Jump to content

Hitchcock


Jojje

Rekommenderade inlägg

Så här tycker jag kort sagt om de Hitchcockfilmer jag hittills sett.

 

Psycho

Trots att den nästan är 50 år gammal så är den fortfarande riktigt kuslig. Anthony Perkins är lysande i rollen som den psykopatiska mördaren. Detta mästerverk förtjänar inget mindre än högsta betyg.

 

10/10

 

Rebecca

Sanslöst bra. Lysande skådisar. Ett mästerverk! Synd bara att den snodde Oscarstayetten för bästa film som borde ha gått till The Great Dictator.

 

10/10

 

Rear Window

En riktigt spännande och gåtfull film. Det lilla negativa är väl att vissa detaljer är smått orealistiska. Det borde väl inte vara särskilt vanligt att folk alltid har sina stora fönster vidöppna, även när de lämnar huset, så att vem som helst bara kan kliva rakt in. Men det hindrar i alla fall inte filmen från att vara otroligt bra.

 

9/10

 

Vertigo

Fruktansvärt bra, mystisk, smart och oerhört spännande. James Stewart gör mycket bra ifrån sig. Jag tycker dock att den är lite för lång och smått utdragen mot slutet.

 

9/10

 

North By Northwest

Det var ett tag sedan jag såg den, men jag kommer ihåg att den var helt fantastisk. Cary Grant är hur skön som helst.

 

9/10

 

Rope

Kort men ruskigt bra film som likt Rear Window nästan helt utspelar sig i ett och samma rum. Det är intensivt och otroligt välspelat. John Dall håller Oscarklass med sitt skådespeleri, konstigt att han inte blev nominerad.

 

8/10

 

Shadow of a Doubt

Man ska helst inte veta så mycket om handlingen innan man ser filmen. Det handlar om en man som bär på en hemlighet, och olyckligt nog står det vad hemligheten är på DVD-omslaget. Det drog ner rejält på mystiken. Annars är det ytterligare ett briljant verk av mästaren.

 

8/10

 

Dial M for Murder

Lysande mordhistoria vars tanke är att visa att även de mest välplanerade morden kan gå snett. Det dröjer ett litet tag innan man riktigt kommer in i berättelsen, därefter sitter man som fastnaglad.

 

8/10

 

Strangers on a Train

En spännande film med bra skådespelare och ett välskrivet manus. Särskilt Robert Walker (som påminner en del om Bill Murray) är strålanda bra.

 

8/10

 

Notorious

Underbar personkemi mellan Cary Grant och Ingrid Bergman. Spänningen kommer dock inte riktigt förrän mot slutet. Själva slutscenen är fantastisk.

 

7/10

 

Foreign Correspondent

Jag störde mig lite på att vissa karaktärer (främst huvudkaraktären) betedde sig riktigt korkat vid många tillfällen. Det var troligtvis inte meningen att han skulle framstå som korkad men det gjorde han minsann i mina ögon. Samtidigt får man ju ta hänsyn till att filmen är gammal och karaktären sågs förmodligen inte som korkad på tiden då den kom. Annars en suverän film.

 

7/10

 

The Birds

Stundtals en ganska fånig film. Det värsta av allt är slutet som var bland det värsta filmslut jag skådat. Det kändes som om det hela slutade mitt i filmen. Annars är den helt okej.

 

6/10

 

Frenzy

Skaplig thriller som är fint fungerande som tidsfördriv. Humor finns i små portioner och det ligger på filmens plussida. Man ska verkligen inte förvänta sig någon Psycho eller Rear Window utan bara en hyfsad film som underhåller för stunden men som ganska snabbt försvinner ur tankarna.

 

6/10

 

Torn Curtain

Ligger på samma nivå som Frenzy. Ingen höjdare, men helt okej ändå.

 

6/10

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja från att ha varit helt grön när det kommer till Hitchcock innan jag startade mitt IMDb-projekt - så känns det nästan nu som att jag har sett de filmer jag vill se:

 

Fönstret år gården 5/5

 

Psycho 4/5

I sista minuten 4/5

Repet 4/5

Studie i brott 4/5

Slå nollan till polisen 4/5

 

Fåglarna 3/5

En läcka i ridån 3/5

Livbåt 3/5

En dam försvinner 3/5

Notorious! 3/5

Rebecca 3/5

Trollbunden 3/5

Främlingar på tåg 3/5

Jag bekänner 3/5

Fel man 3/5

Skuggan av ett tvivel 3/5

Rampfeber 3/5

 

... men Hitchcock har helt klart blivit en favorit. Gillar framförallt de klaustrofobiska-filmerna som utspelar sig mer eller mindre på samma plats. Inte minst Fönstret år gården, Slå nollan till polisen och Repet. Vilket är lite konstigt då jag i "normala fall" har svårt för "teater" på film...

Link to comment
Share on other sites

... men Hitchcock har helt klart blivit en favorit. Gillar framförallt de klaustrofobiska-filmerna som utspelar sig mer eller mindre på samma plats. Inte minst Fönstret år gården, Slå nollan till polisen och Repet. Vilket är lite konstigt då jag i "normala fall" har svårt för "teater" på film...

 

Intressant att du tar upp det med teater. :)

 

Tycker nog inte att det är konstigt. Hitchcock gör ju inte "filmad teater". Men visst är det annars rätt vanligt att både skådespelare och regissörer hamnar i teatermanér. Sen är det väl så att det överhuvudtaget är mer filmer i små format än stora skrönor som fastnar mest i skallen? Tänker på "kort möte", "In the Mood For Love" m.m. "Små filmer" som egentligen är de "stora" filmerna - det skulle vara kul att fundera mer över, kanske skriva nåt om va? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
Mmm, definitivt en femma i min bok. Vilken är din andra femma ? Känns lite som det kan vara dags att se om några av hans filmer som jag minns minst. Men det får nog bli efter Oscarsgalan.

Rear Window är min enda femma i dagsläget, men Psycho, North by Northwest och Vertigo ligger samtliga bra till för höjning vid omtitt. Kanske de mest klassiska Hitchcock-filmerna?

 

Ja jag kommer nog också att se lite Hitchcock-filmer efter galan. Behöver ju ett nytt projekt nu när jag nästan är klar med Carpenter. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Rangordning:

 

1. Slå nollan till polisen (5+)

2. Repet

3. Fåglarna (5)

4. The Psycho

5. Fönstret åt gården (4+)

6. Studie i Brott

7. I sista minuten

8. Frenzy (4)

9. Skuggan av ett tvivel

10. Främlingar på tåg

11. Notorious

12. Utrikeskorrespondenten

13. En läcka i ridån

14. Rebecca (3+)

15. Ta fast tjuven (3)

16. Trollbunden

17. En dam försvinner

18. Illdåd planeras? (-3)

19. Jag bekänner (2)

 

Alfred Hitchcock var en mästare på att bygga upp en bra atmosfär och han gjorde flera filmer som var imponerande rent tekniskt. Bäst blir det när hela handlingen utspelar sig i ett och samma rum. Vill se: Livbåt och De 39 stegen

Link to comment
Share on other sites

21 sedda filmer. Många som jag såg för länge sedan och inte har något riktigt grep om just nu då de står utan kommentar och betyg. Gör ett försök;

 

Studie i brott (4+)

Slå nollan till polisen (4)

Fönstret åt gården

Psycho

Fåglarna sjunga klockan 1.45

Fåglarna

Rebecca (3+)

De 39 stegen (3)

I sista minuten

En dam försvinner

Livbåt

Fel man

Skuggan av ett tvivel

Repet

Ta fast tjuven

Illdåd planeras?

Notorious! (3-)

Spioner i hälarna (2+)

Främlingar på tåg

Trollbunden (2)

Mannen som visste för mycket

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...