Jump to content

Boktips som berör film


Plox

Rekommenderade inlägg

Har inte beställt sådär jätte mycket från Play, men de få gångerna jag gjort det har mitt VISA-kort fungerat bra.

 

Jojje: Ja där fanns en liten likhet faktiskt.

 

Ja det var just pga av det programmet jag fick upp ögonen för Giger. Då kanske du hänger med mig och Nit89ram ner till Schweiz för ett besök på Giger mysigt inreda café? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar
Ja det var just pga av det programmet jag fick upp ögonen för Giger. Då kanske du hänger med mig och Nit89ram ner till Schweiz för ett besök på Giger mysigt inreda café? :)

Absolut. För det finns väl inga riktiga aliens där. Inga otrevliga överraskningar när man käkar ägg till frukost där nere, eller så? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har under årets bokrea köpt in följande bok:

 

2h3ziog.jpg

 

1000 Filmer för livet är en bok fylld med filmer som väcker känslor. Och är det något som kan väcka starka känslor så är det väl just filmer. En film kan få oss att skratta eller gråta hejdlöst, att känna nästan smärtsamt vemod, skrämma och trösta oss, irritera och göra oss förbannade - och till och med någon enstaka gång vilja få oss att förändra världen, kanske till och med förändra våra liv?

 

Det här är inte en "världens bästa filmer"-bok, eller en "måste se"-lista eller en bok som sorterar filmer efter genrer. Nej, denna bok är en hyllning till filmens känslomässiga och omskakande kraft. Häng med på en annorlunda filmresa utifrån nio starka känslor som kan förändra om inte ditt liv så garanterat ditt sätt att se på film

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

laterna.jpg

 

För ett tag sen läste jag Ingmar Bergmans "självbiografi" Laterna Magica (1987). Efter att ha läst den kom jag fram till några saker: Bergman var bra på att skriva, helt klart (ibland väldigt underhållande och självutlämnande); han verkade vara en lögnare och skitstövel; han var paranoid och hypokondriker; han var ganska osäker och hade i vissa situationer väldigt dåligt självförtroende och hatade ibland sig själv. En sympatisk typ med andra ord. :lol:

 

Sen stod det några ord om Persona också. Måste leta upp dem nu efter att sett filmen igen. Det fanns även några ord om Tystnaden, en film jag inte gillade alls. Kanske kan vara värt att se om den och kanske gilla den mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen inte sluta av fascineras över Bergman efter att jag såg Persona via Filmklubben. Trots att jag hade sett två bra filmer från honom tidigare (Det sjunde inseglet och Smultronstället) så var det Persona som verkligen gjorde honom intressant och gjorde att jag började bli mer och mer intresserad av hans filmografi. Det var förövrigt också efter Persona som jag impulsköpte en Bergmanbox.

 

I alla fall med detta i åtanke så hade en Bergmanbiografi varit trevligt och desto trevligare var ju att han själv hade skrivit den. Jag får nog ta och kolla in Laterna Magica (1987) någon gång, så tack för tipset Jojje.

 

Berättar han förövrigt även om filmer som Det sjunde inseglet och Smultronstället i boken?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Laterna Magica nånstans här hemma. Får ta och läsa den nån gång. Senaste filmboken jag läste, även den en stor filmpersonlighets självbiografi, var Charlie Chaplins My Autobiography. Chaplin skriver själv om sin uppväxt i London (hans familj var så fattig som det gick att vara) till hans resa till USA där Mack Sennett fick upp ögonen för honom och skrev kontrakt. Med långfilmerna blev han en världsstjärna och minglade med Einstein, Ghandhi, och Churchill. Chaplin delar med sig anekdoter som att det var producenten Alexander Korda som föreslog att han borde utnyttja sin likhet med Hitler i en film och hur nära han var att bli lönnmördad av japanska terrorister. En väldigt rik bok och fylld med samma värme som hans filmer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen inte sluta av fascineras över Bergman efter att jag såg Persona via Filmklubben. Trots att jag hade sett två bra filmer från honom tidigare (Det sjunde inseglet och Smultronstället) så var det Persona som verkligen gjorde honom intressant och gjorde att jag började bli mer och mer intresserad av hans filmografi. Det var förövrigt också efter Persona som jag impulsköpte en Bergmanbox.

 

I alla fall med detta i åtanke så hade en Bergmanbiografi varit trevligt och desto trevligare var ju att han själv hade skrivit den. Jag får nog ta och kolla in Laterna Magica (1987) någon gång, så tack för tipset Jojje.

 

Berättar han förövrigt även om filmer som Det sjunde inseglet och Smultronstället i boken?

Laterna Magica fick jag i julklapp för två år sedan och hoppas ge mig själv tid till att läsa den. Jag vet att den ska vara skriven med en viss portion påhitt också? Finns det någon källa på vad som lär vara falskt någonstans? Ganska kul att han inte kan hålla sig borta från att omdramatisera sitt eget liv ändå, hut stor den portionen nu än är! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Berättar han förövrigt även om filmer som Det sjunde inseglet och Smultronstället i boken?

Hmm, jag minns inte just nu om han skrev om just Smultronstället eller Det sjunde inseglet. Jag vet att han skrev lite om Persona och Tystnaden. Men det handlade inte speciellt mycket om hans filmer, utan det var fokus på barndomen och hans privata liv som vuxen. Sen drog han ibland paralleller till vissa filmer, typ en känsla han upplevt nånstans nån gång, eller en dröm han drömt, som han sen vill återge på film. Oftast tyckte han att han misslyckades kapitalt. Tystnaden skulle föreställa Berlin alternativt en stad som han drömde om, har jag för mig.

 

Yojimbo: Ja, jag fick intrycket att det var en del påhitt, överdrifter o dyl (inget jag kan peka på direkt). Ganska kul läsning då det bitvis förekom en dråplig självutlämnande humor, vare sig det var sant eller ej.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

bocker.jpg

 

Lite nya böcker.

 

Nightmare Movie (Engelsk text, 152 sidor)

 

Science-Fiction Movies (Engelsk text, 128 sidor)

 

Quentin Tarantino (Svensköversatt, 304 sidor)

 

Francis Coppola - The Making of His Movies (Engelsk text, 142 sidor)

 

1000 filmer för livet (Svensk text, 284 sidor)

 

Samtliga böcker, förutom 1000 filmer för livet, har ett par år på nacken. Tarantino-boken är utgiven -96. Men bjuder på en ordentlig genomkörare av Tarantions tidiga kärrriär, baserad på mängder av intervjuer, med både Quentin och folk runt omkring honom. Men sträcker sig alltså bara fram till Four Rooms (1995). Jag har läst halva ungefär och kan verkligen rekommendera den.

 

Science-Fiction Movies är utgiven -92, men bjuder på mängder av intressanta reflektioner och inte minst massvis med bra filmtips om man är svag för Sci-Fi. Vilket man såklart är. Jag har redan efter en snabb genombläddring hittat en handfull filmer jag ska kolla upp, filmer som jag aldrig tidigare ens hört talas om.

 

Kan passa på att slå ett slag för Bokbörsen också, en grym site där mängder av antikvariat runt om i Sverige registrerar sina begagnade böcker. Går att göra riktigt fina fynd vill jag lova.

 

Får passa på att tacka Nit89ram för tipset angående 1000 filmer... tackar! :)

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite böcker, Plox. Jag hittade själv en Tarantino-bok när jag var i Stockholm som verkade intressant, men du får gärna lämna en liten recension på din bok när du är klar med den.

 

Även om jag inte är ett stort Sci-fi-fan så kan jag uppskatta en riktigt bra film oavsett genre. Så jag ser fram emot dina kommande recensioner på obskyra Sci-fi-rullar :)

 

Kul att du köpte 1000 filmer för livet. Jag har börjat avverka några känslor nu och det är en riktigt trevlig bok. Varje kapitel har en stor spridning inom en känsla, utan att tappa den röda tråden vilket uppskattas. Dessutom nämns inte enbart de "vanliga" klassikerna i boken av samma anledning som alltid. Till exempel är Basic Instinct 2 med under vrede :lol:

 

Hoppas du också kan uppskatta den :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

bocker.jpg

 

Quentin Tarantino (Svensköversatt, 304 sidor)

 

Tarantino-boken är utgiven -96. Men bjuder på en ordentlig genomkörare av Tarantions tidiga kärrriär, baserad på mängder av intervjuer, med både Quentin och folk runt omkring honom. Men sträcker sig alltså bara fram till Four Rooms (1995). Jag har läst halva ungefär och kan verkligen rekommendera den.

Läste ut Tarantino-boken igår. På det stora hela helt klart värd sin tid. Stor vikt läggs på intrigen kring Pulp Fiction-manuset, där Roger Avary tydligen var jäkligt förbannad på Quentin och turerna var många. Själv var jag ganska dåligt påläst kring detta och det var mer eller mindre en nyhet för mig.

 

Mycket utrymme får också tiden där precis innan Quentin slog igenom med Reservoir Dogs, då han försökte få Natural Born Killers och True Romance gjorda. Manus som alltså slutligen hamnade i andra regissörers händer. Visste faktiskt inte att Quentin mer eller mindre hatar Oliver Stones version av NBK.

 

Ett helt kapitel ägnas åt Reservoir Dogs. Det kapitel som jag fann helt klart bäst och mest intressant. Ett manus som verkar ha tagit alla involverade med storm och turerna kring rollbesättningen verkar ha varit något utöver det vanliga.

 

Minst intressant var sista kapitlet där det bjuds på en rejäl genomkörare av Four Rooms, episodfilmen som Quentin gjorde tillsammans med tre andra regissörer (samtliga tävlade på Sundance samma år (92?).

 

På det stora hela fungerar intervju-upplägget ganska bra och även om det är jäkligt många människor som är involverade så blir det aldrig jobbigt att ta sig igenom. Snarare ganska trevligt att få många olika personers perspektiv på saker och ting.

 

Så helt klart en bok jag kan rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Låter helt klart intressant plox.

 

Turerna med Oliver Stone visste jag om sedan tidigare, men inte att Avary var irriterad på Tarantino vid Pulp Fiction.

 

Blir nog ett inköp av de också. Du köper inte många trevliga böcker som man blir sugen på :)

Var hittade du förresten Tarantino-boken?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...