Jump to content

Ödesfrågan


Achtung

Är SW sci-fi eller fantasy?  

30 members have voted

  1. 1. Är SW sci-fi eller fantasy?

    • sci-fi
      19
    • fantasy
      11


Rekommenderade inlägg

Nu när det blivit nytt forum så kan man ju ta sig an en av de mer omdebatterade frågorna om SW. Är det Fantasy eller science Fiction.

 

Visst kommer nog några mesar att säga en blandning, men sånt kan man ta till nån mer mesig tråd.

 

Så vad är argumenten?

 

-Luke är ju urtypen för fantasyhjälten.

-Men det är ju i rymden.

----------

-Den inleds alltid med den klassiska sagofrasen A long time ago

-Men det är ju i rymden.

------------

-SW handlar slutgiltligen om kampen mellan gott och ont.

-Men det är ju i rymden.

------------

-The force

-Men det är ju i rymden.

--------------

-Svärd, prinsessor, monster, magi och Evil overlord laugh™

-Rymdskepp, laserpistoler och ehh.. små gröna dvärgar med talfel

 

Som ni kanske kan uttyda från min lilla dialog här ovan så står jag helt klart på fantasysidan.

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

Detta är ju så otroligt svårt. Det är ju inte så att det är en renodlad Sci fi film men inte heller en renodlad fantasy film.

 

Star wars - A new hope. Tycker jag är väldigt fantasyaktig där de springer runt på ökenplaneter osv.

 

The empire strikes back. Här blir det mer Sci fi, med mastodontskepp dödstjärnor och laserpistolskrig.

 

Return of the jedi. Också väldigt fantasy inspirerad med de små gulliga nallarna och hela skogsplanetgrejen och förstås monstret ute i öknen tillsammans med Jabba The hut.

 

De nya filmerna är båda två väldigt fantasyaktiga så jag får nog säga fantasy ändå även om jag inledde detta inlägget med tanken att det var Sci fi. Fantasy är nog rätt beteckning, särskilt om man drar in star wars spelen i det hela, dvs The old republic så blir det fantasy. Mysko religioner, heliga krigare, troll, öken,träsk osv....

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så är helt klart de första ren Fantasy, medans de nya lutar mer åt Sci-fi när de mer försöker gå in och förklara Kulturer och Teknik.

 

Naturligtvis så beror allt på hur man definierar Fantasy och Sci-Fi. För många så blev SW en definition av Sci-Fi då de inte var medvetna om Fantasy och då kan man ju också förstå att de placerar SW över all annan Sci-Fi då den i princip inte är SciFi och därmed skiljer sig så från övriga i sin genre.

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Då säger jag sci-fi. Har faktiskt aldrig sett den som fantasy eller ens tänkt tanken innan jag läste ditt inlägg. Men visst kan man se det från andra hållet.

Håller med Czechflash. Har aldrig sett filmerna som fantasyu, utan de har alltid varit Science ficiton enligt mig. Är inte så bra på att märka skillnaden på de två, men jag röstade på Sci-Fi.

 

 

Också väldigt fantasy inspirerad med de små gulliga nallarna och hela skogsplanetgrejen

 

EWOKS!!!! :smartass:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Fantasy. Jämför t ex med Blade Runner, Minority Report eller Kontakt som ju är sci-fi. Jag sätter inte likhetstecken mellan rymden och sci-fi (och inte mellan laserskjutande och sci-fi heller för den delen). Apollo 13 utspelas till stor del i rymden men är inte sci-fi. Ibland råkar dock sci-fi utspelas i rymden, t ex i 2001.

 

I min begreppsvärld alltså. :P

 

Vi har haft den här diskussion förut. Kommer ihåg att jag postade en sorts definition av begreppen sci-fi, fantasy, mm. Hittas här.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Fantasy. Jämför t ex med Blade Runner, Minority Report eller Kontakt som ju är sci-fi. Jag sätter inte likhetstecken mellan rymden och sci-fi (och inte mellan laserskjutande och sci-fi heller för den delen). Apollo 13 utspelas till stor del i rymden men är inte sci-fi. Ibland råkar dock sci-fi utspelas i rymden, t ex 2001.

 

I min begreppsvärld alltså. :P

 

Vi har haft den här diskussion förut. Kommer ihåg att jag postade en sorts definition av begreppen sci-fi, fantasy, mm. Hittas här

Jag vet men jag tyckte att det var tid att återuppliva den.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Fantasy. Jämför t ex med Blade Runner, Minority Report eller Kontakt som ju är sci-fi. Jag sätter inte likhetstecken mellan rymden och sci-fi (och inte mellan laserskjutande och sci-fi heller för den delen). Apollo 13 utspelas till stor del i rymden men är inte sci-fi. Ibland råkar dock sci-fi utspelas i rymden, t ex 2001.

 

I min begreppsvärld alltså. :P

 

Vi har haft den här diskussion förut. Kommer ihåg att jag postade en sorts definition av begreppen sci-fi, fantasy, mm. Hittas här

Jag vet men jag tyckte att det var tid att återuppliva den.

Absolut. Jag håller med. Jag ville bara länka till den där definitionen i den gamla tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jaha. Ok då. Det utspelar sig i rymden, det är nog mest därför jag ser det som Sci-Fi. Det handlar också om lasersvärd/pistoler, och stora rymdskepp. Men samtidigt finns de här elementen som passar in mer på fantasy - t.ex. det här med The Force, och hela grejen med onda monster etc. som ska bekämpas och Lukes funderingar på om han kan rädda sin far. Det är som en saga. Trots detta är det i rymden det händer, i en galax långt, långt borta... Och då ser jag det mest som Sci-Fi. Jag kanske är lite mesig? :hypocrite:

Ändrad av Off The Ground
Link to comment
Share on other sites

Så de viktigaste när man genrebestämmer en film är miljön och inte handlingen?

Nej, och det skrev jag inte heller. Men i det här fallet är det miljön som får mig att säga att det är en Sci-Fi film och inte en fantasy-film, även om den som sagt har inslag av fantasy. Det var ju förbjudet att skriva att det var en blandning. ;) För mig hade det varit annorlunda om det inte utspelade sig i rymden.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...