Jump to content

THX


MasterChief

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på en grej . THX funkar ju rätt bra på Biosalongerna :D . Finns liknande utrustning anpassat för hemmabruk ? ?

Finns det nga planer på att släppa DVD filmer med THX ljud ? ?

 

Vad jag har förstått så e väl den stora skillnaden mellan THX och tex. DTS att THX är 7.1 istället för DTS´n 5.1 , eller ? ? ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på en grej . THX funkar ju rätt bra på Biosalongerna  :D . Finns liknande utrustning anpassat för hemmabruk ? ?

Finns det nga planer på att släppa DVD filmer med THX ljud ? ?

 

Vad jag har förstått så e väl den stora skillnaden mellan THX och tex. DTS att THX är 7.1 istället för DTS´n 5.1 , eller ? ? ?  :blink:

Och vad fasen är 7.1 och 5.1 då?

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på en grej . THX funkar ju rätt bra på Biosalongerna  :D . Finns liknande utrustning anpassat för hemmabruk ? ?

Finns det nga planer på att släppa DVD filmer med THX ljud ? ?

 

Vad jag har förstått så e väl den stora skillnaden mellan THX och tex. DTS att THX är 7.1 istället för DTS´n 5.1 , eller ? ? ? :blink:

Och vad fasen är 7.1 och 5.1 då?

Tja....det står för hur många högtalare som är i systemet.

 

Tex 5.1 är det fem högtalare,dvs 2 främre två bakre högtalare och en center. 1 står för basen, typ en subwoofer.

 

7.1 är samma sak fats med 7 hötalare så det blir bättre surround

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på en grej . THX funkar ju rätt bra på Biosalongerna  :D . Finns liknande utrustning anpassat för hemmabruk ? ?

Finns det nga planer på att släppa DVD filmer med THX ljud ? ?

 

Vad jag har förstått så e väl den stora skillnaden mellan THX och tex. DTS att THX är 7.1 istället för DTS´n 5.1 , eller ? ? ?  :blink:

THX är inget ljudformat så som t.ex. DTS, utan det är en benämning på att t.ex. en salong, utrustning etc. uppfyller en viss kvalite. THX kan finnas på olika typer av utrustning t.ex. stereo 2.1, DTS 5.1 etc. Att det står THX t.ex. en receiver betyder inte att THX är uppfyllt. För att man ska kunna få en THX certifiering så måste mätningar på ljudet m.m göras, att det står THX på t.ex. en receiver betyder bara att med denna receiver har man stor chans att kunna få en certifiering. Vill du köpa THX utrustning så får du räkna med att det kostar väldigt mycket skulle gissa på att priserna startar runt 50 000 - 100 000 SEK och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, Jubbe. THX är en kvalitetscertifiering.

 

När en stor svensk biograf inte har THX beror det med största sannolikhet på att man inte tycker att det är värt de skyhöga licensavgifterna till George Lucas. Med tanke på hur låg standard den enda THX-certifierade salong jag har besökt hade (Galaxy, Van Ness st, San Francisco) så tror jag att hörsal B192 här på LTU skulle platsa rent tekniskt - låt vara att ingen har råd att betala...

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

nu ska jag hjälpa er allihop !!

 

thx står för thomas holminson experiment och är parametrar för hur lud skall låta med olika typer av källmateriel tex dts och dolby dig.

utrustnig kostar inte 100000 kr men man får nog räkna med 50000kr för bra stärkare + högtalare men för att thx filtret skall fungera behövs en dvd skiva som är thx certifierad och det finns ett par stycken i sverige tex star wars och pearl harbor men om det är dvderna man vill åt är det amerikanska skivorna som gäller.

vad gäller sf och thx är det så att sf slutat med thx för att thx ultra blivit gammalt och det enda som thx utveklat på flera år har använts för att utvekla hemmabio.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
Guest Ljudbilly

THX (Tomlinson Holman's eXperiment) är en kvalitetsmärkning för biografer, hemelekronik, spelkonsoler, billjudssystem, ljud- och videoproduktioner (t.ex. på DVD) etc. THX utvecklades av George Lucas företag Lucasfilm 1983.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...