Jump to content

The Village


Rekommenderade inlägg

Kom just hem efter att ha sett premiären i Sundsvall av M Night Shyamalans senaste. Har gått och sett fram emot denna kväll ett tag nu med höga förväntningar i bakfickan, och kommer hem med ett frågande och nedstämt "Jaha?" på tungspetsen.

Början, ja faktiskt större delen av filmen är väldigt välgjord och gripande, för att mynna ut i något som jag skulle vilja kalla ett av de större fiaskona i vår tid inom film. Allt som gav filmen sin själ och spänning rinner ut i sanden som nån sorts vriden verklighetsflykt. Mitt förtroende för en viss regissör, som hittills har gjort strålande filmer, är skakat. Skäms Shyamalan!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Redan tidigt i filmen visade det sig att Sigourney Weaver hade en tv i sitt hus. Vet inte om detta avslöjade twisten, men då stod det åtminstone klart att man inte levde på 1800-talet. Antar att twisten var faktumet att det var dem själva (i det där rådet) som lekte monster.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

En grej ja tänkte på bara.. Vem dödade och skinnade djuren?

jag har för mig att Walker själv inte var säker men att han gissade på någon ur åldergruppen eller vad det nu hette.

 

kan ju vart Noah också.

 

he he, nu lägger jag upp den här bara för att jag ser att det finns ett liknande svar. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Hmm, det här var ett annorlunda slut. Jag kan inte säga att det var helt oväntat efter ett tag.

Allt var ganska lugnt och oförutsägbart, men efter att ha fått reda på att rådet var bakom allt så visste jag att de inte levde på 1800-talet, trots att jag missade TV:n (Är det bara jag som har gjort det, eller måste man ha ett falköga för att se TV:n i Weavers hus?).

 

Hur som helst var det ganska dåligt att det blev så förutsägbart, men när jag tänker efter är det ett ganska intressant slut som är verkligen annorlunda. Men knappast Shamalayans bästa film.

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen TV men jag var helt med på noterna när det sa att det var Noah som hade flått djuren.

 

Annars så började jag anna oråd i valet av ord i deras språk ibland. Det kan iförsig ha varit misstag som jag trodde när jag såg filmen. Men det kanske var planerat, vad vet vi.

Link to comment
Share on other sites

Jo när de upptäckt att Noah hittat dräkten och flytt sa de typ: och då måste det varit han som flått djuren.

 

TVn missade jag helt, men jag hade mina misstankar på att allt inte stod helt rätt till.

Vad jag tyckte var lite dåligt var att man inte fick veta hur de gjort bluffen. När den blinda tjejen (kommer inte ihåg vad hon hette) frågar sin pappa om ljuden i skogen, säger han bara: vi gjorde dem.

Hur? med högtalare eller? Och allt knakande i grenarna och alla stegen inne från skogen? inte kan det varit en rådmedlem som sprang omkring där inne hela tiden, och knappast Noah heller. Och morrandet när monstret attackerade tjejen. Ganska skickligt av Noah att kunna frambringa dem måste jag säga.

 

Annars håller jag helt med om att bluffen avslöjades för tidigt. Efter det var all spänning borta, och jag gick inte för ett ögonblick på att det var ett riktigt monster som attackerade henne ute i skogen. Hade förväntat mig nåt i klass med sjätte sinnet, men blev besviken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Näe! jag förstår inte varför alla tycker att filmen var så dålig, jag tyckte att den var välgjord hela vägen och behöll spänningen hela vägen. Twisten på slutet gav verkligen en riktig vändning som gjorde att filmen behöll ditt värde, emn ajg var måste ju säga att den så kallade twisten var ganska förutsägbar.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Uppfattar inte att själva twisten var att de gamla i filmen spelar de onda. Hade det varit det så hade vi ju självklart inte fått se det så tidigt i filmen. De som såg filmen med förväntningen att det skulle vara en skräckfilm borde blivigt besvikna (har hört en del sådana kommentarer).

Jag gick på den, fattade inte något förrän i slutet. För övrigt tycker jag det är en mycket bra film.

 

MEN, har vi inte sett det förrut? tycker mig känna igen slutet, eller själva twisten i slutet.

 

Möjlig Spoiler

 

Någon som sett den underbara polska filmen Seksmisja?

 

..slut spoiler

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...