Jump to content

Recensera mera


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Det var länge sen vi såg en recension här, så jag tänkte komma med en på Braveheart. Bra film som jag såg om i söndags.

 

William Wallace växer upp med sin far och sin bror i högländerna i Skottland i slutet av 1200-talet. Hans far är en ofrälse som äger sitt eget land.

 

Skottlands kung har dött utan en arvinge, samtidigt som den skotska adeln slåss sinsemellan lägger sig också den engelske kungen Edward I, även kallad Longshanks, i kampen om den skotska tronen. Den engelske kungen lurar de utav den skotska adeln som fortfarande orkar och vågar kämpa till ett rådslag dit de ska komma obeväpnade för att diskutera vapenvila. Istället för fredssamtal avrättar Longshank's män samtliga adelsmän och deras enda följeslagare de fått ta med sig.

 

Williams far och ett antal andra ofrälse väljer att strida mot engelsmännen för att visa sin motvilja mot Edward's dåd. Detta resulterar i att både William's far och bror dör, William själv får följa med sin farbror Argyle och lämna sin klan. Bland det sista som sker innan han reser är att han får en tistel från en flicka under begravningen av hans far och bror.

 

När William kommer hem igen ett antal år senare börjar han uppvakta sin barndoms kärlek, med vilken han ämnar gifta sig. Edward the Longshanks fortsätter dock sina försök att ta över Skottland och kampen för frihet tar sin början.

 

William Wallace blir en av förgrundsgestalterna bland de som kämpar för att Skottland skall bli ett eget land, skiljt från England.

 

Detta är en krigsfilm, ett drama, action, romantik, vänskap, frihet, ja mycket inbakad i en och samma film. Mel Gibson gör ett mycket bra jobb både som skådespelare och som regissör. Naturscenerna från de Skotska högländerna ger iallafall mig en önskan att ännu en gång återvända till detta vackra land. Frågan är hur pass mycket av bakgrundshistorien som stämmer, en del skottar jag pratat med vägrar se filmen eftersom de enligt historien inte vann ett enda slag och de anser att filmen försöker ge sken av att de faktiskt var på väg att vinna.

 

Jag vet inget om det, allt jag vet är att det är en mycket bra film, vilken stundtals griper tag i ens känslor vare sig man vill det eller ej.

 

En varning ska kanske utfärdas till de som är känsliga för blod och eller våldsamma scener, detta är en krigsfilm och det visas också i ett flertal scener, ofta mycket verklighetstroget.

 

Men en klart sevärd film och får 8/10

Link to comment
Share on other sites

Satt och myste över den här filmen och tänkte tillbaka på tiden innan hollywood började censuera allt. Har inte tänkt på det så mycket innan, men braveheart är verkligen blodig och det ger en skön och realistisk känsla. Har sett filmen massor med gånger men den är lika bra varje gång och lika sorglig varje gång. Mel Gibson känns hemma både i huvudrollen och som regissör. Deta känns mycket mer trovärdigt än den propaganda som amerika för idag till trots vad skottarna själva säger....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att filmen är den bästa i sin genre. inget snack om den saken.

Visst sen finns det ju grejer som man kan förbättra tycker man..men det här var ett par år sen och det var faktiskt mel gibson som gjorde den och hur mycket erfarenhet hade han då......och så väntar jag på greenleafs recensioner. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Here we go. Nedanför följer mina recensioner på Gladiator och A beautiful mind.

 

Gladiator

 

Crowe spelar den romerska generalen Maximus som förråds av Caesars arvtagare, Commodus, och hans familj mördas.

Efter den händelsen tas han om hand utav slavhandlare, han säljs som slav till Antonius Proximo (Oliver Reed) som har hand om ett antal gladiatorer. Han ställer till med gladiatorspel i en romersk provins och tjänar på andras lidande och död. Maximus kunskaper om närstrid visar sig snart göra honom till en överlägsen gladiator.

 

Commodus har samtidigt börjat spilla enorma mängder blod i Colloseum, där skall hållas 150 dagar av ”spel” till ära av hans döde fader. Även Proximo rör sig mot Rom och Maximus inser snart att om han gör bra ifrån sig kommer att få stå inför den som mördade hans kejsare och hans familj, hämnden skall bli hans…

 

Vilken film!

Såg den på bio första gången och har därefter sett den ett flertal gånger på DVD samt några på VHS. Den är underbart bra och jag ger den absolut maxbetyg! Lysande story och skådespelarprestationer, jag kan inte ens börja förstå hur mycket tid och pengar som lagts ner för alla dessa rustningar och vapen samt kulisser, även en enorm mängd statister används.

Mycket sevärd film som dock innehåller en hel del våld och blod, men det skulle nog vara enda anledningen till att inte se eller gilla denna film. Lite samma stil som Braveheart kanske.

Musiken i Gladiator är en av de absolut bästa filmsoundtracken och jag lovordar kompositören, Hans Zimmer. Väldigt stimulerande låtar som passar perfekt till filmen.

 

Jag säger som Maximus säger efter en av de första gladiatormatcherna:

"-Are you not entertained?"

Det är svårt att inte vara det av den här filmen...

10/10

 

 

A beautiful Mind

 

John Nash är en mycket intelligent men något udda person. Han är ett matematiskt geni men håller sig gärna för sig själv. På Princeton är Nash tvungen att snabbt finna temat för sitt specialprojekt. En dag kommer han på en briljant idé kring ekonomiska teorier och får ta emot sin doktorand. Han fortsätter sin bana som lärare, något som genom tiderna tycks ha varit svårt för stora genier. Under en lektion möter han även kvinnan som kommer att bli hans stora kärlek. En dag inbjuds Nash för att lösa ett problem åt C.I.A.. Nash löser gåtan snabbt och C.I.A. rekryterar honom för att lösa krypterade, i tidningar gömda, ryska meddelanden rörande inforslandet av en atombomb i U.S.A. Snart kommer dock någonting uppenbaras för Nash som kommer att förändra hans syn på världen radikalt.

 

Att A beautiful mind fick ta emot en Oscar för bästa film och bästa regi är inte alls underligt. Detta är ju faktiskt en filmgenre som tycks tilltala akademin mycket. Vad enligt min mening är underligt är det faktum att Oscarnominerade Russel Crowe däremot inte vann priset för "bästa manliga huvudroll". Filmen är mycket bra, men utan den stabila och perfekta rollprestationen av Crowe hade filmen säkerligen inte hållit samma klass. Kanske var den bakomliggande orsaken det faktum att Russel Crowe året innan vann en Oscar i samma kategori med Gladiator.

 

A beautiful mind är vackert regisserad av Ron Howard och fångar åskådarens intresse på ett lugnt, harmoniskt och välbalanserat sätt. Allting förflyter i ett strålande tempo och resultatet är ett gripande drama av allra högsta klass. Felfria prestationer av birollsinnehavarna Ed Harris, Paul Bettany och inte minst Jennifer Connelly (Oscar för "bästa kvinnliga biroll") ger självklart ett extra djup åt filmen.

 

Mycket bra film, men det här är ändå inte min genre.

 

8/10

Link to comment
Share on other sites

Gladiator

Vilken film!

Såg den på bio första gången och har därefter sett den ett flertal gånger på DVD samt några på VHS. Den är underbart bra och jag ger den absolut maxbetyg! Lysande story och skådespelarprestationer, jag kan inte ens börja förstå hur mycket tid och pengar som lagts ner för alla dessa rustningar och vapen samt kulisser, även en enorm mängd statister används.

Mycket sevärd film som dock innehåller en hel del våld och blod, men det skulle nog vara enda anledningen till att inte se eller gilla denna film. Lite samma stil som Braveheart kanske.

Musiken i Gladiator är en av de absolut bästa filmsoundtracken och jag lovordar kompositören, Hans Zimmer. Väldigt stimulerande låtar som passar perfekt till filmen.

 

Jag säger som Maximus säger efter en av de första gladiatormatcherna:

"-Are you not entertained?"

Det är svårt att inte vara det av den här filmen...

10/10

Instämmer. Gladiator är en riktig höjdare. 10/10 hade jag nog inte gett den. Jag har sett bättre filmer så den är inte perfekt men 9/10 förtjänar den.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...