Jump to content

Favoritregissör


mitchie

  

122 members have voted

  1. 1. Favoritregissör

    • Stanley Kubrick
      21
    • Martin Scorsese
      7
    • Paul Thomas Andersson
      2
    • David Fincher
      5
    • Tim Burton
      19
    • Milos Forman
      0
    • Peter Jackson
      11
    • Francis Ford Coppola
      4
    • Steven Spielberg
      10
    • Annan
      41


Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Har pinsamt nog inte sett något av Tarkovskij än, men det är ett par jag känner att jag bör se. Får se när det blir av bara. Men det kanske är Jojjes negativa (nåja, att man somnar till filmer av en regissör ser jag inte som så positivt, haha) kommentarer och åsikter om filmerna som gjort att jag inte tagit tag i det än.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har pinsamt nog inte sett något av Tarkovskij än, men det är ett par jag känner att jag bör se. Får se när det blir av bara. Men det kanske är Jojjes negativa (nåja, att man somnar till filmer av en regissör ser jag inte som så positivt, haha) kommentarer och åsikter om filmerna som gjort att jag inte tagit tag i det än.

 

Själv satt jag som fastnaglad till i stort sett samtliga av hans filmer. Börjar närma sig en omtitt av flertalet av hans filmer och jag tror säkert att någon eller några kommer höjas. Betyget på Den yttersta domen känns inte speciellt rättvist utan är bättre än vad som förtäljs. Här kommer i alla fall mina betyg;

 

Spegeln 4+

Nostalghia 4+

Stalker 4+

Offret 4+

Vägvälten och fiolen 4

Tempo di viaggio 4

Solaris 3+

Ivans barndom 3

Segodnya uvolneniya ne budet 3

Ubijtsi 3

Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov 2+

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att Ivans barndom är bra att börja med. Stalker är inte så knepig heller.

 

Stalker 5

Spegeln 4+

Offret 4+

Andreij Rubljov 4

Nostalghia 4

Ivans barndom 4

Solaris 4

Vägvälten och fiolen 4

Tempo di viaggio 3

Ubijtsi 3

 

En kvar att se.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Givetvis en väldigt svår fråga att besvara. Och det hela beror ju på hur man tänker; ska man bara bedömma en regissörs högsta nivå eller ska fler faktorer tas hänsyn till? etc. Nåja, här kommer några av mina personliga favoriter...

 

Kenji Mizoguchi - Fogden Sansho, Ugetsu, The Woman in The Rumour, Miss Oyu, A Geisha.

Vad ska man säga om det här geniet som inte har sagts förrut? Jag kan i alla fall konstatera att jag är smått förälskad i hans regi och de filmuniversum som han iscensätter.

Andrej Tarkovskij - Andrej Rublev, Soljaris, Stalker, Zerkalo.

Han leverar alltid häftiga filmupplevelser och utnyttjar verkligen det faktum att film är ett visuellt medium i sitt skapande.

Claire Denis - Beau Travail, L'Intrus, Chocolat, 35 rhums.

Fantastiskt foto och musik i många av hennes filmer. Gillar även tematiken och de flerdimensionella karaktärerna.

Yasujiro Ozu - An Autumn Afternoon, Early Spring, The Only Son, Early Summer.

Gillar hans skildringar av familjen, generationsklyftor och moderniseringen av det japanska samhället. Hans bildkompositioner och klippning är även den lysande.

Jacques Tati - Mon Oncle, Playtime, Trafic, Semestersabotören.

Scenografi och ljudeffekter utgör grunden för dessa extremt underhållande filmer. Samhällskritiken är för övrigt klockren.

Carl Theodor Dreyer - The Passion of Joan of Arc, Ordet, Vredens dag, Gertrud.

Jean Vigo - L'Atalante, Zero for Conduct, A propos de Nice.

Buster Keaton - Sherlock, Jr. , The Navigator, Our Hospitality, The General.

Aki Kaurismäki - Moln på drift, Flickan från tändsticksfabriken, Ariel, Skuggor i Paradiset.

Ingmar Bergman - Nattvardsgästerna, Persona, Skammen, Scener ur ett Äktenskap.

Robert Bresson - Mouchette, Pickpocket, A Man Escaped.

 

... Det finns många som förtjänar att nämnas, men då skulle det här nog ta hela kvällen, så jag nöjer mig med dessa. :book:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...