Jump to content

Konungens återkomst!


Rekommenderade inlägg

  • Svar 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator

Vissa minns mig nog som den som var mest besviken på TTT, jag var och är skeptiskt till PJs version av den. Har därför skruvat ner förväntningarna så mycket jag kan för att inte bli besviken på ROTK.

 

Så här direkt efter filmen saknar jag ord. Just nu är detta, helt seriöst, den bästa film jag någonsin sett. Den fångade mig tidigt (inte direkt, det kändes nånstans lite långsamt i början, även om delar saknades där.) och höll greppet hela filmen igenom.

Musiken gjorde dramatiken så mycket! Musiken är fantastisk.

Bernard Hill är mäktig som Theoden, de andra, förutom hoberna, kom lite i skymundan. Vilket är bra, jag vill ha fokus på hoberna.

Scenografin och fotot är det vakraste jag sett, även fast PJ skämt bort oss med snygga scener tidigare.

Kan säga att jag fick både ståpäls och ordentliga tårfloder vid ett par tillfällen.

 

Framför allt finns känslan där. Scenerna där tempot dras ner till slow motion, musiken når cresendon och man dras in i upplevelsen och spottas ut strax efter, helt slut. Saknade den i TTT, här fanns det med råge!

 

Det är just nu 5 av 5 i betyg för ROTK.

 

EDIT: Först nu läste jag Peos recension. Vill bara tillägga att de sentimentala tårscenerna mot slutet är precis som Peo beskriver dem, men jag älskar sånt, därför höjder dessa betyget från mig till skillnad från Peo.

Ändrad av Manetheren
Link to comment
Share on other sites

Även om en del ändringar stack lite (Att Sam inte bodde i Bag End på slutet var det enda som jag inte kunde förstå varför PJ hade ändrat dock), så var det här lugnt årets film, fast det visste jag nog redan innan jag satte mig i biosalongen. Om det här var den bästa filmen någonsin vet jag inte än, tror jag måste kolla på den ett par gånger till först (och få en del sömn också). Men klart är att jag har nog inte levt mig så in i en film någon gång förut, trots att jag visste hur det skulle gå, och bara det är värt fullt betyg. 5/5

 

Nu måste jag sova. Zzzz....

Link to comment
Share on other sites

Böjd att hålla med Manetheren - vad gäller de första två timmarna. Ja egentligen är filmen ett mästerverk ända fram till "örnarna". Sedan följer, staplat på varandra, ungefär fem olika slutscener, dvs det kunde varit slut... gång på gång. Det drar ner helhetsintrycket så här direkt efter - men kommer antagligen att störa mindre när filmen satt sig.

 

Musiken kunde varit något mindre smetig, färgerna (i Fylkescenerna) något mindre grälla, Frodo något mindre äppelkindad och översättningen betydligt bättre.

 

Scenerna mellan Frodo och Sam känns ibland lite ansträngda och den enda skådespelare som kommer helt till sin rätt är Viggo Mortensen.

 

Och så vidare... men nog om det.

 

Mitt betyg? 5/5. Självklart.

Ändrad av Jonas
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Böjd att hålla med Manetheren - vad gäller de första två timmarna. Ja egentligen är filmen ett mästerverk ända fram till "örnarna". Sedan följer, staplat på varandra, ungefär fem olika slutscener, dvs det kunde varit slut... gång på gång. Det drar ner helhetsintrycket så här direkt efter - men kommer antagligen att störa mindre när filmen satt sig.

 

Musiken kunde varit något mindre smetig, färgerna (i Fylkescenerna) något mindre grälla, Frodo något mindre äppelkindad och översättningen betydligt bättre.

 

Scenerna mellan Frodo och Sam känns ibland lite ansträngda och den enda skådespelare som kommer helt till sin rätt är Viggo Mortensen.

 

Och så vidare... men nog om det.

 

Mitt betyg? 5/5. Självklart.

Det har talats en hel del om de många sluten i filmen på förhand. Väntade mig det, och det störde mig därför inte så mycket. Gillar som sagt de där pampiga, tårdrypande finalerna så de var ok för mig. Sen får man, som någon skrev, se detta slut som ett slut på hela trilogin, och ser man hela trilogin i ett svep tror jag inte de kommer känna för mycket.

 

Måste också lägga till ett namn i min hyllning ovan.

WETA!

Det är de två grenarna av företaget och deras skicklighet och ambition som gjort det möjligt för PJ att skapa så fantastisk scenografi och så bra effekter att filmen får den härliga känsla den, eller snarare, de har.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag är väldigt besviken på många saker i filmen. Jag tänker inte sitta här och rada upp allt som var anorlunda från boken för de vet ni alla redan. Trots allt så beundrar jag detta Peter Jacksons storverk, det hade varit svårt att göra det bättre men detta kan tyvärr inte trösta min besvikelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Minsann, känner jag inte igen mig från förra året, PoE! Konstigt nog accepterade jag ändringarna i ROTK utan att sörja, kanske har taktiken med att ta reda på så mycket som möjligt om förändringarna i förväg lyckats!

 

Några saker jag höjde på ögonbrynen över dock är: (Spiolervarning)

 

Shelob var ruskigt snyggt gjord, men hon hade ingen "personlighet". Vet inte hur man skulle lyckas få till detta på film, men hon kändes mer som ett djur än en mytilogisk varelse. Jag vill likställe henne med enterna eller alverna.

 

Det fanns som sagts tidigare luckor i filmen, som i början när Gandalf och co återförenas med Merry och Pippin vid Orthanc, för att i nästa sekund vara tillbaka i edoras. Eller tiden då Sam och Frodo tar sig från Cirith Ungol till Mount Doom och västerns allierade rider från Minas Tirith till De svarta portarna. Ena sekunden var de bara framme lisom.

 

Tyckte som Peo att Gollums kamp mot den osynlige Frodo såg lite töntig ut. Tyckte också att ögat blev lite fjantigt då Barad Dur störtade samman.

 

Dock fanns gott om mäktiga scener:

 

När Aragorn med fler knäböjer inför hoberna. Och när Frodo vaknar och träffar de andra ur brödraskapet.

Fick även ståpäls när Pippin skriker Örnarna kommer!

Kameraåkningarna över Minas Tirith är ju så andlöst vackra och slaget på Pelennors slätt likaså. Hade trott att det skulle vara längre, men till min glädje tog den inte så tid. Det hände mycket i filmen, precis som i den första, det gillade jag.

 

Och så avskeden så klart. Jag är blödig för sånt, snyftade på rejält ett tag där!

 

Jojje, snälla säg inget, min sambo tror att jag sov på soffan hela natten, fick bråka rejält med henne igår för att hon skulle skicka mig till soffan!

Svar på din fråga är att i början kändes filmen lite långsam, och jag kollade på klockan för att se hur mycket som gått. Blev nerves över att tiden gick och det var så mycket kvar att avklara. När tempot väl höjdes så förvann jag bara. Kände inte alls av att filmen var så lång, hade lätt kunnat sitta en timme till!

Ändrad av Manetheren
Link to comment
Share on other sites

Själv kände jag det inte som att denna filmen var längre än de tidigare, snarare tvärtom. Dock kändes det i kroppen när man reste sig efteråt.

 

Möjliga spoilers:

Det med Gollums glädjedans, när han fått tag i ringen, som förvandlades till ett bråk med Frodo istället, var något som jag störde mig en del på när jag såg det. Men å andra sidan hade det varit väldigt svårt att visa Gollums glädjedans, och det känns som att det hade lätt kunnat se ännu löjligare än det gjorde nu. Det viktiga gick ändå fram, att det var tack vare Gollum, som ringen blev förstörd.

Jag tyckte absolut inte att slutet blev för utdraget, snarare att allting gick alldeles för fort efter Pelennor. Får väl hoppas på mer i extended, och om jag fattat det rätt ska iaf Helandets hus komma med. Fast jag vet inte hur de skulle klippa in Eowyn och Faramir. I boken tas ju den berättelsen med först när ringen blivit förstörd, trots att den börjar utspela redan när västerns här drar iväg till Mordor.

Fast jag är glad att man fick se dem tillsammans i slutscenerna, trots att det antagligen lämnar ett enda stort frågetecken hos publiken, speciellt då Faramir var på gränsen till döden för att sedan mystiskt tillfriskna, (att Eowyn egentligen var lika nära döden märktes inte lika mycket). Och att Merry till och med kunde vara med till Mordor, har jag lite svårt att förstå.

 

Men alla ändringar är inte så farliga, när man fått se saker som the Beacons of Gondor (kommer inte ihåg vad de heter på svenska), Rohirrims attack, murbräckan Grond, Mumakils attack och örnarnas ankomst. Även småsaker som till exempel Legolas och Gimlis korta ordväxling vid svarta porten och scenen när Merry är så ledsen, att han nästan skäller ut Pippin.

 

Vad gäller soundtracket, så tycker jag inte det var så märkbart i den här filmen. Det fanns där, och bidrog nog till stämningen, men förutom i några scener höll det sig i bakgrunden hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Så här kommer den:

Achtungs Recension av Return of the King

 

Helhetsintryck

Som en helhet så är det här en av de bästa filmer jag har sett. Om FotR är bättre eller sämre kan jag inte säga än men den är helt klart bättre än TTT. Dock så kan man nu säga att triologin håller en hög konstant nivå rakt igenom och man ser att det hela egentligen är en enda lång film.

 

LOTR vs Star Wars

Tarantino är ju berömd för att ibland smyga in lite referenser till andra filmer. Pj är kanske inte riktigt lika subtil när han klämmer in hela Darth Vaders dödsscen. Men på nåt sätt så känns det ändå ganska passande då LOTR har blivit 00-talets SW. Den har allting av det som gjorde SW så bra. Härliga miljöer, pampiga scener, ännu pampigare musik och en intresant historia.

 

Här har vi även 00-talets version av striden om Hoth. AT-AT här utbytta mot mumakil och precis som Luke själv tar hand om en AT-AT i ESB så tar Legolas hand om en av elefanterna här.

 

Och låt oss inte glömma trailerkommentaren What does your heart tell you? som även dök upp i en trailer till tPM.

 

Minnesvärda scener

Med den hyär rubriken så skulle jag kunna fylla otaliga rader men jag ska försöka begränsa mig.

När signaleldarna tänds så kastas man in i en sekvens som veerkligen känns som PJs specialitet, sköna naturbilder med Shores pampigaste musik. Sånt älskar jag.

Sam och Frodos sista väg till Vulkanen är också pampigt på sitt sätt. Och man får inte glömma örnarnas ankomst(men skulle det inte finnas fler örnar?).

Sen så behöver man väll inte ens säga att striden om Minas Tirith var precis det jag hade önskat.

 

Klagomål

Det finns saker som jag dock gillade mindre, jag tycker att man nog hade klarat sig utan det inte allt speciellt metaforiska ögat(sauron). Det kändes verkligt men jag hade nog föredragit att man enbart talat om ögat och att man inte sett det.

Jag hade verkligen velat se riktiga människor komma ut från piratskeppen, och jag älskade verkligen den scenen i böckerna där hjältarna ser skeppen och tappar modet bara för att sen se att det har de vita trädet på seglen.

Jag hade nog velat se en mer komplex Denethor.

 

Positiva överaskningar

Nog har det vimmlat av rykten om att aragorn skulle ha en duell mot Sauron och tMoS. Icke sa nicke.

Och ettt annat rykte som till och med blev bekräftat av vissa som sett filmen var att Aragorn skulle slåss mot de dödas kung, icke sa nicke.

Det har "ryktats" om att den skulle vara för sentimental, icke sa nicke.

Filmen är lika bra som jag hoppades och det var nog nästan en överaskning med tanke på hur negativa många här varit.

 

Betyg

Jag har ju redan sagt att den var bättre än TTT och jag gav TTT en 5:a so det kan ju inte bli mycket annat än en väldigt stark 5/5

Link to comment
Share on other sites

värst vad omvända alla har blivit. Jag älskade de två första filmerna och jag tycker den här är extremt bra men jag stör mig på en del saker...

 

 

Spoilers men det kan nog vilken idiot som helst förstå..

Det jag gillar kan jag ju börja med:

1. Sam. Är helskön. Det enda man borde ha ändrat på är när han ska förklara för frodo att han ska bra honom: I will carry you, nästan skriker han som om han skulle få applåder (vilket han fick från biobesökarna på rigoletto och det störde mig). Annars är hans fight med spindeln underbar, springer tappert in som om han skulle ha ett uns chans, men blir helt nerschmockad.

2. Rohirrim. När dem spränger in i vimlet.. Det är nog det häftigaste jag sett! Theoden e så jäkla bra där!

3. Gimlis extremt vassa repliker. Inga "it was deliberate"- repliker utan klockrena kommentarer som snarare höjer anseendet hos dvärgen än sänker det.

4. Merry och pippin. Roliga små figurer.

5. Vårdkasarna, snyggt!

 

Det som jag stör mig på genom hela filmen är alla trådar man börjar

spinna, som om man ska sy en kofta men får slut på tråd (tid).

 

1. Elrond kommer med svärdet och säger: Arwen är bunden till ringen och om inte Sauron besegras dör hon. Ok. Kommer det något mer om det... nej.

 

2. Pippin tar palantiren. Merry förklarar; förstår du inte, Sauron tror att du har ringen. Ok. Kommer vi få höra något med koppling till det?? Nej, ingenting annat än att det är en av många anledningar till att Sauron går i krig.

 

3. Eowyn, Faramir och Eomer. faramir ligger på bål och blir nerputtad av pippin. Hans roll i filmen är iom det slut. Eowyn hugger häxmästarn. Sedan är hon borta. Theoden dör. Sedan hör man inte ett ord om honom.

 

4. Eomer. Vart tar han vägen??? Han kastar ett spjut på en olifant, sedan ses han knappt till.

 

5. Det värsta exemplet är spökarmén och skeppen. De går in i spöktunneln och träffar mr spöke. "titta jag har svärdet som var brutet". Vad händer sedan. Jo de kommer plötsligt med skeppen och plöjer allt. om man inte har läst böckerna så lär man ju tänka, hur fan kom dem dit! sedan e inte spökena varken bra gjorda eller särskilt roliga att ha på slagfältet (är nog omöjligt att göra en bra spökarmé).

 

6. Varför blev Denethor galen? Man får inte bara för sig att bränna sin son! (palantiren verkade han ju inte ha haft, måste finnas en annan anledning=

 

Det som jag annars tycker är skillnaden, den stora skillnaden mellan film 1,2 och film 3 är den siste inte är verklig i samma skala som de andra. Film ett med balrogen som mest overklig går hem. Film två med Träden som mest overkliga sak går absolut hem. Film tre... Ett ficklampeöga, en stor (ooverklig) spökarmé, Mark som bara försvinner...

 

 

som jag annars tänkte på

# Varför knöglas häxmästaren ihop som en bil på en skrottipp?l

 

# Fint med pj:s barn bland åskådarna..

 

# Borde inte ögat dvs. saurons kraft förstöras i samma ögonblick som ringen förgörs?

 

# Tror ni att dem använde en ficklampa när Sauron nästan fick syn på dem vid domedagsberget?? Såg ut så :(

 

# Var i helsike gjorde peo sin cameo?

 

# Är det verkligen smart att sätta en orch med bölder på hela kroppen som befälhavare, respekt på något sätt?

 

9/10 är mitt betyg. Är inte nöjd med filmen, mina förväntingar krävde mer men det är en otroligt bra film..

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Achtung, fick också ESB-känsla när Legolas klängde runt på Oliphaunten. Konstigt nog störde jag mig inte på hans surfande den här gången.

 

Zoodiack, du har helt rätt i de lösa trådar du räknar upp. Tursamt nog för PJ så blev jag så tagen av dramatiken så jag glömde bort att fundera över såna saker. Dem kommer nog bli mer tydliga när jag ser om filmen. Men det är ju inte så svårt att förstå var de extra scenerna kommar att petas in.

 

Angående Peo, som jag förstår det var det inte bara Saruman som blev bortklippt...

 

EDIT: Gillar det Moriarty skriver här: länk

Ändrad av Manetheren
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...