Jump to content

Vilken av de tre filmerna är bäst?  

50 members have voted

  1. 1. Vilken av de tre filmerna är bäst?

    • Sagan om Ringen
      20
    • Sagan om De Två Tornen
      5
    • Sagan om Konungens Återkomst
      18
    • Alla är lika bra
      5
    • Alla är lika dåliga
      0
    • Man ska inte jämföra dem
      2
    • Har inte sett någon av dem
      0


Rekommenderade inlägg

Personligen så tycker jag att den första är överlägsen. Håll i er nu, men det är den absolut bästa filmen som någonsin gjorts! Kommer för mig troligen aldrig att överträffas. Som god tvåa är ROTK. Blev ganska besviken på TTT, hade alldeles för höga förväntningar på den, men den är ändå bra. Vilken är er favorit?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

1. Sagan om Ringen 5/5

2. Sagan om konungens återkomst 4+/5

3. De två tornen 4/5

 

Sagan om Ringen är helt klart den bästa av de tre. Den har skönast fantasy-känsla och den visar att en sådan film behöver inte ha stora slag för att bli otroligt bra. Mycket bra upplagt och den har den bästa prologen av de tre, och den är riktigt bra eftersom tvåans och treans prologer är otroligt bra, de med.

 

Sagan om ringen är däremot inte enligt mig den bästa filmen som finns. Det finns bättre filmer som överträffar den här, men SoR är bland toppen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag vill rösta än. De två första fick, enligt mig, rejäla lyft med de förlängda versionerna, även om de var väldigt bra från början.

I nuläget får jag nog säga att FOTR:EE är bäst, medan TT:EE och bio-ROTK kommer en bit efter och slåss om andraplatsen. Därför tror jag att ROTK:EE kommer att bli bättre än TT:EE, men om den blir bäst vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

1. Sagan om Konungens Återkomst

2. Sagan om De Två Tornen

3. Sagan om Ringen

 

Fördelarna med de senare filmerna som jag ser det är att handlingen byggts upp så väl av de tidigare filmerna. Jag tycker personligen att ringen-trilogin är det bästa jag sett i filmväg någonsin, och jag tycker det är svårt att rangordna dem eftersom de är delar av en och samma berättelse. Charmen med första filmen var bland annat att allting var så nytt och överväldigande. Man blev inte lika förvånad när man såg uppföljarna, eftersom man på sätt och vis hunnit vänja sig vid PJ:s Midgård. Min rangordning baseras på bio-versionerna, jag tycker att de förländga versionerna är ännu bättre, men eftersom ROTK extended inte kommit ut ännu så räknar jag inte med dem.

 

En scen som jag kom att tänka på och som jag gillade i ROTK är när orcherna skjuter in stora stenbumlingar och krossar byggnader i Minas Tirith, och när Gondors folk svarar med att skjuta tillbaka enorma sektioner av byggnader som raserats.

Link to comment
Share on other sites

första filmen, helt klart.

när jag såg den kändes det ändå som en okej tolkning av en väldigt svår bok. jag var nöjd. andra filmen blev jag otroligt besviken på, och förbannad, för att vissa ändringar kändes så onödiga och bara krånglade till saker och ting (ex. merry och pippin hos enterna). den långa versionen gjorde den lite bättre, men jag gillar den fortfarande minst av de tre.

tredje filmen är ett bra avslut, men såklart blir man irriterad på saker ändå, som alltid. förmodligen är också extended bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det är därför man egentligen nog inte ska jämföra filmerna. De är ju delar i en triologi, där början är väldigt lång i ettan och slutet väldigt långt i trean. Fylke-delen i ettan tycker jag är helt perfekt, och jag skulle inte vilja ändra på en sekund av den i extended-versionen.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om seghet i början av FOTR, enligt mig. Det är uppladdningen inför ett långt och maffigt äventyr. Snabba inledningar får man i de andra filmerna. FOTR är första delen, då måste man förklara en del i början.

Ok, jag förstår med att man måste berätta lite i ettan. Jag tycker ändå tvåan är bättre, då har det kommit in lite mer i handlingen..

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om seghet i början av FOTR, enligt mig. Det är uppladdningen inför ett långt och maffigt äventyr. Snabba inledningar får man i de andra filmerna. FOTR är första delen, då måste man förklara en del i början.

Ok, jag förstår med att man måste berätta lite i ettan. Jag tycker ändå tvåan är bättre, då har det kommit in lite mer i handlingen..

Det är just det att alltihop är ett enda stort äventyr, man borde betrakta alla tre filmerna som en enda! Jag menar början är ju i FOTR och slutet i ROTK. En endaste LÅNG film, men utomordentligt bra!

Ändrad av Heenke
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...