Jump to content

Livets pris


Peo

Rekommenderade inlägg

livets-pris.jpg

Sara Lidman i dokumentären Livets pris.

Livets pris är en historia om kärlek och politik i förtryckets Sydafrika under Sara Lidmans afrikanska resa. Ett närgånget och gripande porträtt av Sara Lidman â en av Sveriges främsta författare.

âDet finns dagar som måste uthärdas sekund för sekund. Men jag måste orka berätta, måste försöka ta allt i tur och ordning som det var och ärâ.

Sara skriver om längtan efter barn och man. Som en röd tråd i hennes dagböcker och brev finns tvivel på att kunna bli älskad för den hon är. Hon förälskar sig ofta och särskilt i sitt livs kärlek – i Sydafrika. Han är svart och hon får betala ett högt pris för sin kärlek under apartheidregimens raslagar, som sluter sig kring henne tills hon till sist tvingas lämna Sydafrika.

En känslomässigt stark film om en kvinna som vill ha barn och – och att skriva, skriva. Filmen bygger på hennes dagböcker och brev. Det är en dokumentär långfilm om Sara Lidman och hennes resa ensam till Sydafrika 1960-61. Här möter hon sitt livs stora och intensiva kärlek. Hon blir förälskad i en svart man och häktad för brott mot omoralslagen. Här öppnas hennes ögon på allvar för världens orättvisor. Hon blir undersökt av läkare, förnedrad och anklagad i domstol. Hon klarar sig till slut den gången – med hjälp från bl a Tage Erlander och FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld, men måste lämna landet omedelbart och lova att inte mer engagera sig i Sydafrika. Därefter skriver hon romanen âJag och min sonâ.

Filmen är baserad helt och hållet på Saras dagböcker och brev från denna tid.

Regi Åsa Faringer
Med Sara Lidman
Längd 82 min

Biopremiär 9 februari 2018.

f25qxMjvhJs

Läs mer (Bio.nu)
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...