta in en 5 (?) minuters trance-video tillsammans med inklippta scenerna på Neo och Trinity i sänghalmen mitt i filmen är inget smart drag i en redan för lång film, även om själva låten var rätt så skön. 30 sekunder hade räckt för att visa det man ville visa; att Neo och Trinity är kära och att Zion festade.

 

2. Slutet blev, enligt mig, alldeles för stressat och hafsigt. Efter den grymma jakten på motorvägen var jag helt färdig och uppenbarligen gällde det också bröderna W. När våra hjältar samlas och Morpheus pratar om vad som måste göras den kommande natten kändes det som om detta sen ska ske i Revolutions. Det hade känts som en naturlig avslutning. Men icke. Istället får vi, i snabba klipp, se det som Morpheus pratar om verkligen utföras. Det kändes lite stressat och sen var plötsligt Neo uppe i TV-rummet med Arkitekten och viktiga saker avhandlas som jag inte var riktigt redo för. Kanske känns detta annorlunda om man ser den en gång till.

 

3. Detta har ni redan kommenterat. Jag blev störd av att det så tydligt framgick att Neo efter ungefär 2/3 av fighten med agent Smitharna plötsligt blev en tecknad seriefigur. Grejen är att i början av fighten är det inte så. Både Smitharna och Neo är riktiga och fighten är skön att skåda, men sen ser man plötsligt att Neo i princip är intecknad med pensel. Nä, det såg inte bra ut. Varför inte, som Czechflash sa, fortsätta med samma teknik som i början. Även när agenten hoppar på bilarna under motorvägsjakten framgick det för tydligt att det datoranimerat. Jag accepterar animerade figurer som Gollum (och t.o.m Jar Jar Binks) eftersom det då inte rör sig om riktiga människor. Även Roger Rabbit inklippt i verkligt sceneri är OK, eftersom det är en seriefigur från början. Även helt datoranimerade filmer, som Final Fantasy eller Osiris-filmen i Animatrix, funkar eftersom då allt är (och ska vara) datoranimerat och man istället fascineras av hur bra det ser ut (även om man ser att det är just datoranimerat). Här, i Reloaded, blev det bara B-igt. Tyvärr.

 

Nåväl, trots mina klagomål kan jag ändå inte annat än att gilla filmen skarpt, trots att det är kalkonvarning under rave-dansen/Neo-Trinity-scenerna. Reeves passar perfekt för rollen, Moss är i klass med Weaver och Hamilton, och Fishburne är också bra (tyckte hans predikan var lite rolig och inte jobbig faktiskt). Och så favoriten Hugo Weaving som agent Smith! Betyget blir 4/5. Den är inte lika bra som ettan och måste därför få lägre betyg.

 

Nu har jag några frågor:

 

Det sades att både Dozer och Tank hade dött. I Matrix blev ju Dozer dödad av Cypher, men Tank, om än skadad, klarade sig faktiskt genom hela filmen. Så när hände det? Var det i en av Animatrix-filmerna? Jag har bara sett fem av dem. Sen antar jag att den där killen som dyrkar Neo är killen i "Kid's Story"? Stämmer det?

 

Nu kommer lite spekulationer med riktiga SPOILERS:

 

Agent Smith har uppenbarligen tagit sig in i den där snubben som heter Bane. Detta hände ju när Bane och en annan hade fått ett meddelande från Oraklet. Smith dök upp och kopierade Bane till sig själv och tog själv telefonen ut ur Matrix och in Banes kropp och vidare till Zion. Där betedde sig Bane väldigt konstigt. Bane var förrädaren på slutet och den enda överlevande i slutscenen. Innan det skar han sig i handen två gånger och skakade sen hand med Neo. Betydde det nåt? Kan han ha smittat Neo på nåt sätt (kanske gett honom superkrafter). En annan idé som ni tagit upp är ju den att Zion egentligen också är en del av en Matrix, möjligtvis då "nestlad" med den första Matrix. Med tanke på vad Arkitekten sa och det faktum att Neo på slutet har superkrafter även i Zion (då han slog ut bläckfiskarna) tyder på det. Kanske skulle dessa spekulationer passa bättre i en annan tråd, men nu hamnade dem här.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Bra recension Jojje, jag håller med dig om det mesta. Hur lång var egentligen "trancescenen"? Den kändes som typ 4-5 minuter. Helt onödigt.

 

Det sades att både Dozer och Tank hade dött. I Matrix blev ju Dozer dödad av Cypher, men Tank, om än skadad, klarade sig faktiskt genom hela filmen. Så när hände det? Var det i en av Animatrix-filmerna? Jag har bara sett fem av dem. Sen antar jag att den där killen som dyrkar Neo är killen i "Kid's Story"? Stämmer det?

 

Jag läste nyss en artikel om att han som spelade Tank hade stämt Wachowskis för att han inte fick vara med i tvåan och trean. Jag tror att han helt enkelt var jobbig "off-stage". Därför löste Wachowskibröderna det enkelt och sade att Tank dog i något tidigare uppdrag.

Han dör inte i någon Animatrixfilm i alla fall.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Bra skrivet Jojje ! Vill ta upp några saker du skrev.

 

Börjar med de tre huvudinvändningarna du hade:

 

1. Första gången tyckte jag festen/kärleksscenen var lång och jobbig.

Men efter att ha sett den igår tyckte jag det kändes helt ok.

Den var ungefär 5 minuter lång (låten är ca 3.30, har den nerladdad)

och nu tycker jag det är helt ok. Dock visas det väldigt mycket bröst

av någon anledning (kanske för att man inte visar något av Neo/Trinity ?).

Kanske beror det bara på att jag gillar låten, jag vet inte...

 

2. Slutet kunde varit bättre. Speciellt "To be concluded", dåligt !

Jag tycker att motorvägen kunde ha avslutat filmen, eller snart därpå.

Man kunde kanske ha klippt om den så att det kom på slutet iaf...

Motorvägen var verkligen mycket bra, speciellt långtradarna på slutet...

 

3. Ja, det är verkligen dåligt att de gör så. En annan sak som

kanske har nämnts är att när Neo slängde Agent Smith in i de andra

Agent Smiths, lät det som bowlingkägglor eller liknande...skumt.

Hur som helst, nu när jag visste att det var dataanimerat när Neo

slåss mot Agent Smith x 100 (inte i början), blev det bättre. Jag störde

mig inte lika mycket på det, men det var inte bra, tyvärr.

 

Hahaha, när Morpheus håller sitt tal i grottan kom jag att tänka på

att det var precis som i The Warriors från 1979 när en viss Cyrus

håller ett tal till alla gängen...Vi vet hur det slutade, hehe.

Någon annan som sett den filmen kanske vet vad jag menar !?

Och som jag skrev tidigare fanns det en hel del taget från andra

kända filmer, vissa var tydliga, som t.ex. Star Wars...

 

Hur som helst ger jag också filmen 4 av 5 efter att ha sett den

en andra gång. Det var mer av en upplevelse andra gången när jag

inte letade efter fel !!!

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Czechflash:

Vad heter den där låten? Måste höra om på den, nu när alla säger att den är så bra.

 

Slutet kunde varit bättre. Speciellt "To be concluded", dåligt !

Nej, det håller inte jag med om. Jag tyckte att det var en sklön cliffhanger att avsluta när man verkligen vill se vad som händer sen. Oj, vilket retande slut. Då längtar man bara ännu mer till att få se Revolutions!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Själva slutet var inte fel, men att skriva "To be concluded" var fel.

Det känns som en dålig TV-serie :lol:

 

Låten heter Zion av Fluke. Den bygger upp mer och mer och blir

bara bättre och bättre ju längre låten går. Personligen tycker jag

inte det är trance/rave. Isf relaxtrance, för den är lite flummig :P

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...