Jump to content

Filmmusik


Night rider

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En film med riktigt bra musik är Timmarna. Härlig pianomusik som funkar bra för alla typer av kreativa sysslor. Filmen gillade jag däremot inte... Alla ni som gillade musiken i The Piano (Éowyn t ex) ska kolla in denna!

 

The Mission har oxå en helt otroligt bra musikbakgrund!

 

Sen är ju musiken i American Beauty suverän!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Jag skall göra det enkelt ! Allt skapat av geniet Hans Zimmer ! ! !

Hans verk hörs bäst i Gladiator , The Rock , Black Hawk Down , Pearl Harbor , MI 2 , Rött Hav , Broken Arrow , True Romance, Twister , Backdraft och många , många fler .........

MasterChief, gillar du Zimmer kan jag rekommendera musiken till Prince of Egypt. Introt till filmen (spår 2) är så ofantligt mäktigt. Mycket pampiga orientaligska tongångar, en stark manskör och så språkgeniet Ofra Haza, vars sång är med på nästan alla dubbade versioner av filmen. Hon lärde sig alla språk fonetiskt, om jag inte minns fel var det ett 80-tal!

I ärlighetens namn kan skivan vara lite ojämn, men i stort är det mycket bra musik på den.

 

Annars gillar jag Alan Menkens musik mer.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Tack för tipset Manetheren ! Skall genast kolla upp denna platta .

 

Vad har Alan Menkens varit med i för filmer ? ? ?

Menken är Disneys stora guldkalv. Han fick väl sex eller sju Oscars för sin musik. Han började med The Little Mermaid och slutade med Hercules. Nu är han aktuell igen i Disneys sista animerade film (alltså animerad på det gamla sättet, utan så mycket datorer) Home on the Range.

Som du förstår gillar jag musikalmusik. Det är därför jag föredrar filmmusiken till de tecknade filmerna.

 

Har du inte hört musiken från någon av dessa filmer, borde du testa. Jag imponeras så av att Menken kan skriva musik i så många olika stilar. Allt ifrån indianmusik i Pocahontas till orientalisk musik i Aladdin till pampig "kyrkokörmusik" i Hunchback of Notre Dame.

Anser klart att Disneys framgångar med dessa filmer mycket beror på att musiken skapar en så fantastiks känsla och stämning i bilder och handling. Den lyfter verkligen historierna och karaktärerna.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett så många av Disneys filmer förutom nga av de senaste ( Monsters Inc , Ice Age , Shrek ) vilka jag höll på att garva ihjäl mig åt .

 

Skall kolla på de andra du nämner , håller med dig om att musiken i filmer står säkert för ca 50% om filmen blir succé eller flopp .

Man undrar ju hur det var på stumfilmens tid ? ? De hade visseligen oftast en snubbe på piano och kompade filmen .

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett så många av Disneys filmer förutom nga av de senaste ( Monsters Inc , Ice Age , Shrek ) vilka jag höll på att garva ihjäl mig åt .

 

Skall kolla på de andra du nämner , håller med dig om att musiken i filmer står säkert för ca 50% om filmen blir succé eller flopp .

Man undrar ju hur det var på stumfilmens tid ? ? De hade visseligen oftast en snubbe på piano och kompade filmen .

Shrek är inte disney.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Tänkte inte på det . Tycker det var lite kul när tjejen körde sina Matrix-moves och sparkade ner Robin Hood´s banditer .

Och när han drar ut ett vax(?) ljus ur örat och tänder (vad gott det måste ha luktat ) .

Bara för att jag är slite stött över att ha gått på ditt skämt i en annan tråd, kan jag berätta att Ice Age inte heller är Disney! ;-)

 

Men den är också jäkligt rolig.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Satan ! ! !  Inte min dag detta här .

 

Ber om ursäkt för skämtet , lovar bättre i framtiden , det var sådan fin passning bara .

Ber du om ursäkt blir jag förbannad! :mad2:

Det är fullt tillåtet att skämta här. Är det så bra ut fört och så harmlöst som ditt förtjänar det dessutom en :up: !

 

Jösses, två smiles i samma inlägg, det går utför med Manetheren!

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ville rekommendera (?) något för alla som gillar filmmusik.

I fyra delar kommer SVT visa en serie om filmmusik.

 

Dag och tid på SVT2:

Måndag 28:e juli - 18.15

Tisdag 29:e juli - 18.15

Måndag 4:e augusti - 18.15

Tisdag 5:e augusti - 18.15

 

Alla (?) de stora filmkompositörerna och även vissa regissörer är med.

Mer om detta i "Kalender" där det är upplagt.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...