Jump to content

Omgång 7 - Tema "Misär, ångest och krig"


Plox

Rekommenderade inlägg

Nazisterna våldtog och mördade urskiljningslöst. Varför välja att framställa den fascistiska massan som mänsklig när rörelsen inte är det? Nazisterna framställs inte som individer utan vad folk kommer ihåg av dom. Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att göra film. Inga gråzoner. Det är ärligt och inget moralistiskt trams.

Ungefär sådär tänkte jag också svara på din fråga Yojimbo - men MK47 formulerade det så snyggt att det inte känns lönt att omformulera... Bra skrivit MK47! :up:

Det var Nit89ram som ställde frågan - rätt ska vara rätt! :smartass: Och MK47:s sammanfattning av filmen var dagens läsning, utan tvekan.

 

Var det förresten någon mer än jag som fick en tung, obehaglig känsla när Floryas vän tittar bakom sig mot Floryas by och till sin fasa ser att alla byborna ligger nakna, staplade på hög, bakom en lada? Dum fråga kanske, men för mig var det ett mycket starkt filmögonblick och det jag minns som starkast i hel filmen. Ruskigt värre.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar
Var det förresten någon mer än jag som fick en tung, obehaglig känsla när Floryas vän tittar bakom sig mot Floryas by och till sin fasa ser att alla byborna ligger nakna, staplade på hög, bakom en lada? Dum fråga kanske, men för mig var det ett mycket starkt filmögonblick och det jag minns som starkast i hel filmen. Ruskigt värre.

Nej, inte en dum fråga. Och, ja, jag fick samma känsla. En av de scener som etsat sig fast starkast - och det gäller alla filmer jag har sett.

Link to comment
Share on other sites

Men vad tycker ni andra? Kan ni också köpa detta eller tycker ni att, hur nazisterna målas upp, är för ensidigt?

 

Nazisterna våldtog och mördade urskiljningslöst. Varför välja att framställa den fascistiska massan som mänsklig när rörelsen inte är det? Nazisterna framställs inte som individer utan vad folk kommer ihåg av dom. Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att göra film. Inga gråzoner. Det är ärligt och inget moralistiskt trams.

 

Bra skrivet! Där slog du verkligen huvudet på spiken :up:

Link to comment
Share on other sites

Var det förresten någon mer än jag som fick en tung, obehaglig känsla när Floryas vän tittar bakom sig mot Floryas by och till sin fasa ser att alla byborna ligger nakna, staplade på hög, bakom en lada? Dum fråga kanske, men för mig var det ett mycket starkt filmögonblick och det jag minns som starkast i hel filmen. Ruskigt värre.

Nej, inte en dum fråga. Och, ja, jag fick samma känsla. En av de scener som etsat sig fast starkast - och det gäller alla filmer jag har sett.

Utan tvekan en av filmens starkaste ögonblick, man får en obehaglig känsla i kroppen redan när de kommer till den ödsliga byn. En fråga - vänder sig inte Florya också om och ser liken?

Link to comment
Share on other sites

Var det förresten någon mer än jag som fick en tung, obehaglig känsla när Floryas vän tittar bakom sig mot Floryas by och till sin fasa ser att alla byborna ligger nakna, staplade på hög, bakom en lada? Dum fråga kanske, men för mig var det ett mycket starkt filmögonblick och det jag minns som starkast i hel filmen. Ruskigt värre.

Nej, inte en dum fråga. Och, ja, jag fick samma känsla. En av de scener som etsat sig fast starkast - och det gäller alla filmer jag har sett.

Utan tvekan en av filmens starkaste ögonblick, man får en obehaglig känsla i kroppen redan när de kommer till den ödsliga byn. En fråga - vänder sig inte Florya också om och ser liken?

Nej, han fortsätter springa och tjejen följer efter vetandes vad som hänt men klarar inte av att säga något till Florya.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan hundra på att Florya sneglar bakåt när det springer där, men han kanske inte hinner uppfatta liken... :blink:

Jag uppfattade det inte så då jag väntade på att han också skulle se det, men han verkade i alla fall inte mindre tagen för det.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan hundra på att Florya sneglar bakåt när det springer där, men han kanske inte hinner uppfatta liken... :blink:

 

Tror inte han vänder huvudet när han springer faktiskt. Har för mig att han är fast besluten om att byns invånare gömmer sig på ön. Däremot säger den brände äldre mannen att dom inte skulle grävt och lägger därför skulden på Florian som i panik dränker sitt huvud i gyttja för att gömma sig.

 

Den unga flickan är uppenbarligen skakad och lika psykiskt labil som den unge Florian. Detta framgår ganska tydligt när dom separerats från partisanerna. Båda är bortkomna och naiva. Deras möte är minst sagt ärligt och explosivt i dubbel bemärkelse. I rädsla springer dom för att söka skydd under det pågående bombräden. Florian blir döv. Det blir tyst. Hon är tyst. Han vill inte vara tyst. Rädslan är påtaglig men fortfarande gör dom vad barn gör, glömmer allt annat och tvättar sig i den vackra björkskogen. Rädslan kommer tillbaka.

 

Det naturliga alternativet för ett barn som känner rädsla är att söka sig hem. Att hon aldrig säger något till Florian är dock ett intressant, men antagligen högst medvetet val av Klimov. Florian ser allt förutom sin döda familj och övriga byinvånare. Skulle det varit för mycket för Florian? Frågan är varför han inte ska se det?

 

Partisanerna väljer att inte bränna tyskarna, utan skjuter dom istället för att visa mänsklighet. Inte heller deras kroppar bränns utan dom lämnas utan ett kränkande ord.

 

I slutet skjuter Florian på ett porträtt av Hitler. Han skjuter ett skott ungefär var 15 sekund. Han skjuter symboliskt bla. Hitler som soldat under första världskriget, som skolpojke och som Führer. Men Florian skjuter inte Hitler som barn i sin mors famn.

 

Ty deras stora vredesdag har kommit, och vem kan då bestå? (Upp 6:17)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...