Jump to content

Donnie Darko


Rekommenderade inlägg

hmm, funderar vidare...

 

donnies fysiklärare säger till honom att om ödet finns, alltså en förutbestämd väg, och man kunde se det i förväg, en glimt av vad det var, då skulle det inte vara "ödet" längre, eftersom man då skulle kunna välja en annan väg än den förutbestämda.

då säger donnie "not if you're travelling in god's channel", har inte riktigt förstått vad han menar med det. att om man är utsänd av gud kan man förändra sitt öde? i så fall kanske det är precis det donnie gör, han ser sitt öde, och väljer en annan väg (att dö).

 

har också funderat en hel del kring franks roll, och uppdragen han ger donnie. frank säger att världen går under om 28 dagar. felet donnie (och alla vi andra) gör, är att han tar det för bokstavligt. när hans psykolog frågar honom om det svarar han "no that's stupid".

för med "världens undergång" menar man oftast "mänsklighetens undergång", men det behöver ju egentligen inte vara samma sak.

donnie gör som frank säger eftersom frank räddade livet på honom, och dessutom vill han veta vad det hela går ut på. problemet är att det hela går ut på att donnie ska döda frank, och hans värld ska gå under i och med detta.

allt han gör leder ju fram till det.

han översvämmar skolan - träffar gretchen - inviger henne i grandma death's hemlighet - hon blir påkörd - han dödar frank.

han bränner ner cunninghams hus - cunningham blir åtalad för pedofili - kitty stannar för hans rättegång och donnies mamma får åka istället - de har fest - frank är på väg dit med öl - kör på gretchen - donnie dödar frank.

det påminner lite om oidipushistorien, man tror man förhindrar det förutbestämda att hända genom att göra något annat, men man åker ändå dit till slut.

 

den där scenen i "tillbakaspolningen", där hans familj kramar om varann reagerade jag också på, men mest för att det var den enda som inte visats i själva filmen förut. jag tyckte den påminde lite om en kellogsreklam.. heh

 

 

andra funderingar:

 

när donnies föräldrar är hos hans psykolog för att höra hur det går för honom tar donnie en kökskniv och försöker hugga frank i kanindräkten genom spegeln. han hugger honom i det högra ögat, tills det lyser om det. när sedan frank tar av sig kaninmasken i biosalongen är hans högra öga blodigt, och donnie frågar varför. frank svarar inte.

han blir ju visserligen skjuten där sen, men varför skulle frank redan vara skjuten när han ger donnie råd? för att ge honom en hint om vad som komma skall?

 

under cunninghams skolföredrag tar han ett exempel på en vilsen själ som var förledd av sprit, droger och sex före äktenskapet. hans namn var frank. slump?

 

drew barrymores rollfigur kanske inte får sparken heller när donnie är död, eftersom kitty aldrig kan göra jämförelsen graham greene - översvämning på skolan.

men innan hon tar sina saker och går efter att hon fått sparken frågar donnie vad han ska säga till de andra när de frågar om henne. hon säger:

"tell them everything's gonna be okay"

det är också vad donnie säger till killen i clowndräkt precis efter att han skjutit frank.

 

jag pratade med filmen med en tjej på mitt jobb och hon sa en grej som jag funderat lite på:

"är det bara den som gör "tillbakaspolningen" som vet om det som sker efter, eller minns de andra också?"

"såklart de inte gör" sa jag, men sen kom jag och tänka på vad gretchen säger i slutet när grannpojken frågar om hon kände donnie.

"no" svarar hon, men inte utan att tänka först. som att hon får påminna sig om att hon faktiskt inte kände honom, och hon ser fundersam ut när hon säger det. kanske har hon en förnimmelse om vad som skulle skett om han fortfarande levt.

 

jag är inte så förtjust i gudsteorin, att hans lärare var utsända av gud som några slags guider. båda två hjälper honom iofs, men jag är lite väl ateistiskt lagd för att vilja tro på det.

 

 

 

 

filosofiskt dilemma:

när de hittar planet som jetmotorn passar ihop med, har det planet en eller två motorer?

 

 

 

 

 

 

 

 

edit

är det förresten nån som kommit längre på donnidarko.com än till "time is up donnie"?

där får man förresten bekräftelse på teorin om flygplansmotorn...

CALLER 2]: Now I am at a loss as to how an exact replica of this engine could have fallen from a plane in your country on the evening in question. I have charted the flight records from this aircraft and I can confirm that this plane was en route to San Francisco from Denver, Colorado on the night of October 2, 1988. It landed safely at approximately 4:30 in the morning. We have confirmation on this plane as having been fully operational for international and domestic flights for more than six years.

Ändrad av ovän
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

när donnies föräldrar är hos hans psykolog för att höra hur det går för honom tar donnie en kökskniv och försöker hugga frank i kanindräkten genom spegeln. han hugger honom i det högra ögat, tills det lyser om det. när sedan frank tar av sig kaninmasken i biosalongen är hans högra öga blodigt, och donnie frågar varför. frank svarar inte.

han blir ju visserligen skjuten där sen, men varför skulle frank redan vara skjuten när han ger donnie råd? för att ge honom en hint om vad som komma skall?

Jag tror själv att Frank kommer från framtiden, allt som Frank vet har redan hänt honom, alltså är han inte levande när han kommer till Donnie.. Han visar ju Donnie en portal i biosalongen..

Men att han hugger honom i högra ögat märkte jag itne förrän jag såg den idag igen, nu börjar det klicka i karusellen....

 

Men när Frank inte svarar på hans fråga så böjer ju Donnie ner huvudet och med sitt kroppspråk känns det lite som om att han säger aha, är det det som kommer att hända, eller typ att han förstår hans öde...

 

Att de hjälper honom känns ganska bra (hans lärare) för min del, än så länge men jag har verkligen blivit frälst vid denna filmen och kommer att se den många gånger till...

 

filosofiskt dilemma:

när de hittar planet som jetmotorn passar ihop med, har det planet en eller två motorer?

 

Finns det något som tyder på att de kommer att hitta planet?? Motorn kom ju även den från framtiden??

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
är det förresten nån som kommit längre på donnidarko.com än till "time is up donnie"?

där får man förresten bekräftelse på teorin om flygplansmotorn...

Enligt uppgift är detta den sista nivån och man ska inte kunna komma längre (jag har inte kommit längre).

 

Karen Pomeroy (Drew Barrymore): Fuuuuuuuuuck! (efter att hon fått sparken).

Link to comment
Share on other sites

Karen Pomeroy (Drew Barrymore): Fuuuuuuuuuck! (efter att hon fått sparken).

Tack Jojje, detta gjorde så att jag kom på ytterligare en sak i gudsteorin..

 

När hon "säger" FUUUUUCK så sitter även den kinesiska tjejen där och de utbyter blickar mot varandra, dessa blickar har något visst i sig, är det bara jag som tycker det??

 

Skall se filmen igen om bara en liten stund...

 

editar efter mina nya tankar.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Hmm..detta har verkligen satt lite mer perspektiv på saken, tack Czechflash och Anna. Jag har faktiskt inte alls tänkt i dessa banor för jag hade fullt upp att tolka resten. Jag tror jag vill se den idag igen för jag märker att ni andra fattat fler saker av att se den igen.

 

Vad tycker du nu om filmen Czechflash efter tredje gången

roadwarrior Jag tror att man börjar tänka mer i de banorna

efter att ha sett filmen fler gånger. Det var tredje gången jag

såg den nu...Se den fler gånger, så märker du att det kan stämma...

 

Nu tycker jag bättre om filmen än efter första gången, men det är för

att efter att ha tänkt till och pratat om sakerna så har man kommit

fram till förklaringar, vilket har gjort att den känns bättre. Men själva

filmen i sig är inte så bra som vissa andra jag sett på senare tid.

Som sagt, gillar den mer nu, men fortfarande inte i samma nivå som

t.ex. Mulholland Drive som är mer min typ av film och där var det

verkligen så att jag älskade filmen efter första gången. Efter tre gånger

tycker jag den är riktigt bra, ännu bättre än efter första gången.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något som tyder på att de kommer att hitta planet?? Motorn kom ju även den från framtiden??

på hemsidan kan man höra ett telefonsamtal på sista nivån (?) som bekräftar att de gjort det. (jag citerade lite ur det)

 

det stör mig att man inte kan komma längre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har funderat lite över en sak (nu har jag bara sett filmen en gång tyvärr), men varför gjorde Frank något av det där över huvud taget? Med tanke på vad ovän sade så verkar det väl skumt att Frank räddar livet på Donnie bara för att Donnie sedan ska kunna skjuta Frank?

Om man utgår från att flygplansmotorn hade kraschat även om hans mamma inte suttit i planet så hade ju Frank kunnat rädda Donnies liv utan att säga till honom att bränna gubben(vad han nu hette)s hus. Det var ju helt och hållet Franks fel att han blev skjuten och antagligen visste han att det skulle hända. Varför såg han till att det blev så?

 

 

EDIT:

 

Nu läste jag lite mer och tänkte lite till. Av allt som står här verkar det mest troligt att Donnie är utvald av gud på något sätt. Man kanske skulle kunna se det så här:

 

I slutet får han stå upp och välja utan att han kanske vet om det. Skjuter han Frank i raseri dör han en retroaktiv död eftersom han inte kunde varna honom då, annars får han leva vidare.

 

Jag vet inte om det var detta du var inne på Czechflash när du snackade om val. I fall det är så måste det betyda att Frank på något sätt själv skulle ha åkt bakåt i tiden någon gång mellan det att han blev skjuten och att tiden tog slut. Det borde kunna förklara varför han alltid kan allt, för att han har upplevt det innan, kanske hur många gånger som helst.

 

Säg till om ni inte förstod vad jag menade så förklarar jag bättre.

Ändrad av whatever
Link to comment
Share on other sites

Nja....jag tror inte att kaninen är Franks medvetande utan en sorts symbol för vad som komma skall. Frank själv (den verklige Frank) är knappast den man ser bakom kaninen som jag ser det. Frank skulle man väl kunna kalla Guds väg om man så vill alltså en variant av den flytande grejem som kommer ur de andras kroppar, eller?

 

Tänkte på det där med Drew och den andre killen som donnies hjälpredor och det stämmer bra överens. När Gretchen är ny i klassen ber drew henne att sitta jämte Donnie och hon ler pilemariskt, samma sak när hon säger cellar door och går, när hon passerat Donnie ler hon och biter sig i läppen. Lite Freaky. Lite kul att ett annat bibelgrejs kommer in i form av Antikristen och pedofilen Swayze. En annan sak, kanske leder hans två hjälpredor honom hem till gud kanske är det deras uppdrag. Donnie säger ju i slutet "I'm going home". Vet ej men det är intressant.

 

Älskar verkligen låten i slutet "Mad world" en av de mest gåshudsaktiga scener jag sett när man för iväg den döde donnie, låten är fantastisk och finns nu på min dator

Link to comment
Share on other sites

Blandar mig i i leken (Gjorde det som jag inte pallat i rollspele, nämligen att läs igenom alla inlägg i tråden). VIlka tankeställare man fått. Såg filmen först som vissa andra om jag förstått rätt som en vanlig amerikansk rulle dvs tänk inte så mycket på vad de säger, det enda du kommer att behöva dra dig till minnes är ett par tre saker men icke då! Man skulle komma ihåg ALLT! I varenda scen kunde man dra ut flera olika vinklar och synsätt (That´s what i´m realized now). Den filmen måste vara unik i det avseendet. Här är några av mina tankar:

 

Tanke 1:

Varför kramas familjen glatt när man ser tillbakablickarna. Är det för att deras sjuka psykopatbroder är ur leken, har han hjälpt dem även på så sätt, att de blev av med honom? Är det ytterligare ett själ till att han ligger och skrattar i sin säng? (Jag skulle iaf inte vara särskilt glad om det hände någan av mina relaterade)

 

Se på filmen så här en gång=

donnie darko är en desperat som försöker göra rätt men allt blir fel ändå. Han kan vara utsänd som en "skyddsängel" för olika personer. Hans ansträngningar går dock hela tiden åt skogen. Tänk så här:

 

# Drew barrymore lärarere springer ut och skriker FUUUUUUUUUUCK! Hon kanske ska hjälpa honom att göra rätt och sedan springer denna och bränner ner andras hus även dåligas hus. Hon får veta av rektorn att hon inte lyckats med sin uppgift förstår jag det som... hmmmm

 

# Innan det sitter Fysik mattelärarna och dricker kaffe och skrattar "donnie darko". Är skrattet pga helt tafatta försök att göra något bra och göra världen bättre?

 

# - Donnie darko, that sounds like some kind of superheroe!

- Maeby i am! (ja, kanske är han det)

 

# Skyddsängeln ser till att han inte gör dumma saker...

 

# "Everything is gonna be alright". Han säger det så fint...

 

# I slutet ligger han och skrattar åt sitt elände. Han hade inte behövt anstränga sig ett dugg!

 

# Mr rabbit kanske förklarar donnie's tankesätt. "Du ska få dit den jäveln bränn hans hus"."Skolan är usel dränk den" vilket förövrigt tilltalar alla lättsinnat studerande elever i filmen. Darko gör då något positivt för de dumhuvudena som tycker illa om honom. Han har hjälpt dem. Efterhand blir dock saker helt annorlunda, han blir nämligen upptryckt mot väggen av en av dem med en kniv.

 

# I början säger han som sagt något om att "jag har bränt ner ett tomt hus".

Han får ett nytt försök att förstå det hela och göra det hela rätt. Som någon sade. Han upplever samma saker om och om igen. Han ska helt enkelt bara klara av det. Han ska hjälpa hela sammhället men kommer som sagt fram till att det lättaste är att endast låta det vara åt slumpen. Saker som man företar får man sota för förr eller senare.

 

# I slutet står flickan där och tvekar om hon känner sin "skyddsängel"

 

# Att donnie ser allas "sk" banor är också ett bra exempel på att just han är utvald att hjälpa dem. Han ska få dem att inte göra misstag. Han inser dock tillslut att han gör minst skada om han lämnar alla olikas "vägar" åt sina öden.

 

 

Donnie darkos hade kanske tagit sig till världen för att göra den bättre men faktum var att den klarade sig själv. Vi behöver ingen övervakare utan vi klarar oss bra hursomhelst. Det var någon som nämnde en religion i "liv efter dödentråden" som tror följande: gud skapade världen och lät den sedan klara sig själv. Det kanske också filmen säger...

 

Kan rada upp mer men nu e jag trött. Det är är ändå bara en teori som kan tyckas långsökt och är det troligen men jag tycker att det är ett kul perspektiv till filmen. Det var en bra film förresten!

;)

Ändrad av Zoodiack
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Bra inlägg !

 

Nu är jag också lite trött, så jag ska inte skriva så mycket...

 

Det var jag som skrev att han kanske har fått dessa val under hela

sitt liv (eller iaf på senare tid eftersom han besöker en psykiatiker).

Men jag tror inte att han fått samma val om och om igen, utan det

kan ha varit olika "test" med olika val. Det vi får följa är det svåraste...

Orsaken till varför jag tror det, är att när filmen börjar ligger Donnie

på en väg brevid sin cykel iklädd pyjamas. Han har alltså just varit

ute på ett "äventyr" och kanske avslutat ett val. Den gången var

det kanske ett enkelt val...Han kanske också har pratat med sin

psykiatiker om detta, men eftersom det inte var några allvarliga

grejer framkommer det inte i filmen...jag vet inte, bara spekulerar.

Men jag är ganska säker på att det som vi får se i början har betydelse

och jag tror att det betyder att han fått göra val tidigare...

 

En annan teori kan vara ett de tabletter/droger Donnie får av sin

psykiatiker kan få honom att se kaninen Frank...kom ihåg att när

föräldrarna besöker henne, säger hon att hon vill öka doseringen.

Kanske leder det här till att Donnie till slut beslutar sig för att dö,

kanske har han bara fantiserat allt som hänt och det vi egentligen

bara får se är när han är så drogad att han ligger i sin säng, skrattande...

 

Intressant film, men inte en 5:a i min bok...

 

PS: Som roadwarrior skrev så är låten "Mad World" mycket skön och

passande i slutet...andra låtar är också bra, men den är underbar...

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Varför kramas familjen glatt när man ser tillbakablickarna. Är det för att deras sjuka psykopatbroder är ur leken, har han hjälpt dem även på så sätt, att de blev av med honom?

Om det är den scen jag tror du menar så är jag rätt säker på att det är när mamma och syster Darko ska iväg till flyget för danstävlingen. Eller möjligtvis när dom kommer tillbaka från densamma.

 

Varför kunde inte Donnie Darko ha gått upp på bio? Det är ju en synd. Ja, ja, det verkar som om fler och fler upptäcker dess storhet. Ja, inte Achtung och Czechflash då... ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför kramas familjen glatt när man ser tillbakablickarna. Är det för att deras sjuka psykopatbroder är ur leken, har han hjälpt dem även på så sätt, att de blev av med honom?

Om det är den scen jag tror du menar så är jag rätt säker på att det är när mamma och syster Darko ska iväg till flyget för danstävlingen. Eller möjligtvis när dom kommer tillbaka från densamma.

 

Tänkte på det faktum att de glatt står och kramar varandra efter ett par veckor efter det att deras bror/son dött. Jag skulle nog inte vara särskilt glad, men men... Tänker på en annan sak... Den som de står och vinkar till i slutet, vem är det?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Tänkte på det faktum att de glatt står och kramar varandra efter ett par veckor efter det att deras bror/son dött. Jag skulle nog inte vara särskilt glad, men men...
Nja, den här scenen visas under tillbakaspolningen och vad vi ser är således en av de saker som hände i det alternativa universumet, alltså det universum där Donnie inte dog utan väcktes av Frank. Donnie är alltså inte död i det här läget.

 

I det universum som skapas i och med att Donnie ligger kvar i sängen och dör, så tror jag inte Donnies syster ens åker till danstävlingen, och om hon gör det så följer i alla fall inte mamman med, eftersom Kitty gör det istället.

 

Tänker på en annan sak... Den som de står och vinkar till i slutet, vem är det?

Eh, du menar inte Gretchen, Donnies flickvän? (fast det kommer hon ju aldrig bli förstås).

 

Visste ni förresten att Donnies lillasyrra spelas av Daveigh Chase som även är Samara i The Ring!

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Visste ni förresten att Donnies lillasyrra spelas av Daveigh Chase som även är Samara i The Ring!

 

Ah var det därifrån jag kände igen det!!!!

 

Donnie darko är en mycket tänkvärd film. Du var inne på lite samma tanke som jag där Zoodiack att Donnie kanske är någon sorts ängel själv eller någon sorts beskyddare, ha nsäger ju som jag nämnde tidigare "I'm going home", hmmm kanske hem till sin fader den som skapat honom. Under tillbakablicken verkar ju alla ha minnen kvar från det alternativa universumet som Donnie tar bort i slutet, speciellt Frank som sitter och tar på sitt öga och Gretchen som "nästan" minns Donnie.

 

Och just det, när jag för första gången kom i kontakt med filmen, jag tror det var på kanalen E. Så intervjuade man Jake Gyllenhaal (Donnie för er som inte vet!), då sade han två ledtrådar, dels den rödabeklädda joggaren (jojjes teori om att han är en FBI agent kan ju stämma!!?!?!) och dels en mycket intressant sak som jag kom på precis hans takpanel. Och vad finns där, hade faktiskt frågan i filmfrågesporten en gång efter att jag zoomat in. Där finns dels en amerikansk flagga och dels en ängel med ett svärd tror jag, känns som att den har mycket symbolik. Kanske ÄR Donnie en skyddsängel som sänts ut, men som korrumperas av den onda världen, kommer ni ihåg hur Bruce Willis blev i De 12 apornas arme när han skickades till det förflutna? Han kom på mentalsjukhus. Kanske är Donnie en ängel i mänsklig skepnad som efter att ha misslyckats med andra val och liknande får två hjälpredor, lärarna, som ska guida han rätt, kanske är det därför hon som zoodiacken skriker fuck för att han åter bränner ett hus. "Everything is going to be all right" han fixar det i slutet och "Åker hem".

 

Ett annat exempel på hans lilla förvirring är hur han ser Swayze som Antikrist, kanske gör han det på riktigt som änge, kanske är han förvirrad efter pilelr intag kanske är det därför han bränner huset. Kanske är det istället Frank som är Antikrist och den som försöker leda honom in på fel spår och fresta honom för det är ju faktiskt han som leder donnie till den plats där ha ska välja mellan sitt och alla andras liv, det är ju Frank som orsakar allt.....

 

Men vem vet...filmen går ju att tolka på hur många sätt som helst. Kul med en ny tolkning varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...