Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Såg just klart på White Heat (Glödhett) från 1949 med en

mycket bra James Cagney i huvudrollen. Han spelar en kallblodig

rånare/kriminell som inte låter något/någon stå i vägen för honom.

Inte en film att rekommendera för de yngre, men om man vill se

en bra svartvit film från de äldre dagarna, är detta ett tips.

 

Tror inte jag sett någon film med James Cagney tidigare, men jag

visste vem han var sen tidigare. Han gör ett kraftfullt intryck som en

moderfixerad psykopat som man på sätt och vis börjar gilla ju längre

filmen lider. Psykopat kanske är fel ord, han lider av svår huvudvärk

som han får lite då och då, vilket han använder till sin fördel när han

sitter i fängelse och vill ta sig ut...Bara en av många smarta ingredienser...

 

En film jag kan rekommendera om man gillar/vill se spännande svartvit film.

Inte samma genre som Hitchcock filmer, utan mer en smart kriminalfilm.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett rko 281 och french connection II som jag tidigare nämnt satt jag även uppe och kolade in he got game med denzel washingtion och ray allen i huvudrollen (den slutade runt 1.30 så jag var lite sömnig). En av spikes lees filmer som jag tyvärr inte sett många av. Handlar om det lovande basketspelaren jesus shuttlesworth vars pappa (denzel) släpps ur fängelse efter att ha mördat sin fru, jesus mamma (uppenbart i och försig). Vad jesus inte vet är att pappan har släppts för att övertyga honom att gå på collage i big state vilket skulle minska faderns strafflängd. Filmen skildrar sedan jake (denzels) försök att övertyga sin son men samtidigt försöka bli vän med honom igen. Jesus själv har det inte heller lätt då alla omkring honom verkar vilja utnyttja honom och hans kändisskap. coolt bildspråk och lite tänkvärd film som emot slutet blir lite väl flytande, men det håller iallafall tillräckligt för att vara uppe halva natten

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag har sett en del av Spike Lees filmer (He Got Game, School Daze, Do the Right Thing). Ja, det var ju inte så många. :blink: Roadwarrior, du har ju redan sett He Got Game, men Do the Right Thing kan jag rekommendera. Det är en kanonrulle med många sköna karaktärer. Handlar om rasmotsättningar som bubblar under ytan i New York för att en het sommardag koka över till tonerna av Public Enemys Fight the Power! Se den om du får chansen.'

 

Jag måste säga att jag har svårt att bestämma mig för om en film är bra eller dålig, om den fått bra betyg så vill jag också ge bra betyg. Visst vissa filmer är självklara vad en recensenterna säger typ tjuren från bronx och donnie darko och valentine är tex en dålig film.

 

I vanliga fall har jag svårt att bestämma mig, vissa filmer fångar mig och andra gör det inte och de som inte gör det har jag svårt att bedömma.

 

Ni som har lite mer erfarenhethur bedömmer jag en film objektivt, detta låter ju lite fjolligt det kan jag medge. Ibland tittar jag på hur det är gjort, om det är orginellt filmat om det är snyggt foto hur det är klippt. Sedan är ju handlingen viktig.

 

Jag känner ibland mig till och med tvingad att gilla en film för att den ska vara bra, men så känns det inte som om jag gör det.

Hmm, roadie, du är nog inte ensam. När det sen gäller att bedöma en film så måste det ju vara så att den bästa måttstocken är en själv. Jag har märkt att det ofta är svårt att förklara varför man egentligen gillar en film. Att nämna regi, manus, klippning, etc är egentligen rätt så abstrakta saker. Ibland är det det helt enkelt så att man gillar filmen. Det är en skön, spännande, rolig eller sorgsen film och man gillade känslan man hade när man såg den eller känslan man fick efteråt. Men, varför var den bra? Ja, det kan man (jag) ibland inte svara på. Den var bra helt enkelt! Det kan också vara så att hjärnan inser att man sett en bra film, men resten av kroppen blev aldrig gripen av filmen. Det gällde mig när jag såg Almodóvars Tala med henne. Jag tyckte skådespelarna var bra, musiken, regin, fotot, det mesta var utmärkt, men ändå tyckte jag att nåt fattades. Alla recensioner talade om ett mästerverk men mig lyckades den aldrig att gripa tag i mig.

 

Så för att summera; du är inte ensam.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Hmm, roadie, du är nog inte ensam. När det sen gäller att bedöma en film så måste det ju vara så att den bästa måttstocken är en själv. Jag har märkt att det ofta är svårt att förklara varför man egentligen gillar en film. Att nämna regi, manus, klippning, etc är egentligen rätt så abstrakta saker. Ibland är det det helt enkelt så att man gillar filmen. Det är en skön, spännande, rolig eller sorgsen film och man gillade känslan man hade när man såg den eller känslan man fick efteråt. Men, varför var den bra? Ja, det kan man (jag) ibland inte svara på. Den var bra helt enkelt! Det kan också vara så att hjärnan inser att man sett en bra film, men resten av kroppen blev aldrig gripen av filmen. Det gällde mig när jag såg Almodóvars Tala med henne. Jag tyckte skådespelarna var bra, musiken, regin, fotot, det mesta var utmärkt, men ändå tyckte jag att nåt fattades. Alla recensioner talade om ett mästerverk men mig lyckades den aldrig att gripa tag i mig.

 

Så för att summera; du är inte ensam.

 

Hmm det är faktiskt ganska intressant. Vissa filmer har allt och beskrivs i tidningar som mästerverk men när man ser den så griper den inte tag, men för andra gör den det. Det måste vara svårt att få en stor publik att tycka om något när alla reagerar så olika på olika saker. För ett tag sedan var det en klasskamrat som sade till mig att´jag skulle se we were soldiers för den var bra (han är inte filmintresserad ska jag väl säga), senare samma dag var det ena annan av mina kompisar som beklagade sig över hur dålig filmen var. Efter att det är en hollywood produktion med propaganda flaggning och att jag oftare umgås med den senare kompisen så litade jag direkt på honom och tog för givetatt filmen är dålig. Har ännu inte sett den men tycker fortfarande den verkar dålig, vem vet den kanske fångar mig.. Det är lite lustigt.

 

En rolig kuriosa på sidan av är att när aftonbladet annonserade att blue velvet (david lynch) skulle gå på tv fick den fyra i betyg. När den väl kom fick den ett. Markant skillnad så att säga.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Såg sent igår The Breakfast Club från 1985. Vet inte riktigt om jag

sett den tidigare eller inte, kom iaf inte ihåg den sen tidigare. Hade iaf

blivit tipsad om den från en kompis som älskar 80-talet. Och detta ska

vara en film från 80-talet man bör se. Och visst hade jag hört talas om den.

Känner man för en 80-tals film (som jag gjorde) är detta en utmärkt film

som innehåller en hel del komedi, drama, bra skådespeleri och bra känsla.

Den jag nästan tycker är bäst är Paul Gleason som spelar läraren

Richard "Dick" Vernon som fått i uppdrag att hålla koll på fem elever

som fått kvarsittning under en hel lördag (9 timmar eller så).

 

Kan starkt rekommendera denna film och jag vet att jag kommer se den igen.

 

Klart värd 4 av 5 fingrar :D

 

PS: Såg för ett tag sen Not Another Teen Movie där man bl.a. har en

del anknytning till just TBC. Paul Gleason gör där exakt samma

roll i en parodi på en av scenerna från TBC. Helt underbart !

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Igår kväll såg jag skräckisen The Ring på en visning som Sthlm Filmfestival ordnade. Filmen, som är en ny version av den japanska Ringu ('98), handlar om journalisten Rachel, spelad av Naomi Watts (Mulholland Drive), vars systerdotter Katie dör under mystiska omständigheter. När Rachel rotar i hennes död får hon höra ryktet om ett mystiskt videoband, med en läskig film på, som Katie och hennes kompisar ska ha tittat på. Enligt ryktet ska den som tittar på bandet efter filmens slut bli uppringd och höra en röst som säger "7 days". Efter 7 dagar så dör man sen. Rachel får till slut tag på filmen och tar det ödesdigra beslutet att titta på filmen. Ett videoband kan ju inte göra nån skada, eller hur?! Efter filmens slut så ringer telefonen...

 

Detta är upptakten på denna, som jag tycker, LÄSKIGA film. Det var länge sen jag kände så kalla kårar efter ryggraden. Det bästa med filmen, eftersom det är en skräckis, är att den innehåller både sk "hoppscener" men även en mer läskig, krypande stämning, som gör att hoppscenerna blir mer effektiva och tjejerna i salongen skriker för högan sky. :P

 

Ett exempel på obehagligheter är att en person som sett den mystiska filmen på videobandet framträder med förvrängt ansikte på t ex fotografier. Denna lilla detalj kanske inte verkar vara så läskig, men faktum är att den bidrar till den läskiga stämningen som skapas helt utan blod (ja, lite blod är det väl :)), 3D-monster, etc. Se den på bio snarast.

 

Kom att tänka på att just skräckfilmer är nog den genre som kanske förlorar mest på att ses på TV med reklamavbrott. Hela den läskiga stämning som byggts upp försvinner ju helt när det bryts för tvättmedelsreklam!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jojje vad glad jag blir att du gillade filmen...Jag har sett fram

emot den ett bra tag nu och kommer gå på den så snart den har

"vanlig" premiär. Nu läste jag inte igenom ditt inlägg så mycket

eftersom jag inte vill veta vad som händer. Även om jag sett första

30-40 minuterna (på datorn), hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Var idag och såg Cross of Iron (Järnkorset) från 1977 på bio.

Har tidigare sett denna Sam Peckinpah film på video (inspelad

från Kanal 5) och då tyckte jag inte den var så bra, var ok.

Men nu tyckte jag definitivt den höjde sig med flera snäpp.

Där kan man verkligen säga att filmen gör sig bäst på bio.

Mycket välgjorda krigsscener och allt i allt en välgjord och bra film.

 

Igår natt såg jag även American Psycho igen och man kan inte

annat än älska känslan i den ! Christian Bale är hur cool som helst.

Link to comment
Share on other sites

jag såg nyss the haunting..den nya versionen.

 

Jag kan ju säga att det var bland det sämsta jag sett.

Dem försökte verkligen vara läskiga och det gjorde ju filmen bara ännu sämre..

Det där när Owen Wilsons(äcklig näsa) huvud blev avhugget av lejongapet..eh, skulle det vara äcligt..en totalt misslyckad film.

Jag kommer inte ihåg vem det var, men någon skrev att han/hon inte kunde sova när han hade sett originalversionen när han vart liten..du kommer skratta i sömnen efter nyversionen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Igår natt såg jag även American Psycho igen och man kan inte

annat än älska känslan i den ! Christian Bale är hur cool som helst.

 

Riktigt härlig film, men som jag skrivit inne på "filmer från övriga världen" kan inte mina kompisar acceptera detta. Lånade ut filmen till en av dem ha tyckte den var "urkass" och nu tar de andra för givet att den är det bara för att de anser att jag bara tittar på splatterfilm (de enda splatterfilmer jag har sett är bad taste, braindead, day of the dead och kanske någon mer) det är lite tråkigt att filmer ska bli dömda på förhand

 

The haunting är ju inte speciellt bra, har dock aldrig sett orginalet

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

filmlover_424 Owen Wilson är ju skööön ! Royal Tenenbaums,

Meet The Parents, Zoolander (b-film, men han och Ben Stiller är grymma).

 

roadwarrior Antingen älskar man AP eller så gillar man den inte.

Finns nog inget mellanting. Jag uppskattar den för den sköna humorn

och 80-tals känslan, plus att Bale spelar strålande. Filmen i sig är inget

mästerverk, men det finns så mycket bra i den att man bara måste se den.

 

Har nämnt det tidigare, men jag har sett båda versionerna av The Haunting

och ingen av dem var direkt bra. Originalet var väldigt långsam...

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...