Jump to content

Déjà-vu


efa

Rekommenderade inlägg

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

 

Har haft precis samma känsla vid ett flertal tillfällen, men när det händer, kan du då säga när du drömde det eller vad drömmen handlade om i övrigt? Har försökt detta men kommer alltid fram till att det nog inte var en dröm trorts allt.

Jag tror på Jojjes förklaring. Händelsen lagras som ett minne och därför känns den bekant redan när den händer. Sen tar man då för givet att man drömt något liknande eftersom det är osannolikt att man upplevt det i verkligeheten tidigare. Så tror jag i allafall.

 

 

Det är den bästa teorin jag hört hittils och jah kommer inte att ändra mig förrän jag hört en bättre.

 

Vadå för teori? Jag har inte hört någon teori ännu. Att man kan se eller drömma om framtiden? Det måste ju finnas en förklaring till hur och varför man kan göra något sånt.

Du hade ju forskat i ämnet sa du. Så kom med en förklaring som man kan köpa då.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns inget svar vad jag hört varför man får deja vu. Det finns ingen vettig förklaring. När jag gjorde den här uppsatsen som det då var kom jag inte fram till något svar, bara en massa förklaringar till att alla olika teorier inte kunde stämma, som till exempel jojjes teori då. Jag ville bara påpeka att det inte finns något svar till det, eftersom man har kommit fram till att de kan inte stämma på ett eller annat vis. Jag trodde också väldigt länge på den teorin som jojje hade, tills jag hörde att det var omöjligt. Sådär och nu får ni sluta påpeka att jag kan allt om det bara för att jag läst om det, uppsatsen gjorde mig bara mer förvirrad.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sen nu, men jag ska försöka förklara så gott jag kan. Jojjes teori skulle fungera om deja vu minnena inte vore så långa. Jag kan känna i mina deja vus att jag vet vad en person ska säga flera sekunder in i framtiden. Jojjes teori fungerar inte då för så trög är inte hjärnan, inte flera sekunder efter. Om det varit så att hjärnan inte uppfattat någonting förrän 10 sekunder efter skulle det antagligen fungerat, men som sagt hjärnan är snabbare än så och eftersom då vissa av oss vet vad som ska hända flera sekunder senare exakt i det ögonblicket då deja vun uppstår fungerar inte jojjes teori. Nu har jag sagt mitt och ni får tro på det hur mycket, litar ni inte på mig och vill tro något annat tänker jag inte hindra er.

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

 

Krillelill Vad har du för grunden för det här? Inte för att jag säger emot dig, bara det att du verkar så säker på din sak?

 

Det är den bästa teorin jag hört hittils och jah kommer inte att ändra mig förrän jag hört en bättre.

 

Men fortfarande...vad är teorin du snackar om, tycker du mest säger att Jojjes inte stämmer.

 

Har en kompis med en annan väldigt genomarbetad teori. Det finns ingen tid, parallella världar där olika "tidsrymder" möts osv. Spöken är alltså bara när två sådana här parallella universum möts (två olika "tider"). låter bättre när han säger det visserligen :)

Ändrad av roadwarrior
Link to comment
Share on other sites

är egentligen ingen teori med upplagd bakgrund eller nåt, det är bara det att det finns ingen som kan säga med 100% att det inte går att se in i framtiden på ett eller annat sätt. Alltså man har sett det någonstans, kanske i en dröm eller på annat sätt och man känner igen situationen när den väl händer. här står det att vi drömmer 5 till 6 drömmar per natt http://www.spiritwarrior.se/drommar.htm . Kommer du ihåg alla?

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis med en annan väldigt genomarbetad teori. Det finns ingen tid, parallella världar där olika "tidsrymder" möts osv. Spöken är alltså bara när två sådana här parallella universum möts (två olika "tider"). låter bättre när han säger det visserligen :)

 

Det här låter intressant.Hur många sådana här parallella tidsvärldar menar han att det existerar?

Har funderat på det här med resor i tiden och liknande (kan förklara en del UFOn och spöken t ex), men hur skulle det fungera?

Om du t ex vill åka ett år bakåt i tiden måste det finnas en värld som ligger exakt ett år efter oss. Men om du bara vill åka en timme eller en sekund bakåt? Det skulle innebära att det skulle finnas en hel massa världar och alla skulle vara exakt likadana. Fri vilja skulle inte finnas, eftersom jag redan gjort allt innan i en värld som ligger före den här tiden. Jag kan bara åka med och se på. Spelar ju ingen roll vad man gör då, för allt är ju förutbestämt.

Nej jag tror inte det funkar riktigt så och då kan man alltså inte se in i framtiden heller. Framtiden finns inte ännu så hur ska man då kunna se den.

Det krillelill pratar om när han säger att folk har sett flera sekunder in i framtiden och vet t ex vilket märke det är på nästa bil, låter mer som framtids spåning och hokuspokus än Déjà-vu. Déjà-vu är mer av en igenkännande känsla och ingen egentlig syn in i framtiden, och jag tror det har en helt naturlig förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Stonewald Mja teorin är ju egentligen inte min men om mna nu ska spå i det hela så skulle dte ju finnas ett oändligt antal universum. Inget som säger att vi är det "senaste" så att säga. Att tid skulle vara förutbestämt är ju lite av en tolkningsfråga. Guds existens kan ju tex. vara förklaring till att allt är förutbestämt, ibland känns det nästan som om saker händer av en orsak (eller att allt går åt skogen samtidigt). Eller så är det helt enkelt så att det finns ett universum där allt händer för första gången. Dvs där man bara kan blicka tillbaka och inte framåt. Vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Hörde förra året en mycket bra föreläsning om intuition. Enligt föreläsaren uppfattar den mänskiga hjärnan 6 000 000 gånger fler intryck än vad vi är medvetna om.

Han berättade om en händelse på ett brobygge, där han var kontrollant och skulle krypa in i ett utrymme under brofundamentet och kontrollera en viss nivå. Detta gjorde han rutinmässigt flera gånger om dagen. Vid ett tillfälle vände det sig i magen på honom när han skulle klättra upp under bron. Han klarade bara inte att göra det. En stund senare rasade hela brobygget, och han hade varit död om han befunnit sig där han skulle.

 

Själv hade han ingen förklaring till sin "föraning", han tror inte han kan se in i framtiden och sånt. Däremot har han en teori om intuitionen. Intuition är den information hjärnan tar in utan att vi är medvetna om det. Han menade att utan att han själv såg det så kanske intuitionen såg någonting, små sprickor eller nåt annat onormalt som varnade för att gå dit.

 

Hela föreläsningen gick ut på att förklara hur intuitionen fungerar och hur man kan använda sig av den. Jag tror mycket kan förklaras med det. Vi har registrarat någonting som vi inte är medvetna om, så vi vet redan vad som ska hända, vem som ska komma, vilken färg bilen har som kommer runt hörnet osv.

 

Det var den klart bästa föreläsningen jag varit på. Föreläsaren var också hypnotisör och hypnotiserade några av oss som var där. Hel obetalbart!

Link to comment
Share on other sites

Hörde förra året en mycket bra föreläsning om intuition. Enligt föreläsaren uppfattar den mänskiga hjärnan 6 000 000 gånger fler intryck än vad vi är medvetna om.

Han berättade om en händelse på ett brobygge, där han var kontrollant och skulle krypa in i ett utrymme under brofundamentet och kontrollera en viss nivå. Detta gjorde han rutinmässigt flera gånger om dagen. Vid ett tillfälle vände det sig i magen på honom när han skulle klättra upp under bron. Han klarade bara inte att göra det. En stund senare rasade hela brobygget, och han hade varit död om han befunnit sig där han skulle.

 

Själv hade han ingen förklaring till sin "föraning", han tror inte han kan se in i framtiden och sånt. Däremot har han en teori om intuitionen. Intuition är den information hjärnan tar in utan att vi är medvetna om det. Han menade att utan att han själv såg det så kanske intuitionen såg någonting, små sprickor eller nåt annat onormalt som varnade för att gå dit.

 

Hela föreläsningen gick ut på att förklara hur intuitionen fungerar och hur man kan använda sig av den. Jag tror mycket kan förklaras med det. Vi har registrarat någonting som vi inte är medvetna om, så vi vet redan vad som ska hända, vem som ska komma, vilken färg bilen har som kommer runt hörnet osv.

 

Det var den klart bästa föreläsningen jag varit på. Föreläsaren var också hypnotisör och hypnotiserade några av oss som var där. Hel obetalbart!

 

Intressant! Med tanke på de otaliga teorier om vår egentliga hjärnkapacitet så låter det du säger väldigt trovärdigt. Kanske är vi mer analytiska och förutspående än vi tror!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...