Jump to content

Mulholland Drive


Howe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Ok, då ska vi se...det kanske är bäst att du (och alla andra som undrar)

frågar så svarar man så gott man kan. Jag såg den som sagt tre gånger

på bio och efter första gången visste jag inte så mycket, men jag tyckte

den var bra. Efter andra gången kom jag fram till vad det gick ut på,

inte helt och hållet, men till stor del. Så tredje gången jag såg den tog

jag en närmare titt på detaljerna och det stämde...Men, den är ju inte

helt förklarlig, det tror jag inte den ska vara heller. Men förstår man en

del av den, pusslar man ihop resten (det mesta iaf).

 

Hehe, ok, jag avslöjade inte så mycket, tror jag...men det var med flit.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

********** MAJOR SPOILERS AHEAD **********

(Läs på egen risk, när du börjat läsa, är det för sent...)

 

Var ju ett tag sen man såg den nu, men vad det hela går ut på

(som man inte ska veta innan man sett den en gång) är att det

är en dröm. Varför ? Jo, för att namnen blir förväxlade ett par

gånger i filmen, saker och ting hänger inte riktigt ihop, precis

som i drömmar. Betty Elms (spelad av Naomi Watts) är egentligen

Diane Selwyn. Alltså drömmer Diane Selwyn det mesta, dock inte

mot slutet av filmen. "Monstret bakom fiket" är egentligen bara en

del av drömmen och jag har för mig att hon är på fiket tillsammans

med killen som skjuter den stora kvinnan i baken. Hon drömmer helt

enkelt om personer och händelser hon upplevt den senaste tiden.

Och i början av filmen, när Betty kommer till L.A. och verkar spela

dåligt, det är just för att det är en dröm. En annan detalj som avslöjar

att det är en dröm är direkt i början, eller nästan i början...

 

Det är svårt att förklara allt, för att i drömmar är inte allt enkelt att

förklara, det är bl.a. därför filmen är så bra, tycker jag.

 

En annan sak, när Betty och Rita/Camilla kommer till huset/festen

i slutet av filmen, blir hon presenterad för mamman till Adam Kesher,

spelad av Justin Theroux (mycket bra skådis). Hon ses tidigare i filmen

som hyresvärden för det komplex där Betty bor. Festen utspelas alltså

innan drömmen, det man får se i första delen av filmen.

 

Så allt i början, när limon kör Rita/Camilla och den kraschar, är bara

en dröm av det som Betty/Diane upplevt tidigare. En annan sak är

ju när de är på festen mot slutet av filmen och flera av personerna

tidigare i filmen, i drömmen, dyker upp. Bl.a. tjejen som ska de säger

"she's the one" om. Och "cowboy" (som är störtskön) går ju förbi i

bakgrunden på festen. Ja, som sagt, det är detaljer man lägger märke

till och tänker man på att det är en dröm, så pusslar man ihop det mesta.

Dock kan man ha olika åsikter om en hel del, som t.ex. den lilla "lådan"

med den blå nyckeln. Men det är en del av drömmen och den blå nyckeln

dyker ju upp senare när det inte ska vara dröm.

 

En sak jag just nu inte är säker på är om allt vi får se som dröm är när

Betty/Diane skjuter sig själv och det vi får se är hur det är efter döden

eller om det är något hon drömt, sen vaknar upp och begår självmord.

Ja, som sagt, kommer inte ihåg allt just nu, men en sak som är ganska

säker är att hon är paranoid/schizofren som bevisas när hon ser de små

människorna precis innan hon begår självmord (är även med i drömmen).

 

Ja, jag vet inte om det var något annat...säkert en hel del, men det får

vi diskuttera. Finns en hel del härliga scener i filmen, störtskönt !

 

En scen är ju t.ex. när Betty (Naomi Watts) ska provspela för en roll.

Det är ju för härligt ! Eller när Adam Kesher (Justin Theroux) träffar "cowboy" !

En sån film man kan se hur många gånger som helst och för varje gång

hittar man något nytt som man kan lägga till pusslet.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, Czechflash, din tolkning stämmer överens med min och dem flesta andras som tittat på den här sidan :P

 

Dock kan man ha olika åsikter om en hel del, som t.ex. den lilla "lådan" med den blå nyckeln. Men det är en del av drömmen och den blå nyckeln dyker ju upp senare när det inte ska vara dröm.
Jag tror att nyckeln i drömmen är en symbol (den ser ju helt annorlunda ut) för den verkliga nyckeln som Diane får när mordet på Camilla är begått. Den var ju som sagt också blå men såg ut som en helt vanlig nyckel. Nyckeln i drömmen öppnar den blå lådan som representerar den grymma verkligheten. Så när Rita i drömmen är på väg att öppna den så försvinner Betty från drömmen som strax tar slut och Diane vaknar medveten om att det bara var en skön dröm. Ett tecken på att Diane nog vet att hon drömmer, och är på väg att vakna, är exempelvis när dem i slutet av drömmen går på klubben med den mimande sångerskan. Diane blir påmind om att drömmen är lika overklig som sångerskan röst, att det bara är ett luftslott som är på väg att falla ihop. Därför får hon en sorts reaktion och börjar skaka något förskräckligt. Efter klubbesöket går dem hem igen och nu dröjer det inte länge förrän drömmen tar slut i och med att den blå lådan öppnas och verkligheten visar sitt fula tryne.

 

Ja, som sagt, kommer inte ihåg allt just nu, men en sak som är ganska säker är att hon är paranoid/schizofren som bevisas när hon ser de små människorna precis innan hon begår självmord (är även med i drömmen).

 

De äldre personerna som Betty träffat på planet och som sen dyker upp som små elaka människor tror jag kan vara Dianes föräldrar hemma i... Ohio (var det väl?).

 

En sak som jag gillar med Lynch och Mulholland Drive (även Lost Highway och Eraserhead) är att han visualiserar drömmar, tankar eller känslor. Det man ser behöver inte vara logiskt och följa en viss handling som i "normala" filmer. Här handlar det i stället om att gestalta en stämning eller känsla som någon har. Oftast, kanske mest i Lost Highway, handlar det om någons vrickade önskedröm som sen övergår i mardröm.

 

Skulle vara intressant att höra Manetherens tankar om Lynch. Jag misstänker att det inte är "din kopp med te" direkt och att Lost Highway med sitt slut som förklarar allt... NOT!, nog inte är nån favoritfilm. Eller har jag fel?! :D:P

 

*** SPOILERS för Lost Highway ***

 

 

Hela Lost Highway är, enligt mig i alla fall, en persons dröm om att vara någon annan. För huvudpersonen i Lost Highway, Fred, som är saxofonist, funkar denna önskedröm ett tag. Efter 1/3 av filmen förvandlas han till en annan person, bilmeken Pete, och har en affär med en dubbelgångare till sin mördade fru och lever livet. Efter tag går dock allt åt pipan igen. Tecken på att nåt är fel är exempelvis att när Pete hör jazzmusik på radio så får han fruktansvärt ont i huvet. Detta påminner om Bettys reaktion inne på musikklubben i Mulholland Drive. I slutet av filmen förvandlas han åter till sitt rätta jag, Fred, och filmen slutar genom att bita sig själv i svansen på ett oförklarigt sätt och Freds galenskap blir fullständig.

 

Oj då, nu blev det en hel del Lynchsnack. Trevligt :)

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nu läste jag inte det sista om Lost Highway eftersom jag inte

har hunnit titta på den (inte heller Straight Story men de är

båda i datorn och väntar).

 

Jag har inte heller läst något om Mulholland Drive någonstans,

utan endast pratat med människor som sett den. Men det är ju

uppenbart att det är en dröm, vad som sen resten är, det förklarar

man nog bäst för sig själv genom sina tankar...Alla tänker olika.

 

Men jag håller med dig, lådan är ett tecken på porten mellan dröm

och verklighet och när hon öppnat lådan försvinner drömmen.

 

Nej, jag tycker det är en mycket bra film och jag har i princip inte sett

något annat av David Lynch tidigare (endast Twin Peaks).

Men när jag såg den första gången, tänkte jag inte på vem som hade

regisserat den...det var inte förrän efteråt som jag kopplade, hehe.

Men nu har jag verkligen fått upp ögonen för hans filmer, även om jag

vet att de andra antagligen inte är lika intressanta för min del...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, se den igen...Har du sett den en gång eller fler ?

Jag rekommenderar minst två eller tre gånger innan

man förstår...Tror ingen förstår efter första gången.

 

Såg den förresten i Prag första gången...6 månader

innan den kom till Sverige...då gick jag två gånger till :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har precis sett mulholland´och förstod till en början inte mycket av vad som hände. Tänkte¨att det hela kanske var en film som hon var med i pågrund av hennes till en början dåliga och konstiga agerande men efter att ha läst både på Jojjes länk och ditt czechflash så började jag kunna sätta ihop filmen som jag snart ska se om. Och när jag förstod den blir den ju hundra gånger bättre.

 

Hade fakiskt ´tankarna på någon sorts illusion på club silencio men kunde inte riktigt pussla ihop allting. Men utgår man ifrån att allt är en dröm (förutom delarna där hon heter diane) så fungerar ju faktiskt allt då drömmar oftast är helt förvirrande och inte hänger ihop. Nu måste jag se den igen trots att jag är lite besviken på att jag inte riktigt kunde lösa vad filmen handlade om själv. Ska försöka mig på en egen liten tolkning som baseras på mina egna åsikter och dels de saker jag förstått av att läsa på jojjes länk

 

Det kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Som jag sade tidigare kunde jag inte under filmen riktigt komma underfunn med hur allting hängde samman. Satt och funderade över om alltihop som utspelade sig runt ritas (camillas) amnesia var en film som de båda var med i särskilt då det stöddes av mannen inne på club silencio som sade att "allt var en illusion och en bandinspelning". Men det stämde inte heller så jag blev ganska störd av att jag inte kunde lösa alltihop, läste sedan Lynch kryptiska ledtrådar inne på extramaterialet, men det hjälpte knappats mycket. Nu när jag änteligen förstår alla samband och hur det hänger ihop med hjälp utav Jojjes länk och czechflash inlägg så känns det väldigt bra och filmen blir klart bättre. Ska snart se den igen för att göra en mer "egen åsikt" av det hela.

 

Filmen utspelar sig ju till stora delar i Dianas (bettys) dröm som bygger på olika upplevelser hon haft under den närmaste tiden och personer hon kanske bara skymtat kommer med i hennes dröm som man till en början tror är verkligheten. Anledningen till att jag trodde att denna delen skulle vara en film var Naomi watts vedervärdigt dåliga spel, men som sedan visade sig vara gjort med mening (hon är ju suverän senare i filmen!!!).

 

Det som ställde till mest var väl det förruttnade liket av diane som de hittade i hennes hus, kanske var det sin egen bild av sig själv hon såg, eller visste hon kanske att hon skulle dö?!?!? Lådan är ju som ni sa kanske symbolen för drömmens slut och inträdet i den riktiga världen där Diane i slutet tar självmord och rummet fylls av rök. Hon har ju beställt ett mord på Camilla som ska gifta sig med adam vilket driver henne till att hyra lönnmördaren. Men i och med det att Camilla (rita) överlever i hennes dröm så kanske hon verkligen ångrar sig och världen som bildas i och med hennes överlevnad är den världen betty (diane) egentligen vill ha (lite svårt att förstå vad jag skriver kanske:D )

 

Nu blev datorn knäpp så jag måste sluta fortsätter senare

 

Okej nu fortsätter jag. Tjejen hon träffar på inspelningen av northen story (eller vad den hette) är ju camilla fast i annorlunda skepnad som de flesta andra. Allt om maffian hur camilla fick sin roll och liket, mannen bakom winkies är ju i hennes förvridna skizofrena drömmar som i slutändan driver henne til självmord. Kanske är drömmen lite av en hämnd också, här är diane den starka och självständiga stjärnan och camilla (rita) den svaga och hjälplösa lilla flickan. Det otroligt komiska scenen med lönnmördaren är bara ett fantasifoster som egentligen aldrig inträffar (mördaren finns dock på riktigt) som ni sa så lämnar ju mördaren nyckeln på bordet när jobbet skulle vara klart och när hon ser nyckeln blir väl det också en knäpp som får henne att inse vad hon gjort....det är ju också därför polisen letar efter henne (de syns ju i hennes dröm också utanför diane Selwyns hus). I början ser man ju den största ledtråden där hennes dröm egentligen tar form, med jitterbuggen som hon senare i filmen berättar om. Bilfärden i början är den bilfärd hon själv gjort innan men med olika personer och olika händelseförlopp.

 

Drömmen kommer alltså först och verkligheten som utspelar sig innan drömmen sedan (detta förvirrade mig mest). Allt som händer i verkligenhen kommer med i hennes dröm på olika konstiga sätt.

 

absurt, underbart och nu när jag med lite hjälp förstår filmen så är det ett mästerverk, MÅSTE SE DEN IGEN

 

Förlåt för det långa utlägget ni vet ju redan det här men jag var tvungen att få det ur mig , för mina kompisar lyssnar inte!!!

Ändrad av roadwarrior
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Visst är den bra. Jag gillar partiet när dem är på Silencio, lyssnar på den underbara sången, Betty får nån sorts hysterisk reaktion, dem kommer hem och plötsligt är Betty borta. Det hela kändes väldigt mystiskt och gav en märklig känsla av att nånting var väldigt fel. En olustkänsla.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

roadwarrior Jag var ett tag lite orolig att du inte gillade den,

men det var mest att du var besviken att du inte listade ut allt.

Men jag tror inte att någon listar ut allt, speciellt inte efter att ha

sett den en gång. Filmen blir också bättre om man sett den ett par

gånger och förstår vad det går ut på (det mesta iaf). Tror att du

koncentrerade dig lite för mycket på att lista ut vad det hela var

och blev lite besviken för att du inte förstod helt och hållet.

Då sänks ju värdet på filmen, men nu har du förstått hur det ligger

till och vill se den igen...det är precis det jag hoppades och trodde på.

 

Jag tyckte iof den var riktigt bra redan första gången, men jag hade

inte hört hur bra den var innan, så jag visste inte vad jag skulle

förvänta mig. Blir intressant att höra vad du tycker nästa gång...

 

PS: Visst var den värd att köpa ? Du kommer se den fler gånger ! :smartass:

 

EDIT: Kul att du märkte hur "dåligt" Naomi Watts spelade till en

början (med flit) för att sen bli strålande. Jag älskar verkligen scenen

när hon är på audition (provspelar) och "förför" den äldre skådespelaren totalt...

En av de absolut bästa scenerna, helt klart. Och vad tyckte du om "Cowboy" ?

Så skön typ som är SÅ cool :cool2:

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Nu när jag tänker på det så är ju filmen skitbra. Silenciobaren är helt underbar, gillade sången skarpt. Om man tänker på vad den verkligen handlar om så är den ju suverän. Och Naomi watts kändes precis som jag sa riktigt dålig i början, men sedan när jag förstod att det var med flit och när hon sedan spelade helt suveränt så väckte det respekt. Mycket intressant film och jag är inte allt besviken på filmen i sådana fall på mig själv, för jag borde kunnat lista ut mer själv.

 

Massor med underbara scener, till exempel yrkesmördare som skjuter en massa. Den lilla mannen i det lustiga rummet. Och Lynch är överhuvudtaget duktig på att skapa annorlunda och snyggt färgkomponerade bilder, helt otroligt vid flera tillfällen.

 

Kände faktiskt att filmen var dålig direkt efter (inte dålig men inte jätte bra med tanke på den konstiga handlingen) ,men när jag sedan tänkte på den och läste allt ni skrivit blev den ett mästerverk när jag förstod allting. När basljudet från systemet vibbrerade på klubb silencio satt jag verkligen fastklistrad. Slutet är underbart när mannen (eller kvinnan eller vad det är) säger "Silencio"...mmmm...nu hinner jag inte mer, måste se hockey

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...