Jump to content

Butterfly Effect


Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Jo, det stämmer ju när man tänker efter. Men visst är det som du säger, whatever, det gäller att lägga sig på en nivå som gör att man kan uppskatta filmen. Min jämförelse med DD var mer att DD går att syna närmare i sömmarna och det håller. Det är en stor del av DDs behållning, att den växer med diskussionerna.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

När man (läs: jag) försöker förstå Donnie Darko, så gör man inte det riktigt. Man klurar och klurar, men kommer aldrig till någon slutsats (well, ja, alla utom Lestat). Man tror man har lösningen inom räckhåll, men så bleknar den bort. Typ som när man försöker minnas en dröm efter man vaknat. Ja, filmen är drömskt bra.

 

Efter att ha läst inläggen här så inser jag att Butterfly Effect däremot har ganska grova fel som motsäger den egna logik som filmen försökt bygga upp. T ex gäller detta märkena i händerna som ju enligt den tidigare logiken skulle ha funnits där hela tiden. Nåja, det är en ganska underhållande film ändå, men den spelar två-tre dvisioner under Donnie Darko. Tycker jag.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Lite Off-Topic här men ändå...

 

På IMDb läste jag i forumet om Donnie Darko om en kille som trodde att det inte finns en "lösning". Han anser att Donnie Darko bara är en stor blåsning. Han jämför filmen med Lynchs filmer som han säger sej förstå till 100%, men DD är omöjlig att förstå. Alla teorier som finns ute att läsa på internet är felaktiga eller säger emot sej själva....

 

Vad tror ni om detta? Detta ska ju diskuteras på Donnie Darko tråden men eftersom vi snacka om det här va det lika bra att skriva detta här...men om någon vill svara på detta så är det nog bäst att svara i DD-tråden..

 

sorry för :offtopic:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

När det gäller DD slutet så finns det en eller flera lösningar på det hela, kan vara så att filmen är upplagd utan en logisk förklaring, men att man ska få göra en själv, men det finns ideer och lösningar som funkar till den....har själv skrivit en på DD tråden, den kan verka lite konstig, men den fungerar, men även i DD som Butter F E, så finns det saker som talar imot sig själv, men men, lyckas man komma på en story som i dom båda filmerna så förtjänar man nästan att göra nått litet fel.

Link to comment
Share on other sites

När Even vaknar upp efter att ha ändrat något i hand förfluta så får man se hur hela händelseförloppet förändrat pga av hans ändring.

 

Är det bara en projektering för oss tittare eller fylls även Evens hjärna med dessa minnen?

 

isf borde han veta att han tex var tillsammans me Keyleigh.

Och om jag har allt rätt för mig inte heller minnas hoppet mellan tiderna!

Link to comment
Share on other sites

Är det bara en projektering för oss tittare eller fylls även Evens hjärna med dessa minnen?

 

isf borde han veta att han tex var tillsammans me Keyleigh.

Och om jag har allt rätt för mig inte heller minnas hoppet mellan tiderna!

 

Det är nog båda, men du får tänka på att det bara tar ngra sekunder. Hans hjärna hinner ju inte stabilisera sig och låta allt sjunka in. Enligt läkaren i filmen så hade massan i hjärnan förändrats, men det betyder inte att Evan "kommer åt" allt som finns där. När han återvänder så bibehåller han sin sinnestämmning han hade före.

 

Vad som är mest overkligt är att han behåller förståndet efter att ha upplevt flera parallella världar. Ni som har läst Dark Tower-serien vet vad jag pratar om; hjärnan klarar inte av sådant och man drivs till vansinne. Evan och hans farföräldrar klassades dock som sinnessjuka men det var ju bara för att de är de enda som upplevt detta.

 

Det där med nålarna kanske är en miss, när man tänker på det...jaa, har ingen bra förklaring till det...får se det som en liten miss då

Ändrad av TonyMarklund
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
eftersom manusförfattarna spenderade flera år till att skriva manuset tror jag inte att det är en miss. Dom har själva sagt att det absolut inte finns några plot-holes, dom sa också att det finns ledtrådar som ska hjälpa en att lista ut filmen.
Jaha, och din egen anmärkning om stigmatamärkena då, hur förklarar du den?

 

Det där med att han ska bevisa för Carlos att han kan ändra i tiden och sånt...det funkar ju inte. Åker han tilllbaka och gör dom där märkena så har han ju dom märkena resten av livet. Även när han åker i fängelse...så Carlos borde inte märka någonting....
Link to comment
Share on other sites

eftersom manusförfattarna spenderade flera år till att skriva manuset tror jag inte att det är en miss. Dom har själva sagt att det absolut inte finns några plot-holes, dom sa också att det finns ledtrådar som ska hjälpa en att lista ut filmen.

fastän jag inte listat ut allt själv än, så har jag hört samma sak som Hawa!i så jag tror att det finns en förklaring till allt som händer.

Link to comment
Share on other sites

eftersom manusförfattarna spenderade flera år till att skriva manuset tror jag inte att det är en miss. Dom har själva sagt att det absolut inte finns några plot-holes, dom sa också att det finns ledtrådar som ska hjälpa en att lista ut filmen.
Jaha, och din egen anmärkning om stigmatamärkena då, hur förklarar du den?

 

Det där med att han ska bevisa för Carlos att han kan ändra i tiden och sånt...det funkar ju inte. Åker han tilllbaka och gör dom där märkena så har han ju dom märkena resten av livet. Även när han åker i fängelse...så Carlos borde inte märka någonting....

men det är just det som är grejen, det är meningen att man ska lista ut hur det kan hänga ihop. Först trodde jag att det var en bugg men efter att manusförfattarna sa vad de sa så tror jag inte det längre. Och uppenbarligen har jag fortfarande inte klarat ut det.

 

Det enda jag kommit på är att fysisk skada är någonting väsäntligt när det gäller att lösa det hela. Cigaretgrejen, stigmatan och Amy Smarts karaktär får slaget i huvvet på andra sidan en utav gångerna. I en scen efter det slaget får man se en närbild på hennes kind som tydligt visar att ärret har flyttat sig så nått med ärr och fysisk skada har med saken att göra.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ok, det skulle vara kul att höra manusförfattarnas förklaring då. Det går ju ändå ut på att han ändrar sitt förflutna och att allt förändrar efter det. Menar de att just fysiska skador appliceras på hans kropp i samma ögonblick som han återupplever sitt minne, att allt annat än fysiska skador förändrar hans förflutna? Det stämmer ju inte heller, han skadade ju benen i explosionen vid brevlådan och blev sittande i rullstol efter det, det var i allra högsta grad en fysisk skada. Och även det faktum att han ströp sig själv som spädbarn, i så fall borde han dött på kliniken där filmen börjar istället för i magen på mamman.

Nja... för mig håller det inte, men jag är inte omöjligt. Får jag bara en vettig förklaring så.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att han ska bevisa för Carlos att han kan ändra i tiden och sånt...det funkar ju inte. Åker han tilllbaka och gör dom där märkena så har han ju dom märkena resten av livet. Även när han åker i fängelse...så Carlos borde inte märka någonting....

Men det sa jag ju!!!

 

Skulle han inte han ha lite hål i händerna efter att ha slagit dom på dom där nålarna
Först trodde jag att det var en bugg men efter att manusförfattarna sa vad de sa så tror jag inte det längre

Och när Prästen sa att det fanns en Gud så tänkte jag: "Fan, han sa ju faktiskt att det är så, då MÅSTE ju det vara sant!"

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...