Jump to content

Alver


Rekommenderade inlägg

Något som jag undrat över är.

Är inte alverna odödliga?Dom dör lite överallt.I filmerna dör

dom både i det stora slaget i början och vid Helms Deep i tvåan.

Har läst Sillmarillion,Sagan om ringen tiologin,Bilbo.

Har jag missat något på vägen?

Hoppas grammatiken är riktig och inte meningarna är för

långa plus att stor bokstav används på rätt ställe!!!! :wub:

alver kan dö i strid men inte av ålder

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

MasterChief

Alver kan dö... Men inte av ålder...

De kan bara dö av skador eller av livsleda.. ( dvs de tappar lusten att leva längre, o lägger sig då ner för att dö....

 

 

O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...

Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet???

 

 

 

 

 

 

*SPOILER*

 

 

 

 

 

Det är det Arwen gör efter att Aragon dör av ålder.... Hon går då ut i skogen, - minns inte var, har skrivit om det i en annan tråd - o lägger sig ner där o tynar bort...

vars har du fått veta det??

Link to comment
Share on other sites

I filmen vet jag inte riktigt vem jag tycker är bäst riktigt. De finns så få av dem och endast Legolas förekommer ofta... Annars så är Haldir riktigt bra vid helms deep.

jo

Utanför filmerna så finns det många som är bra i Silmarillion. Min favorit är nog Turgon....

kommer bilbo komma på film nån gån ???

Link to comment
Share on other sites

Om Johander tillåter detta, så kan vi väl ha en omröstning i den här tråden om vilka Valar och Maiar som ni gillar mest. Så att tråden får en längre livslina. vad är en maia och valar????

 

Mycket bra förslag! Det kan vi fortsätta med när man har skrivit klart om vilka alver som man gillar.

 

Vilken Vala eller Maia gillar ni mest då? Det är olika gudar i Silmarillion för ni som inte vet det.

Favoritvala är Tulkas och Maia är Sauron.

Link to comment
Share on other sites

kommer bilbo komma på film nån gån ???

 

Pj vill väl göra den men jag tror att han inte har planerat så mycket än eftersom han fortfarande håller på med king kong.

Men vem vet han kanske börjar med filmen efter jobbet med King Kong och om då tippar jag att den kommer om ca 3-4 år den har premiär.

Link to comment
Share on other sites

kommer bilbo komma på film nån gån ???

 

Pj vill väl göra den men jag tror att han inte har planerat så mycket än eftersom han fortfarande håller på med king kong.

Men vem vet han kanske börjar med filmen efter jobbet med King Kong och om då tippar jag att den kommer om ca 3-4 år den har premiär.

okej:)

Link to comment
Share on other sites

Är Gandalf och Saruman maia???

 

hmm om du tittar i registret på silmarillion, kan du titta på "olorin", där står det att han är en maia, och för dem som kan lite så vet man att Olorin-gandalf.

 

för övrigt: favoritalv: Fëanor,Fingolfin eller Glorfindel, fattar inte varför alla gillar vad är en Haldir?vad är en maia och olorin

favoritmaia:Ossë

favoritvala:Ülmo,Oromë

Link to comment
Share on other sites

Den fagraste alven enligt min åsikt måste vara Luthien Tinúviel. Jag har inte sett henne på någon bild, men enligt många sidor anses hon vara den vackraste alven i hela Midgårds historia och hundra gånger vackrare än Arwen!

 

Den alven som jag tycker är skönast är flera stycken.

Gil-Galad, Haldir och Fingolfin. Gillar väldigt mycket deras historia och bragder.

 

Ni som gillar mycket om alver och vill veta mer om deras bakgrund ska läsa Silmarillion. Mycket bra bok.

Tinúviel, ja...

 

(Jag som började(!) med att läsa De förlorade sagornas bokhandlar om??? före håller gärna fast vid de gamla namnen ;-)

 

Fingolfin var den störste av dem alla. I vredesmod red han till Angbands portar och krävde att Morgoth vem är det??? skulle komma ut och göra upp som en man. Stryk fick han, visst, men han kämpade väl. Föreställ er Elrond rida till Barad-Dûr och kräva att Sauron kommer ut :D

 

Det var tider det, när män var män, alver var alver och de små gröna varelserna från Alpha Centauri var små gröna varelser från Alpha Centauri.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Om Johander tillåter detta, så kan vi väl ha en omröstning i den här tråden om vilka Valar och Maiar som ni gillar mest. Så att tråden får en längre livslina.

 

Mycket bra förslag! Det kan vi fortsätta med när man har skrivit klart om vilka alver som man gillar.

 

Vilken Vala eller Maia gillar ni mest då? Det är olika gudar i Silmarillion för ni som inte vet det.

Favoritvala är Tulkas och Maia är Sauron.vad är det för skilnad på en maia och tulkas???? är saroun en gud+++

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...