Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

Ett upplägg som körs på "dvdforum" är följande:

 

Alla får nominera filmer. Tanken är att det ska vara en film som inte så många har sett och som kanske inte är helt lätt att få tag i (och som man kanske normalt sett inte skulle ha sett). Därefter genomförs en omröstning bland de som deltar. En vinnare utses, någon införskaffar filmen på dvd, som sedan vandrar genom listan av deltagare. Just nu har Welles "F for Fake" börjat cirkulera.

 

Jag föreslår inte att ni/vi ska göra samma sak här, men kanske finns det någon del i upplägget man kan ta till sig. Det tar ju ett tag, särskilt om man är många, men tanken är att varje person ska försöka se filmen inom några dagar efter mottagandet.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det här med tiden kan man ju lösa som ni säger genom att sätta upp en deadline och sen ett datum/tid då vi kör eftersnacket kring filmen/filmerna. Tycker jag låter vettigt, lär ju vara omöjligt att genomföra om vi alla ska sitta och titta på filmen exakt samtidigt.

 

Jag föreslår en film i veckan, till en början i alla fall. Det lättaste upplägget är ju då att jag lägger ut titeln på filmen på tex. söndagen, sätter upp tid/datum då vi kör eftersnacket helgen efter. Vilken veckodag passar för eftersnacket? Behöver ju inget tvunget vara en helgdag heller...

 

Det här med teman tycker jag låter kul, typ tre filmer från imdb topp250, tre svenskaklassiker, tre filmnoirs etc etc, vad tycker ni?

 

Tycker kanske man tappar lite av filmklubbs-känslan om man har en film som ska vandra från den ena till den andra, kommer ju ta veckor innan alla har sett den.

Link to comment
Share on other sites

Nä det är väl där vi har det stora dilemmat. Det var därför som TV-filmer var ett bra alternativ, kan man blanda in tv-sända filmer också så får man i alla fall en hyfsad mix. Som du säger alla kanske inte är beredda att köpa på sig tre filmer bara för sakens skull, även om jag antagligen kommer att göra så. Annars finns ju bibliotek som ett alternativ, har själv dock ingen större erfarenhet av at hyra på bibliotek, men vad jag hört så ha de ju ett hyfsat utbud och det kostar inte speciellt mycket. Hittar man den inte sen varken på bibliotektet eller i hyrhyllan så är ju köpa filmen den sista utvägen, de flesta filmerna går ju att få tag i via nätet, vi kan ju hjälpas åt att hitta det bästa priset bara.

Link to comment
Share on other sites

Om vi kör en huvudfilm och sen två extra filmer i anslutning som ett tema med huvudfilmen? Har man bara tid eller pengar att hyra ena filmen så tar man huvudfilmen i första hand.

 

Alternativet är väl att köra ett tema med tre filmer en gång i månaden så har alla gott om tid att se filmerna och diskutera efteråt.

 

Om det är riktigt gamla filmer som bara går att få tag på över nätet kanske det inte är någon som har moraliska problem med att ladda ner filmen.

 

Egentligen är det väl bara att anpassa konceptet efter hand om vi märker av något problem.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé Peo med en huvudfilm, många bra förslag nu.

 

Tänkte att vi håller denna tråd öppen för förslag ett par dagar nu och sen sätter jag mig ner och försöker sammanställa det hela. Så har ni förslag/idéer så kom med dom nu! Förslag på teman tas också gärna emot... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Peos förslag om en huvudfilm samt två bifilmer är helt lysande. Då kan varje individ anpassa sitt tittande efter eget tycke. Teman känns även det väldigt passande, där finns det otalt med valmöjligheter och det ger varje omgång en extra twist. Vill även trycka på att jag vill ha en så stor variation som möjligt. Vore inte speciellt kul med endast svår film vecka efter vecka.

 

Räkna med mig.

Link to comment
Share on other sites

Om vi kör en huvudfilm och sen två extra filmer i anslutning som ett tema med huvudfilmen? Har man bara tid eller pengar att hyra ena filmen så tar man huvudfilmen i första hand.

 

Alternativet är väl att köra ett tema med tre filmer en gång i månaden så har alla gott om tid att se filmerna och diskutera efteråt.

 

Om det är riktigt gamla filmer som bara går att få tag på över nätet kanske det inte är någon som har moraliska problem med att ladda ner filmen.

 

Egentligen är det väl bara att anpassa konceptet efter hand om vi märker av något problem.

 

Vi kan väl välja en film till att börja med och se hur det fungerar innan vi krånglar till det.

 

Tänkte på det där med att ladda ner. Har Hamachi som är nå slags privat där man kan dela med sig till speciellt inbjudna. Menar om en har filmen kan vi andra ladda ner från honom/henne liasom. Jag är dock inget bra på det där så jag har inte riktigt koll på hur man kör igång det. Men det är det säkert någon av er andra hackers som har i så fall .

 

Puh nu fick jag huvudvärk för jag tänkte visst lite

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
något förvirrande inlägg. Är du med eller inte vid noir tema? :blink:

Haha, jag tycker det inte är förvirrande alls. Som jag sa så är det stor chans att jag är med om det blir noir-tema pga att jag inte tror mig gilla filmer i den genren. Czech vet vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

något förvirrande inlägg. Är du med eller inte vid noir tema? :blink:

Haha, jag tycker det inte är förvirrande alls. Som jag sa så är det stor chans att jag är med om det blir noir-tema pga att jag inte tror mig gilla filmer i den genren. Czech vet vad jag menar.

 

ahaaa klubben för inbördes beundran ;)

 

Det är bara ni två som finns här va.

 

Sorry men kan inte låta en chans att hacka lite gå förbi

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...