Jump to content

silmarillion-frågesport


Rekommenderade inlägg

tillbaka från semestern nu, har tagit mig an "de förlorade sagornas bok" nu, tycker den verkar jättebra men det är lite jobbigt att Cristopher tolkien avbryter mellan varje kapitel, och för de som läst Silmarillion före, eller vise versa, så är det jobbigt med alla nya namn, som var komplicerade från början, nu måste man lära om alla och komma ihåg dem.. :nerd: men det är lite av charmen för de mest inbitna att veta hur J.R.R tolkien / Christopher tolkien resonerade kring de olika samlade verken... nu till frågan.

 

Om det är "Vite ryttaren" som är samma som Vite budbäraren, så är det Gandalf som frågan gäller, annars vet jag inte. Det namnet gavs i alla fall till gandalf när han red Skuggfaxxe som ett svar på mordors hot "The black Riders", så var gandalf "The white Rider"

 

Eftersom det har gått 12/24 h sedan förra frågan, så lägegr jag upp en ny, även om så vore att jag hade fel. Här komemr den:

 

Vems namn betyder "Sharp glance"?, och vem var dennes fader?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om det är "Vite ryttaren" som är samma som Vite budbäraren, så är det Gandalf som frågan gäller, annars vet jag inte. Det namnet gavs i alla fall till gandalf när han red Skuggfaxxe som ett svar på mordors hot "The black Riders", så var gandalf "The white Rider"

nope, det var Saruman jag menade.

Vad gäller din fråga kan jag inte den. Får kolla upp det och återkomma.

Link to comment
Share on other sites

hade jag ingen aning om....den enda jag visste hade gjort en berömd sjöfärd var ju såklart eärendil och så tror jag det var valandil av numenor,elendils fader som åkte ut och sökte valinor i bistånd om kampen mot sauron och melkor..?

 

vadan sjöfärd gjorde denne anardil?i vad bok har du läst det??

Ändrad av ElendiI
Link to comment
Share on other sites

ok,har inte kommit så långt ännu i mitt läsande... har läst:bilbo,lotr-böckerna,silmarillion,halva "förlorade sagornas bok 1"..... ska läsa den andra också och sagor från midgård, och beställa de andra 16 från [silmarillion?]appendixet som såvitt jag vet,bara finns på internet att beställa.

 

lägg upp en ny fråga ngn! :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

så kanske dt var,har läst ngnstans att det var 16,har jag för mig...men men, vad heter de böckerna då? lotr-böckerna,bilbo,silmarillion,dfsb1&2,sagor från midgård...då måste det finnas övriga 4st.....som typ heter "skuggan över midgård" och sånt.....har iaf en adress till en sådan sida,men den är hemma hos en polare nu så kan ej få tag i den. :unsure:

 

 

Eftersom det har gått 12/24 h så lägger jag upp en ny fråga.

 

Vem Hade namnet "Strongbow" eller "Långbåge"? Och vem blev denne dräpt av?

Ändrad av ElendiI
Link to comment
Share on other sites

Han hette Anardil, och följet hette Venturers (känner inte till det svenska namnet).

Det svenska namnet är "Köpmannaäventyrarnas gille".

Det är sant som kajsa säger att han gjorde många handelsresor, men han anlade även hamnar i midgård och lade grunden för numenors sjömakt.

Gillar denna historien. Den enda (som jag har läst) från numenor.

 

ElendiI LOTR, Silmarillion mm ingår inte i History of Middle Earth.

Där ingår följande böcker:

 

The Book of Lost Tales, del 1

The Book of Lost Tales, del 2

The Lays of Beleriand

The Shaping of Middle-Earth

The Lost Road

The Return of the Shadow

The Treason of Isengard

The War of the Ring

Sauron Defeated

Morgoth's Ring

The War of the Jewels

The People of Middle Earth

 

Bara de två första är översatta till svenska. Jag hade själv ingen aning om dessa tills kajsa hade vänligheten att tipsa mig om dem. Sedan dess har jag börjat beta av dem (även om jag inte kommit så långt ännu)

 

Svaret på din fråga är iallafall Beleg Långbåge (kommer inte ihåg ifall han har något annat efternamn) Han dödades av sin vän Turin Turambar.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...