Jump to content

Stephen King


Pumbaa

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar
Jojje: Har du läst Colorado Kid än? Jag ska beställa den strax. Om du nu gjort detta: Är den bra?

Japp; faktum är att jag läste ut den för ungefär en vecka sen. Den är väl ok. Känns nästan som en novell/kort historia som skulle kunnat ingå i nån novellsamling, med tanke på hur kort den är. Utspelar sig på en ö utanför Maines kust och man känner igen Kings stil ganska direkt. En kort, lite rolig historia som förutom ett mystiskt dödsfall handlar om vänskapen mellan en ung tjej och två gamla journalister på öns tidning. Skulle väl ge den en trea i betyg kanske. Inget speciellt alltså.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Ja, ha ha, för mig var det liksom inget att fundera över. Det var bara att köpa den och läsa den. Det var ju en ny King-bok. :up: Och det var helt ok läsning, innehåller typiska King-formuleringar och talesätt, och det är en förvånansvärt varm historia (just vänskapen mellan de två gamla journalisterna och deras unga praktikant) med tanke på att den ges ut av Hard Case Crime. Den är kanske lite blek och man hinner liksom inte lära känna karaktärerna. Som vanligt innehåller den ett schysst efterord av King själv. Kul att läsa... också det som vanligt. Du har ju nämnt tidigare att du gillar just Kings för- eller efterord, Pumbaa.

 

Så det är bara för dig att köpa den, Pumbaa!

Link to comment
Share on other sites

Hartigan: Ojdå, det är väldigt många... Jag har ju 46 böcker här hemma som är lästa, och jag har plöjt Nattmaror och drömlandskap på biblan, då den kostar 2000 kronor nu då den är utgången, sen har jag läst många andra på biblioteket nu, behöver inte gå genom alla här, men jag skulle tippa på cirka 60. Och av alla dessa är mina favoritromaner Maratonmarschen och Lida.

 

Jojje: Då ska jag ta och beställa den med en gång, var väldigt längesedan man fick tillgång till en Kingbok man inte har läst så det ska bli jättekul! Fast å andra sidan har jag inte läst Talismanen och Det Svarta Huset än så de ska köpas så snart som möjligt. Vad tycker du om de två böckerna skrivna tillsammans med Straub?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jojje och Puumba: Hur många böcker av King har ni lyckats plöja genom åren?

He, många. Jag har läst allt som King har gett ut, förutom några korta historier som jag inte fått tag på än.

 

Pumbaa: Åh, Talismanen älskar jag verkligen. Innan uppföljaren Black House kom ut så läste jag om Talismanen och den var lika bra då. En fantastisk berättelse som är en av Kings bästa, och dessutom innehåller den en av mina absoluta favoriter bland Kings karaktärer. Black House var även den mycket bra, och att den sen har starka kopplingar till Dark Tower gör inte saken sämre.

 

Förresten, Pumbaa, innan du läser Black House så kan det vara lämpligt att läsa de DT-böcker som kom ut innan Black House (DT1-DT4). Då blir DT-kopplingarna i Black House roligare och uppskattas mer. De blir liksom små extra guldkorn i en övrigt mycket bra bok.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte tal för ett tag sedan om att King och Straub skulle jobba tillsammans igen, eller har jag bara för mig detta?

 

Jäklar, här ligger jag på slösidan, vart får du tag på allt? Skulle vilja läsa många av hans korta historer. Har inte läst många av dem tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

The Shining är underbar, och är också begåvad med den bästa King-filmatiseringen genom tiderna med Jack Nicholson i huvudrollen

 

Lida är också skitbra och har även den begåvats med den nästbästa King-filmatiseringen genom tiderna med Kathy Bates i huvudrollen.

 

Hemligt fönster, hemlig trädgård är helt okej, men inte den bästa novellen han skrivit, finns med i Mardrömmar 1 där första novellen faktiskt är bättre och har begåvats med en halvbra King-filmatisering med Johnny Depp i huvudrollen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

The Shining är underbar, och är också begåvad med den bästa King-filmatiseringen genom tiderna med Jack Nicholson i huvudrollen

 

Lida är också skitbra och har även den begåvats med den nästbästa King-filmatiseringen genom tiderna med Kathy Bates i huvudrollen.

 

Hemligt fönster, hemlig trädgård är helt okej, men inte den bästa novellen han skrivit, finns med i Mardrömmar 1 där första novellen faktiskt är bättre och har begåvats med en halvbra King-filmatisering med Johnny Depp i huvudrollen.

 

:)

 

Haha, jag tycker faktiskt precis som dej (fast jag har inte sett filmen Lida , men vill göra det) Hur hemsk är egentligen filmatiseringen? Får man se saker huggas av ? (detdär lät lite sjukt, hehe)

 

Jag tycker att Hemligt Fönster hemlig trädgård va bättre än Secret Window, men jag var ju tvungen att se den (den är ju med Johnny Depp :P)

 

The Shining, är jag inte hundra på om jag gillade filmen. Elller, jo jag gillade den men tyckte bättre om boken.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Var det inte tal för ett tag sedan om att King och Straub skulle jobba tillsammans igen, eller har jag bara för mig detta?

Jo, det snackas om King och Straub ska göra Talismanen 3. Bara snack än så länge. Båda har sagt att de vill göra det i framtiden.

 

Jäklar, här ligger jag på slösidan, vart får du tag på allt? Skulle vilja läsa många av hans korta historer. Har inte läst många av dem tyvärr...

Well, många av de korta historierna finns ju utgivna i samlingar (Night Shift, Skeleton Crew, osv.). Antar att du läst några av dessa? Sen dyker Kings historier upp i andra samlingar med andra författare och då brukar jag köpa den samlingen bara för att få Kings historia, he he. Ibland publiceras de (lagligt) på nätet. För några år sen hittade jag en sida där en massa korta historier av King fanns att ladda ner. Det var såna historier som King inte gett ut i nån av sina egna samlingar utan de hade varit med i andra sammanhang, publicerade i tidskrifter, andra samlingar, amerikanska tv-guiden (!), etc. De gick alltså inte att köpa eller få tag på idag, varför jag inte tyckte det var några problem att ladda ner dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag är antagligen en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Jag hittade en MINTAD (alltså inte ens öppnad) version av:

 

Varulvens År av Stephen King.

 

Detta är en bok som inte trycktes i speciellt många ex och de få som trycktes är nästan allihop sönder, då bokförlaget endast klistrade in sidorna och de flesta ramlar ut när man öppnat boken typ två gånger.

 

Boken är värderad till cirka 1000 kr, kanske lite mer, men jag fick den för ynka 150 spänn på ett antikvariat där jag känner ägaren och han vill ge mig det bästa till min King-samling.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...