Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 4 weeks later...
  • Filmstar

Sorry om jag var snabb med att lägga upp omgång 15, men tänkte att det var lika bra att ta den när den är aktuell, fått bra kritik och säkerligen blir omtalad.

 

Nästa omgång kan vi kanske ta i slutet av november och då är det väl dags för Spegeln eller Stalker ? Har själv inte sett någon av dem så båda funkar för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Filmstar

Julfilm låter bra, frågan är om det finns tillräckligt att diskutera i Die Hard :P

Mmm, håller nog med, även om jag blir sugen att se om den. Men det är trots allt en film de flesta sett ett flertal gånger redan. Finns ju en hel del julfilmer annars, och en bra sådan är alltid uppskattad runt juletid. Ser helst något jag inte sett tidigare också så kom gärna med förslag ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Vad sägs om Trolltyg i Tomteskogen? Vi kan diskutera hur trollen gestaltar den norska kapitalistiska nyrikedomen i övermod angriper det ursvenska i vår samtid? :P

 

Nä, men en film jag tänkte på, fast det inte är en julfim, är Livet är Underbart. Det är en stark och rolig film som håller i jultider, och som är värd att diskuteras. Men alla kanske har sett den?

Link to comment
Share on other sites

Ser gärna Trolltyg i Tomteskogen. Har hört att det ska vara en riktig julklassiker för främst 70-talister, men själv hade jag inte ens hört talas om den förrän för några år sedan när jag såg den i Filmtipset topp250.

 

Annars har jag inga problem med Livet är underbart, även om jag hellre hade velat se en mer "intressant" film. Själv hade jag tänkt att se Fanny och Alexander under årets julhelg. Det kanske kan vara ett alternativ, fast de flesta kanske redan har sett den? Vi hade ju inte för så länge sedan även Persona som en film i Filmklubben, så det kanske blir för frekvent med Bergman.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte själv nämna Fanny & Alexander då det finns en hel del roligt att diskutera där, men det är ju mastigt om man ska se originalversionen på dryga fem timmar - speciellt om man sett den som de flesta kanske gjort. För mig är det ingen fara dock, men tänker på er andra. ;)

 

Livet är underbart (den italienska alltså) är annars ett utmärkt alternativ då jag inte har sett den trots att jag borde och dessutom haft den i hyllan i säkert två år.

 

Andra alternativ jag kan komma på är Love Actually som ju är en uppskattad julfilm från den senare tiden och som jag vet är uppskattad av en del på forumet.

 

En annan kär favorit är ju Silent Night, Deadly Night. Den hade en hel del intressanta grejer - dock av det mer lättsamma slaget, men riktigt trevlig! :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...