Jump to content

Bästa filmen genom tiderna?


Raveen87

Rekommenderade inlägg

  • Svar 270
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

En kvinnas martyrium (1928): Stark, intensiv och uttrycksfull. Musiken är makalös, vackert foto och en Falconetti som är helt otrolig! Eller Soluppgång (1927): Fantastiskt vackra miljöer och väldigt snyggt kameraarbete. Det blev lite mycket på något ställe men överlag så är den helt klockren. Kan inte annat än säga att det är ett mästerverk! Fantastiska filmer båda två!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan egentligen inte säga en enda film, eftersom att det är omöjligt att jämföra vissa typer av filmer med varandra då genialiteten kan var så totalt olika filmerna emellan. Jag har alltid nämnt The Shining som min favoritfilm, så det får nog bli svaret på vilken som är "den bästa filmen genom tiderna". :)

 

Anledningen? Den är fruktansvärt tät och kan ses för vad den är - en skräckfilm, men också som en skildring av en psykiskt instabil faders förfall när han och hans famlij väljer att bo i en isolerad miljö, eller för de komiska bitarna, eller för den symboliska undertexten som viskar om USA:s behandling av indianstammarna eller Kubricks kommentar angående myten om att han skulle fått erbjudandet av NASA att "regissera" månlandningen, samt tonvis med andra synvinklar.

 

Jack Nicholson spelar ut hela sitt register och äger sönder allt vad galenskap på film heter och fotot är stilbildande tillsammans med en blandning av experimentiella samt klassiska musikstycken och nyinspelad moogsynth-musik som gör filmen fruktansvärt kuslig även för en blind människa.

 

Jag älskar den för det tekniska, berättarmässiga och för det oförklarliga som filmen innehåller!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ehh, detta kan nog klassas som en av de svåraste frågorna som jag någonsin måste besvara! Men kniven mot strupen så måste det nog bli 'Gökboet'. Vet inte vad jag ska säga om den filmen som inte redan har sagts hundra tusen ggr, men den är bara magnifik. Känslan jag fick efter att ha sett den filmen är inte en känsla som jag har fått ofta så därför måste detta bli mitt bidrag till denna diskussionen. Eller...kanske att 'Taxi Driver' är bättre, fast det kan ju ha och göra med att jag absolut älskar Martin Scorsese to death! Goodfellas är lätt med i min top 5 favoritfilmer of all time! No, I'm gonna stick with 'One flew over the Cuckoos Nest' on this one, with 'Taxi Driver' coming in at a close second :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ehh, detta kan nog klassas som en av de svåraste frågorna som jag någonsin måste besvara! Men kniven mot strupen så måste det nog bli 'Gökboet'. Vet inte vad jag ska säga om den filmen som inte redan har sagts hundra tusen ggr, men den är bara magnifik. Känslan jag fick efter att ha sett den filmen är inte en känsla som jag har fått ofta så därför måste detta bli mitt bidrag till denna diskussionen. Eller...kanske att 'Taxi Driver' är bättre, fast det kan ju ha och göra med att jag absolut älskar Martin Scorsese to death! Goodfellas är lätt med i min top 5 favoritfilmer of all time! No, I'm gonna stick with 'One flew over the Cuckoos Nest' on this one, with 'Taxi Driver' coming in at a close second :)

Välkommen till forumet ! Alltid kul med nya ansikten och du verkar ha bra smak, så alltid extra kul ;) Annars håller jag med, otroligt svårt att nämna vilken den bästa filmen genom tiderna är då man har svårt att bara välja en.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...