Jump to content

Mulholland Drive


Howe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hursomhelst, kul att Lynch kunde göra något så här bra, jag tvivlade efter att tidigare bara ha sett Wild at Heart och Blue Velvet. Mulholland Drive är en riktigt bra film: 4+/5. Kan nog bli 5/5 med tiden... ;)

 

Kul att du gillar Mulholland Drive, det är bra! :up:

Av mig får den en klockren 5/5, men å andra sidan har jag sett den 3 gånger. Du bör också ta en titt på Elefantmannen, som också är en riktigt bra Lynch-film.

Link to comment
Share on other sites

Hursomhelst, kul att Lynch kunde göra något så här bra, jag tvivlade efter att tidigare bara ha sett Wild at Heart och Blue Velvet. Mulholland Drive är en riktigt bra film: 4+/5. Kan nog bli 5/5 med tiden... ;)

 

Kul att du gillar Mulholland Drive, det är bra! :up:

Av mig får den en klockren 5/5, men å andra sidan har jag sett den 3 gånger. Du bör också ta en titt på Elefantmannen, som också är en riktigt bra Lynch-film.

Ja Elefantmannen är ett sant mästerverk, jag satt faktiskt och försökte hålla tillbaka tårarna, en av de starkaste filmerna jag sett!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Hursomhelst, kul att Lynch kunde göra något så här bra, jag tvivlade efter att tidigare bara ha sett Wild at Heart och Blue Velvet. Mulholland Drive är en riktigt bra film: 4+/5. Kan nog bli 5/5 med tiden... ;)

 

Kul att du gillar Mulholland Drive, det är bra! :up:

Av mig får den en klockren 5/5, men å andra sidan har jag sett den 3 gånger. Du bör också ta en titt på Elefantmannen, som också är en riktigt bra Lynch-film.

Ja Elefantmannen är ett sant mästerverk, jag satt faktiskt och försökte hålla tillbaka tårarna, en av de starkaste filmerna jag sett!

Hålla tillbaka?! Släpp lös känslorna och tårarna, roadie! Eller skäms du, he he. Jag grät senast av en film för några dagar sen när jag såg Höstsonaten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte ju dock att den inte va så bra... hängde med sådär men det jag absolut inte fattar e det små minimänniskorna och gammlingarna i slutet som jagar henne..

Gamlingarna som jagar henne i slutet är samma personer som man fick se en glimt av i början av filmen i jitterbug-tävlingen och på flygplatsen , vilket troligtvis är hennes föräldrar. I början kan man se att båda står bredvid henne som stolta föräldrar, men när man får se dem i slutet så är det en hallucination av Diane. När hon ser den blåa nyckeln som ligger på bordet framför henne så blir hon påmind om att Camilla, som hon älskade, är död pga av henne, eftersom lönnmördaren skulle lägga den blå nyckeln på bordet efter mordet. Diane får starka skuldkänslor och får därför hallucinationer. När Diane blir tillfrågad om sin bakgrund på festen på Mulholland Drive, så framgår det att hon inte fått tillräckligt stöd av sina föräldrar (utan av moster Ruth), som troligtvis såg hennes skådespelarambitioner som lite löjliga. Detta förklarar i sådana fall ett och annat om slutet.

Ändrad av mitchie
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Taget från tråd Filmfrågesport.

 

Fråga

Vad och varför heter Camilla i Diane´s dröm?
Javisst, jag hade fel *ler* Men Diane (Naomi Watts) ser sig själv som Camilla (hennes karaktär), även om namnet är Rita. Rita Hayworth var ju en känd skådespelerska förr i tiden. Hur som helst, Rita var det du var ute efter, men jag tänkte på vem hon (Camilla i drömmen) var i Dianes dröm.

 

Äh, jag förvirrar bara mig själv, hehe. Jag hade fel, blandar ihop namnen, men vet vad jag själv tänker :up: Bara jag som vet svaret, precis som David Lynch !

 

Jag vill också veta vad du tänker. Så det vore kul om du kunde spåna vidare lite, så att man får någon rätsida på filmen. För som det låter på dig så börjar jag undra om det är något klurigt jag missat.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Javisst, jag hade fel *ler* Men Diane (Naomi Watts) ser sig själv som Camilla (hennes karaktär), även om namnet är Rita. Rita Hayworth var ju en känd skådespelerska förr i tiden. Hur som helst, Rita var det du var ute efter, men jag tänkte på vem hon (Camilla i drömmen) var i Dianes dröm.

 

Äh, jag förvirrar bara mig själv, hehe. Jag hade fel, blandar ihop namnen, men vet vad jag själv tänker :up: Bara jag som vet svaret, precis som David Lynch !

 

Jag vill också veta vad du tänker. Så det vore kul om du kunde spåna vidare lite, så att man får någon rätsida på filmen. För som det låter på dig så börjar jag undra om det är något klurigt jag missat.

Det är ju så att i slutet, när Naomi Watts (blondinen) heter Diane, märker man att hon är avundsjuk på Laura Harring (brunetten) eftersom hon blivit en stjärna, medan hon bara får småroller i hennes filmer. Så i själva drömmen hon har (större delar av filmen), har hon själv satt sig i rollen som stjärna (hon håller på att bli det när hon kommer till Hollywood).

 

Det var så jag tänkte, men det var inte det du frågade, så mitt svar var fel på den frågan :)

 

EDIT: Har sagt det förr, det är en grymt bra film ! Måste se den snart igen...

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Det är ju så att i slutet, när Naomi Watts (blondinen) heter Diane, märker man att hon är avundsjuk på Laura Harring (brunetten) eftersom hon blivit en stjärna, medan hon bara får småroller i hennes filmer. Så i själva drömmen hon har (större delar av filmen), har hon själv satt sig i rollen som stjärna (hon håller på att bli det när hon kommer till Hollywood).

Diane är avundsjuk på Camillas skönhet och framgångar, men jag tror också att hon är svartsjuk med tanke på att hon är kär i Camilla som inte vill ingå ett djupare förhållande. Så om jag har fattat det rätt så är Diane lesbisk, och Camilla var bara lite nyfiken vilket Diane inte kan hantera.

 

Det här är också så typiskt Lynch, om vi håller oss till själva handlingen och vi bortser från det snygga fotot...

 

Han låter oss vaggas in i en otroligt snygg "sanning" som får oss att ivrigt följa alla underliga händelser, för att sedan radera ut allting med en ask som får en att tänka på Pandoras ask. Det är nästan så man får en känsla av att han medvetet verkligen vill att man ser om filmen. Och sen verkar det som att allt inte ska kunna gå att förstå, som den blåa nyckeln Diane skulle få när jobbet var utfört. Vilket det aldrig blev om jag förstår det rätt.

 

Man skulle kunna ha vänt på steken så att man i början fick se hur Diane och Camillas relation utvecklades till något som Diane inte ställde upp på, för att sedan se hur Dianes mörka tankar bli till en verklighet som skulle ta död på henne själv i stället.

 

Men ju mer jag tänker på filmen så blir det bara mer frågor som inte går ihop. Så det blir till att se om filmen igen, för jag godtar gärna små olösta frågor för det är väl så han vill att man ska ha. Som QT och hans portfölj i Pulp Fiction. Men om helheten inte håller så känns det nästan som ett hån. Men i och för sig så vet man ju aldrig med konstnärer som ibland tror att dom är lite förmer än vanliga "dödliga".

Link to comment
Share on other sites

okej då :)

 

första delen av filmen är en dröm/fantasi. Där Diane förskönar sig själv, så som hon vill att hennes liv skulle vara. För i verkligheten får hon inte sin älskade och är ingen talangfull skådespelerska. hon hatar sitt eget jag och därför ser vi henne som död i första delen. Hennes kärlek över går sedan i hat och då lejer hon en yrkes mördare som ska döda henne. och när hon är död så ska hon få en blå nyckel!

 

några frågor

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...