NoName Skriven 20 Januari, 2011 Report Share Skriven 20 Januari, 2011 De tre bästa prestationerna av mina favoriter. HARRIET ANDERSSON 1. Viskningar och rop (Bergman, 1972) 2. Såsom i en spegel (Bergman, 1961) 3. Fanny och Alexander (Bergman, 1982) GUNNAR BJÖRNSTRAND 1. Nattvardsgästerna (Bergman, 1962) 2. Sommarnattens leende (Bergman, 1955) 3. Det sjunde inseglet (Bergman, 1957) MAX VON SYDOW 1. Ägget är löst! (Alfredson, 1975) 2. Pelle Erövraren (August, 1987) 3. Utvandrarna (Troell, 1971) CHARLES CHAPLIN 1. Stadens ljus (Chaplin, 1931) 2. Moderna tider (Chaplin, 1936) 3. Diktatorn (Chaplin, 1940) LIV ULLMANN 1. Scener ur ett äktenskap (Bergman, 1973) 2. Ansikte mot ansikte (Bergman, 1976) 3. En passion (Bergman, 1969) JAMES STEWART 1. Studie i brott (Hitchcock, 1958) 2. En skön historia (Cukor, 1940) 3. Fönstret åt gården (Hitchcock, 1954) BIBI ANDERSSON 1. Persona (Bergman, 1966) 2. En passion (Bergman, 1969) 3. Det sjunde inseglet (Bergman, 1957) INGRID THULIN 1. Nattvardsgästerna (Bergman, 1963) 2. Vargtimmen (Bergman, 1968) 3. Smultronstället (Bergman, 1957) HENRY FONDA 1. Harmonica - en hämnare (Leone, 1968) 2. 12 edsvurna män (Lumet, 1957) 3. Laglöst land (Ford, 1946) ERLAND JOSEPHSSON 1. Scener ur ett äktenskap (Bergman, 1973) 2. Offret (Tarkovskij, 1986) 3. Fanny och Alexander (1982) DANIEL DAY-LEWIS 1. Min vänstra fot (Sheridan, 1989) 2. There Will Be Blood (Anderson, 2007) 3. I faderns namn (Sheridan, 1993) JULIETTE BINOCHE 1. Frihet - Den blå filmen (Kieslowski, 1993) 2. Dolt hot (Haneke, 2005) 3. Höst i Paris (Hou, 2007) BRUNO GANZ 1. Undergången - Hitler och Tredje rikets fall (Hirschbiegel, 2003) 2. Evigheten och en dag (Angelopoulos, 1998) 3. Himmel över Berlin (Wenders, 1987) JOHNNY DEPP 1. Ed Wood (Burton, 1994) 2. Finding Neverland (Forster, 2004) 3. Edward Scissorhands (Burton, 1990) BEN KINGSLEY 1. Gandhi (Atternborough, 1982) 2. Schindler's List (Spielberg, 1993) 3. Shutter Island (Scorsese, 2010) PHILIP SEYMOUR HOFFMAN 1. Synecdoche, New York (Kaufman, 2008) 2. Magnolia (Anderson, 1999) 3. Happiness (Solondz, 1998) BUSTER KEATON 1. Fart, flickor och faror (Keaton, 1924) 2. Så går det till i krig (Keaton, 1927) 3. Han som drar veven (Keaton, 1926) JACK NICHOLSON 1. Gökboet (Forman, 1975) 2. Chinatown (Polanski, 1974) 3. The Shining (Kubrick, 1980) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 22 Februari, 2011 Report Share Skriven 22 Februari, 2011 Setsuko Hara 1. Hakuchi (Akira Kurosawa, 1951) 5 2. Tokyo monogatari (Yasujiro Ozu, 1953) 5 3. Meshi (Mikio Naruse, 1951) 4 Kinuyo Tanaka 1. Miss Oyu (Kenji Mizoguchi, 1951) 5 2. Flowing (Mikio Naruse, 1956) 5 3. Sanshô dayû (Kenji Mizoguchi, 1954) 5 Liv Ullmann 1. Persona (Ingmar Bergman, 1966) 5 2. Skammen (Ingmar Bergman, 1968) 4 3. Scener ur ett äktenskap (Ingmar Bergman, 1973) 4 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.