Jump to content

Tv-serien du just sett


Plox

Rekommenderade inlägg

Drog igenom sjätte säsongen på How I met your Mother nyligen. Serien fortsätter på samma spår som tidigare och kommer absolut ingenstans. Hyfsat rolig var den iaf och Barney är alltid skön

 

Har även börjat kolla på Community. Sett de första åtta avsnitten och hittills har det varit kanon.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Freaks and Geeks

Dramakomediserien Freaks and Geeks har en kulstatus idag som den kan vara stolt över. Paul Feig är seriens skapare och står bakom de flesta avsnitten som manusförfattare, i nuläget är han aktuell med Oscarsnominerade Bridesmaids. Även Judd Apatow har ett finger med i spelet som producent, manusförfattare och regissör.

 

freaks2-51.png?w=500

 

Det är tidigt 1980-tal, i centrum står syskonparet Lindsay (Linda Cardellini) och Sam (John Francis Daley). Lindsay är i sena tonåren, hon går i high school och får väldigt bra betyg. Skolkamraterna ser henne som en skötsam och nitisk plugghäst. Men hon har börjat tröttna på det livet, vilket hon inser när hon bekantar sig med några av skolans tuffingar som samtidigt är lite udda, ett gäng bestående av Daniel (James Franco), Kim (Busy Philipps), Nick (Jason Segel) och Ken (Seth Rogen). Sam är några år yngre, går sitt första år på samma high school och räknas till skolans töntar. Hans kompisar är Bill (Martin Starr) och Neal (Samm Levine). Alla dessa personer hamnar i många komiska såväl som tragiska situationer.

 

freaks31.png?w=500

 

Flera av dagens Hollywoodstjärnor fick sina genombrott i Freaks and Geeks, jag talar främst om James Franco och Seth Rogen. De som följer How I Met Your Mother känner nog till Jason Segal också. I mindre roller respektive cameos kan vi skymta Ben Foster, Shia LaBeouf, Jason Schwartzman och Ben Stiller.

Bland skådespelarna på den helt fläckfria rollistan gillar jag Martin Starr bäst, han är fullkomligt lysande och tycks känna sin karaktär mycket grundligt. Detsamma kan man säga om Franco som visar att han har fin talang. Rogen är däremot ganska stel och hans rollfigur håller sig blek under seriens första halva tilldelas mer utrymme senare.

 

freaks51.png?w=500

 

En stark autenticitet präglar serien närapå fullt ut, undantaget skulle då vara en saknad av svärord. Man har lyckats fånga en klassisk skolmiljö och fyllt den med figurer som känns levande. Det känns intressant för en yngling som mig att få se hur allt gick till på den tiden i början av 80-talet när datorer eller mobiltelefoner inte fanns, det framgår att de sociala förhållandena skiljer sig mycket ifrån nutidens. Ingen kan skicka SMS eller chatta och måste alltså finna andra sätt att umgås och fördriva tid på.

 

freaks4.png?w=500

 

Nästan allt som sker huvudkaraktärerna ska ha hänt Paul Feig eller andra medlemmar av filmteamet i verkligheten. Därav den nämnda realismen också antar jag. De välskrivna dialogerna innehåller gott om filmreferenser, trevligt tycker jag. Manus, regi och egentligen alla faktorer är bestyrda med hög detaljrikedom och intelligens. Mycket och många förtjänar eloger, befogad kritik är svår att komma med.

 

Sista avsnittet skulle fungera som ett eventuellt slut ifall serien blev tvungen att läggas ner, eller en fortsättning om en andra säsong tilläts produceras. Olyckligtvis fick det bli en final utan återupptagande, av en orsak jag inte har vetskap om. Det är alltid tråkigt när kvalitetsserier läggs ner, särskilt när det gäller en som har potential att utvecklas. Francos figur genomgick en liten vänding i sista avsnittet vars utveckling jag gärna hade velat följa.

 

freaks71.png?w=500

 

Freaks and Geeks är tveklöst en skapelse att rekommendera, jag kan måste gå så långt att ta fram mästerverksmedaljen. En större plats i historieböckerna hade kanske kunnat uppnås med ytterligare en eller två säsonger, men den som finns räcker gott, det är bara att njuta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...