Jump to content

Omgång 12 - Persona


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar
Då har jag också sett Persona och ber om att få återkomma med någon form av reflektion/omdöme/försök-till-text om en stund här.. :blink:

Jag säger som Gert Fylking: Äntligen! ;)

 

Kul att du sett den och att den inte fick underkänt (spanade in ditt betyg på Filmtipset). Ser fram emot några rader om filmen. :)

Link to comment
Share on other sites

Persona (1966)

 

persona1.jpg

 

Hmm. Jo, har efter många turer nu äntligen satt mig ner med Ingmar Bergmans Persona. Vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt, en högst märklig och förvirrande filmupplevelse som inte liknar något annat jag sett - någonsin. Tyckte jag det var en bra film? Nja. Var det en intressant film? Definitivt. Hängde jag med? Stundtals.

 

Det första som slår mig när jag sitter framför Persona, är hur många andra filmskapare verkar ha inspirerats och lånat ur filmen. Inte minst en högst känd förbisvischande bildruta på 0,3 sekunder som förekommer i David Finchers Fight Club. Tänker också på Roy Anderssons nakna och sterila Sånger Från Andra Våningen-miljöer…

 

Det känns ju lite som att Persona är en film man kan analysera till förbannelse, verkar liksom inte finnas något rätt och fel. Och gillar man “experimentell konstfilm” så är ju detta lite av ett smörgåsbord. För det är utan tvekan en film att engageras av och med, jag brukar gilla det, men föredrar helt klart en handling med en något tydligare tråd att hänga kvar vid. För här kändes det som att jag tappades bort på vägen, i något av Bergmans många svarta hål. Men antar att det blir lättare en andra gång, när man vet vad man kan klamra sig fast vid och inte.

 

persona2.jpg

 

Jag kände mig också något distanserad till hela filmen tack vare den lite högfärdig och krystade dialogen, tycker det är jobbigt att lyssna till, det blir för korrekt och för mycket teater över det hela. Utan att för den skull ta bort något från skådespelarnas insatser. För Bibi Andersson är riktigt bra filmen igenom och ensam står hon för säkert 95% av all dialog, men ja - det blir lite för mycket av det goda för min smak.

 

Något jag verkligen gillade med Persona var hela filmens utseende, Sven Nykvist svartvita foto är helt fantastiskt och hans förmåga att “fånga ljuset” är helt makalöst (rekommenderar än en gång dokumentären Det Naturliga Ljuset, som antagligen inte längre ligger kvar på SVT-Play - men som kanske går att hitta någon annanstans). Lars Johan Werles musik även den riktigt effektfull, även om jag stundtals glömde lyssna på den där mitt i all ångest och förvirring.

 

Där har ni min Persona-upplevelse. En film att se och förundras med och av. Jag behöver en Alvedon.

 

3+/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Plox: Riktigt skön recension. Och jag håller faktiskt med om allt du skriver (well, jag brukar kanske inte behöva en huvudvärkstablett efter jag sett Persona). Men i princip allt du skriver stämmer ju. Skillnaden är att jag av nån anledning mer uppskattar den skumma och trådlösa handlingen och just i det här fallet även den, som du skriver, krystade dialogen som är ganska långt ifrån nån sorts verklighet. Dialogen ÄR krystad och högfärdig. Men för mig passar det liksom in. Bergman skapar liksom sitt eget universum där det inte behöver, inte ska, vara "realistiskt". Jag sitter bara och njuter när t ex doktor Krook håller sin lilla föreläsning för Ullmann i början eller när Bibi i en dubbelsekvens berättar om när Ullmann får sitt barn och hatar det. Realistisk, nej inte alls.

 

Hur som helst, bra recension! Och kul att du tog dig tid att berätta vad du tyckte om min favvo-Bergman. :)

 

PS. Och som en följd av det kommer snart en recension av Eyes Wide Shut! Haha.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tack Jojje!

 

Nä, jag antar att Persona som film egentligen är lika för alla, frågan är bara hur man väljer att se, tolka och smälta den. En del gillar det kryptiska, filosofiska och lite udda. Medan andra gillar raka puckar. Jag ställer mig där i mellan någonstans. Som vanligt. :)

 

Men hur som helst tror jag nog att jag kommer att se den någon mer gång och då är jag nog lite bättre förbered på vad som komma skall. Vilket jag tror kan vara till sin fördel med en film som denna.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...