Jump to content

Lotr quiz


Rekommenderade inlägg

  • Svar 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni skulle kunna svara på de här frågorna från bok fem. Inte lätt als, inte ens för dewil... hoppas jag!

 

1. Kallas gondors yttre gränsmur

2. Vilka var de enda i Minas tirith som fortfarande klädde sig i Elendils arvtagares hovlivré innan kriget?

3. Bergils morbror hette vadå?

4. Gråskäggig fet gammal gubbe som endast kom med 200 man till Gondor till folkets förtret.

5. Tuor påträffar samma växt på väg till gondolin som Aragon omnämner på dödens stig…

6. Vid dune harvs försvarstrappa finner vi runda gubbar kallade Pukelmän. Det finns dock ett annat namn för dem. Vilket?

7. När vilja ej villförts står vägen öppen –… Säger vem då?

8. Vart någonstans byggdes belägringstorna som häxmästaren använde mot gondor??

9. Tysta gatan i gondor…

10. Wosernas namn för orch…

Link to comment
Share on other sites

herregud vad jag slarvläser. håller på med den nu, men det verkar inte som så mycket fastnar. får väl skylla på att jag roar mig med att störa mig på översättningen. nåväl:

 

1. Kallas gondors yttre gränsmur
rammas... nånting? eller vad var det?

 

3. Bergils morbror hette vadå?
bergil vem?

 

5. Tuor påträffar samma växt på väg till gondolin som Aragon omnämner på dödens stig…
simbelmyné

 

7.  När vilja ej villförts står vägen öppen –… Säger vem då?
éowyn!! :P

 

äh, har inte kommit längre. det får bli bakläxa på det här, får börja om igen...

Link to comment
Share on other sites

Ni skulle kunna svara på de här frågorna från bok fem. Inte lätt als, inte ens för dewil... hoppas jag!

 

1. Kallas gondors yttre gränsmur

2. Vilka var de enda i Minas tirith som fortfarande klädde sig i Elendils arvtagares hovlivré innan kriget?

3. Bergils morbror hette vadå?

4. Gråskäggig fet gammal gubbe som endast kom med 200 man till Gondor till folkets förtret.

5. Tuor påträffar samma växt på väg till gondolin som Aragon omnämner på dödens stig…

6. Vid dune harvs försvarstrappa finner vi runda gubbar kallade Pukelmän. Det finns dock ett annat namn för dem. Vilket?

7.  När vilja ej villförts står vägen öppen –… Säger vem då?

8. Vart någonstans byggdes belägringstorna som häxmästaren använde mot gondor??

9. Tysta gatan i gondor…

10. Wosernas namn för orch…

Nej, eftersom jag tycker att ringtrilogin blir tråkigare för var bok, så kan jag inte beskyllas för att lägga på minnet detaljer från slutet...

 

1. Minas Tiriths yttre gränsmur, om det är den som avses, kallas Rammas Echor. (Poängen delas med Eowyn.)

3. Bergils far hette Beregond, men det var inte det du frågade efter.

4. Den fete länsherren var Forlong.

 

(Jag har fuskat på alla tre.)

 

Till sist ett förtydligande: pukelmän är inte woser, eftersom pukelmännen är statyer och woserna är människor. ;)

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

1. Rammas Echor. Okej för delad poäng då... (Eowyn, Dewil)

2. -

3. -

4. Forlong (stupade förövrigt i kriget med liksom halbarad mmf.) (Dewil)

5. Simbelmynë(eowyn)

6. -

7. Eowyn, hon säger det till pippin i form av dernhelm... (Eowyn)

8. Osgiliath(Kajsa)

9. - Rath Dinen (Kajsa)

10. - Gorgûn - på wosernas språk (Kajsa)

 

Tillägg om pukelmän och woser. De har inte så mycket med varandra att göra egentligen. Dock finns flera myter om pukelmänen; de skrämde livet av orcher med magiska statyer och det är därför som sådana sitter vid dune harv. Dock har dessa förlorat vad som är skräckinjagande i de eftersom åren har gjort sin rätt på dem. Dessa kreaturer heter även något annat som är väldigt likt ordet dunedain.

 

Woserna däremot verkar vara vildar som aldrig var i närheten av beleriand och när dem pratar om att de inte vill ha tillbaka mörkret kan man undra om dem menar Saurons förra välde eller den tid som rådde i början då människorna precis kommit till arda..

 

Bergils morbror är kanske inte så otroligt kul att veta... Finns någonstans där pippin träffar Bergil.. Inte alls nödvändigt bara svårt! :)

 

Svarar på en eventuell oklarad fråga...

Link to comment
Share on other sites

Bara 3 kvar till mig?

De här frågorna var svåra men här är de återstående svaren:

 

2. Citadellets väktare

 

3. Iorlas(fuskade här för första gången)

 

6. de kallas också för drúedain

 

Jag är nog tvärtom mot éowyn. När jag en gång läst en bok sitter den som fastguten i hjärnan. Önskar att detta gällde skolarbetet också :)

Ändrad av Stonewald
Link to comment
Share on other sites

Bara 3 kvar till mig?

De här frågorna var svåra men här är de återstående svaren:

 

2. Citadellets väktare

 

3. Iorlas(fuskade här för första gången)

 

6. de kallas också för drúedain

 

Jag är nog tvärtom mot éowyn. När jag en gång läst en bok sitter den som fastguten i hjärnan. Önskar att detta gällde skolarbetet också :)

Great! Du tog dem också...

Härligt. Förstår om du fuskade på Iorlas :P

 

Kommer en till i dag eller i morgon...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

ok jag försöker svara utan att ha klollat på de andras svar. Får se om jag kommer ihåg.

 

1.Círdan

2.Nenya

3.om man inte räknar med härskarringen - 19 tror jag.

 

4uhm..det är ju ingen alvkrigare så jag antar att det är Sam..annars skulle jag chansa på att jag hört orcherna nämna något om en ädling av alverna t. ex glorfindel.

5.Elenor-efter blommorna han såg i Lothlorien

6.chansar på att Merry blev en av de längsta, den absolut längsta var väl en av Tookarna.

 

7.

8. Säcker?

9. Whichking det kan översättas som häxa-kvinna.

 

10. minns inte ifall Urukhai var rätt, men chansar på det. dom är blandade av svartalfer och goblins/vättar

11.Vättar

12.Grishnâk

 

13. Beleg

14. Lúthien Tinuviel

15. Gondolin

 

16.

17.

18. Gimli kan väl inte va rätt, men det är den enda jag kommer på.

 

19.Gandalf

20.Pallando och alatar. har också hört namnet annatar men det är ju någon annan :D

21.

 

22.Har för mig att Valar bara reste den ur vattnet? men men ingen aning.

23.Helm

24.Jag bringar hopp till Edain (människorna) Själv har jag inget. eller liknande.

 

25. Menar du bok eller film? det kanske är samma, jag vet inte i ngn av dem :D

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...