Jump to content

Dumsmart fråga


Rekommenderade inlägg

  • Svar 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator

Nja... en sak jag altid gillat med Tolkiens värld är att magin är så abstrakt. Det är ingen som skjuter blixtar ur trollstavar eller förvandlar sig till saker och ting. Magin anar man, mer som en aura av styrka. Magin används nästan aldrig för att förgöra, den används mer för att placera folk i maktposition i från vilken de kan påverka andra.

 

Brödraskapet sätter sin lit till Gandalf Grå eftersom han är vis och efraren. Gandalf den Vite däremot följs av alla soldater de goda har, och skillnaden mellan Gandalfs båda gestalter är kraften han utstrålar och modet han visar.

 

Sauron är en väldigt magisk varelse och hans gestalt får man aldrig ens se (förutom det löjliga ögat i ROTK).

Link to comment
Share on other sites

Nä, ta och läs böckerna istället. Jag lovar att allt du vill ha svar på finns däri.

 

Kort kan jag säga att man "hoppades" att Sauron aldrig skulle misstänka att Ringen skulle föras till Mordor för att förstöras. Den är ju ändå det mäktigaste vapnet som finns. Därför hade han heller inga vakter vid Domedagsberget.

De som tar ringen måste ta sig osedd fram till Domedagsberget, och ridande på en örn är inte osett.

 

Men som sagt, läs böckerna om ni vill ha svar.

 

Håller med. läs böckerna. där verkar allt mer logiskt. Det här med örnarna beror ju också på att de trots allt är djur. Ondskan är så stark inne i mordor att man inte kan tvinga ett djur in dit.

 

Vad gäller saruman och snöraset tycker jag också det är lite löjligt. Men i boken ver det Berget själv som ordnade snöraset, eftersom det anade ringens ondska. Saruman hade inte med det att göra.

Link to comment
Share on other sites

Orcherna dödar ett helt dvärgsläkte med har problem att döda några hober som tränat fäktning i 3 timmar, det är lite konstigt.

grejjen är väll den att dom inte får döda dom?? han säger ju t,ex i Two Towers..

They are not for eating!!! dom har ju ingen aning riktigt varför dom skall ta med dom levande.. bara att dom inte får skadas..

Link to comment
Share on other sites

Orcherna dödar ett helt dvärgsläkte med har problem att döda några hober som tränat fäktning i 3 timmar, det är lite konstigt.
Tror inte man kan jämföra brödrarskapets fight med orcherna i de 20-talet i Moria med dvärgarna och orcherna där innan. Plus man får inte glömma de är bi-roller som ska överleva. De känns inte oövervinnliga enligt mig.

 

Manetheren Postat 24 Feb 2006, 23:23

Nja... en sak jag altid gillat med Tolkiens värld är att magin är så abstrakt. Det är ingen som skjuter blixtar ur trollstavar eller förvandlar sig till saker och ting. Magin anar man, mer som en aura av styrka. Magin används nästan aldrig för att förgöra, den används mer för att placera folk i maktposition i från vilken de kan påverka andra.

 

Brödraskapet sätter sin lit till Gandalf Grå eftersom han är vis och efraren. Gandalf den Vite däremot följs av alla soldater de goda har, och skillnaden mellan Gandalfs båda gestalter är kraften han utstrålar och modet han visar.

 

Sauron är en väldigt magisk varelse och hans gestalt får man aldrig ens se (förutom det löjliga ögat i ROTK).

 

Ja, precis. Magin är visas inte i så stor skala. T.ex. då inga fattiga blixtar. Det som dock visas i filmen är snyggt och bra, kommer inte ihåg hur det stället sig till boken. Gandalfs sköld i moria, stav-strålen och Sauromans eld-bollar.

 

Sauron visas ju kort i sin rustning i prologen i början, helt ok. Vill gärna se mer av honom, men tolkien ville ju ha honom mystisk och mer skrämmande när man inte har ett ansikte att se på. Saurons öga är ju inget konkret i boken, endast nånting om Frodo kände, att han var bevakad. Filmens öga gillar jag, mörkt och mäktigt tycker jag. Dock fick-lampa lyset är förjäkligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det finns ett enkelt svar till det ny verkar tycka är svårt. "Varför inte flyga dit med en fågel" osv. Ni har inte tänkt på att i första filmen så har Frodo inte många minuter på sig att ge sig av från Fylke illa kvickt efter som svarta riddare är på väg till Fylke ( Bilbo satte ju på sig ringen så de kunda spåra sig dit ). Därför måste alltså Frodo illa kvickt ge sig av från Fylke ! Att flyga dit med en fågel är ju livsfarligt. Jag tror inte man kan uppehålla snubbarna på fåglarna precis. Dem gör precis vad de är beordrade till!

Hoppas att det här kan vara till hjälp! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Orcherna dödar ett helt dvärgsläkte med har problem att döda några hober som tränat fäktning i 3 timmar, det är lite konstigt.

Det är väl lite av det som är tanken - att "the most unexpected little creature" fixar biffen. Logiskt? Nej, kanske inte, men väl sagolikt.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...