Jump to content

"Hej jag är ny-tråden"


Jontelito

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
Tjena. Jag är en filmintresserad kille från nordligaste norrland som har hittat till erat trevliga forum. För tillfället är jag ganska insnöad på pinku och asiatisk skräck.

Du är mycket välkommen - det är bara att snacka på för allt vad du är värd. Men vad är pinku för något? En asiatisk genre det också?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallåj hallåj!

 

Jag är en 26-årig skåning som under större delen av livet inte haft mer än ett medelmåttigt intresse för film. Helt plötsligt för ett och ett halvt år sen eller så slog det dock ner som en bomb av nån anledning, och jag har sedan dess jobbat idogt för att ta igen all bra film man missat. Antagligen alltför idogt. Än är det lång väg att gå, men det är ett angenämt slit att glo på film.

 

Så, hur är då min filmsmak? Ja, det kan man fråga sig. Jag brottas jämt och ständigt med insikten att jag inte alltid gillar sådan film som man "bör" gilla som inbiten filmfanatiker (hata Pi, Mystic River, Blue Velvet m. fl.), även fast jag gärna skulle vilja. Fast lite finsmakare är man nog ändå. Är också i regel partisk till nyare filmer. Nej, det var oftast inte bättre förr.

 

Lite mer konkreta exempel av vad jag gillar för film... Om jag på rak arm skulle rabbla upp tio favoritfilmer skulle det kunna bli Ghost World, Måndag hela veckan, Crank, Once, Juno, Memento, Requiem for a Dream, Blues Brothers samt de två riktigt överlägsna guldkornen American Beauty och Amelie från Montmartre. Fast om jag skulle göra en liknande lista imorgon skulle den nog se annorlunda ut.

 

Älskar komedier. Vanliga, farsartade, svarta, action-, romantiska, vad som helst. Finns i mina ögon inte många genrer som inte blir bättre av att lägga till en smula humor. Fast visst tittas det mycket på rena dramafilmer, actionrullar, skräckisar och dylikt. Gamla dammiga westerns, maffiafilmer och krigsrullar betackar jag mig dock för. De är inte min kopp te.

 

Fun Facts om Kebaben!

* Anser att Jason Statham är den överlägset bästa actionhjälten den här sidan milleniumskiftet.

* Hatar Kevin Bacon utan någon egentlig anledning.

* Hade en filmblogg ett tag som han lade ner efter bristande intresse, mest från sig själv.

* Tycker att LoveFilm är en löjligt bra uppfinning.

* Hoppas fortfarande att Blu-Ray är en fluga som dör snart.

* Är hemligt förälskad i Shannyn Sossamon (ni vet, hon som spelade tjejen i En riddares historia).

* Går inte på bio särskilt alls lika ofta som han skulle vilja, utan ser de flesta filmer på DVD.

 

Jag har sett mig omkring en del här på forumen, och tycker att det verkar finnas trevliga människor här och en gemytlig stämning som jag nog ska kunna trivas med. Så därför blev jag medlem, och här är jag. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Wow, trevlig introduktion, Kebaben! Du är mer än välkommen till Filmstanck.

 

Vi har inga intagningskrav här, dvs du behöver inte gilla David Lynch för att få vara med. Tvärt om, det finns på tok för många Lynchfans här! :P

Här funkar alla ämnen och vi diskuterar vitt och brett om det mesta. Dock kommer du kanske märka att vi uppskattar motivering mer än bara "Supercool film, asbra".

 

Sätt igång och gör inlägg. Hoppas du kommer trivas här. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjohoo - En 26 årig skåning med bra filmsmak - nu är vi två! B)

 

Nä men allvarligt Kebaben, riktigt kul introduktion du har satt ihop där. Mycket intressant som tas upp - så tveka nu inte att slänga dig in i trådarna och SNACKA FILM! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Tackar för välkomnandet. Ha nu inte för höga förhoppningar bara. Den där introduktionen är nog det bästa jag någonsin kommer skriva här på forumet. It's all downhill from here. ;)

 

Skämt åsido, kul att vara här. :)

Hehe, känn nu ingen press. Personliga åsikter är det som är instressant.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, är en filmintressad kille från södra delarna av Sverige, som tänkte testa ett nytt forum som förhoppningsvis håller hög klass.

Har varit aktiv sen en lång tid tillbaka på MovieTalk, men när det forumet sakta har sjunkit i kvalité så var det dags att pröva något nytt.

 

När det gäller val av film så är jag öppen för alla sorters typ av film. Jag säger inte nej till vare sig ett tungt svartvit drama eller en lättsinnig amerikansk collegekomedi. Man ska vara öppen för allt och man ska alltid se klart filmen, oavsett hur den verkar vara i början. Den största synden en filmintressad kan göra, enligt mig, är att stänga av filmen mitt i och sen såga den totalt.

Hur gör man då till exempel vid filmer som The Usual Suspects eller Fight Club?

 

Jag väljer filmer oftast utifrån dess regissör, snarare än efter filmens skådespelare.

Min absolut favoritregissör genom tiderna är geniet Stanley Kubrick.

Hans vision och sinne för detaljer är oslagsbart och man hittar alltid nya detaljer varje gång man ser om hans filmer.

 

Andra favoriter är Quentin Tarantino, Martin Scorsese, The Coen Brothers och Chan-wook Park.

 

Jag hoppas att jag så snart som möjligt kommer in i värmen här på filmsnack.se, men det tror inte ska vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som vi har en del gemensamt i filmsmak och tyckande om film, Nit89ram! Välkommen till forumet!

 

Speciellt det där med synden att inte se klart en film stör jag mig på hos en nära vän. Jag ska försöka dra det kort...

 

Lynch-älskare som jag är så övertygade jag honom att se Mulholland Drive (då han gillade Twin Peaks väldigt mycket), men vi var tvungna att se den med låg volym, det var sent, och han satt och knappade med mobilen stup i kvarten. När 45 minuter hade gått var han trött och ansåg att filmen var tråkig och jag gav upp - motivationen fanns tydligen hos annat håll för honom just då. Nu nyligen övertygade jag honom att se om hela filmen - med bästa förutsättningar, vilket han till slut gått med på efter att först varit skeptisk till förslaget då han påstod att förutsättningarna var bra redan förra gången typ. Denna typ av människor är svåra att ha att göra med... <_>

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...