Jump to content

silmarillion-frågesport


Rekommenderade inlägg

tänkte vi kunde ha en repris på silmarillion-trivian som fanns förut på detts forum, det gick ju skitbra tills en alltför svår fråga ställdes, och ingen ides svara.

 

altså, för de som inte var med på den förra omgången, så går det till såhär:

 

jag börjar med att ställa en fråga,om något jag läst i en bok om tolkiens värld, bilbo,lotr-trilogin,silmarillion eller förlorade sagornas bok lr sagor från midgård.. och vem som helst får svara. den som svarar rätt först, får ställa en ny fråga, och så får vem som helst svara. och så går det vidare så, och om ingen har svarat på en fråga inom 24 h. så får vemsomhelst ta en ny fråga. hoppas att detta ska gå vägen.

 

första frågan: nämn ett annat namn för valan Námo

 

(lätt jag vet, men börjar såhär)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Han kallades även för Mandos, även om det egentligen var hans boning.

 

Sedan vet jag inte om man ska vara för hård med 24 timmars-regeln så här i sommartider. Känner att jag inte alltid är här med 24 timmars intervall.

 

Hoppas det här fungerar nu. Tycker det är en bra idé och det vet jag att det finns andra här som också tycker. Så kom igen nu allihopa så försöker vi hålla liv i den här tråden.

Link to comment
Share on other sites

eftersom vi kan köra på 12timmarsregeln, så kör jag en ny fråga nu.

 

Vad hette kniven, med vilken hjälp Beren Erchamion skar loss en silmarill från Morgoths krona, och vem hade han tagit den av? En letråd är att den på alviska betyder "järnskärare". :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ok nu missförstod ni mig nog. Jag menade att det skulle vara mer än 24 timmars tidsfrist.

Jag är inte här inne var 12 timme, Har annat att göra också. Men visst om ni vill kan vi ha den regeln men det är inte säkert att jag alltid hinner lägga in en ny fråga.

 

Är på jobbet nu och har svårt att komma på en bra fråga.

Hmmmm *tänker*

 

Aha, nu har jag en riktigt klurig fråga som jag nyss läst om:

 

Vad hette de båda blå trollkarlarna? (Deras maia namn, jag tror inte de har något som Istari)

 

Klara den om ni kan.

Link to comment
Share on other sites

okej, jasså du menar så..men tycker vi kör på 24timmarregeln då..... vi säger så.

På din fråga svarar jag: Alatár & Pallando de blåa var de andra två istari. De två kallades av alverna Ithryn Luin-De blå trollkarlarna.

 

Duger det?

 

i så fall kommer Min nästa fråga, jag kör på samma som innan: vad hette kniven, vilken med hjälp av Beren Erchamion skar loss en silmarill från Morgoths krona, Och vem hade kniven i sin ägo innan Beren tog den av honom? En ledtråd på namnet är att knivens namn betyder "Järnskärare" :whistling:

Ändrad av ElendiI
Link to comment
Share on other sites

Okej. Nu var det ju så att det fanns en 24 timmars regel. Och jag varnade för att jag nog förmodligen inte skulle vara här varje dag. Så vem som helst kunde ju lägga upp en fråga. Men jaja, vi gör ett nytt försök.

 

En lätt fråga sa du. Det är så varmt och jag har totalt hjärnsläpp för tillfället, men jag får hitta på något.

 

Vad hette Gandalfs svärd?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...