NoName Skriven 4 Januari, 2011 Report Share Skriven 4 Januari, 2011 Vilka är era 5 senaste som fått betyg 5 eller stark 4? Eller toppbetyg av den skala ni använder Fish Tank - 4+ Tora! Tora! Tora! - 4+ Metropolis - 5 Det vita bandet - 4+ McCabe & Mrs. Miller - 5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 4 Januari, 2011 Report Share Skriven 4 Januari, 2011 5 senaste toppbetyg: A Single Man Monster's Ball Leaving Las Vegas Garden State Easy Rider Intressant att alla fem filmerna bjuder på en melankolisk stämning och är lite samma typ av filmer faktiskt, där huvudkaraktären ofta är förlorad och nära att ge upp sitt liv. Nästan så man börjar bli lite orolig. Känslan i alla fem dessa filmer för tanken till Lost in Translation i alla fall, med sin sällsamma stämning som inte riktigt går att förklara, men som är extremt stark och påverkande. Någon som kan tipsa om fler filmer som liknar dessa och beskrivningen jag givit? 5 senaste "nästan fullpoängare": Monster The Social Network Scott Pilgrim vs. the World Carlito's Way Dressed to Kill Dressed to Kill kommer kanske höjas efter en andra titt och Monster är nästan där den med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spög Skriven 4 Januari, 2011 Report Share Skriven 4 Januari, 2011 Senaste fyrorna (datum för satt betyg längst till höger): Huozhe (Att leva) 11/12 Fukushû suruwa wareniari (Hämnden är min) 10/12 Shinkansen daibakuha (Helvetesexpressen) 04/12 Dare mo Shiranai (Barnen som inte fanns) 27/11 Akmareul Boattda (I Saw the Devil) 25/11 Är nog bara en som jag tror ligger bra till för höjning och det är Dare mo Shiranai som jag tycker var väldigt bra, medan de andra också är bra, men ligger inte nära för en höjning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Januari, 2011 Filmstar Report Share Skriven 4 Januari, 2011 Svårt detta då jag sällan ger toppbetyg. Men har gått igenom arkivet och kommit fram till följande som fått stark fyra eller femma senaste tiden: Kolja (+4/5) 5/12-10 The Good, the Bad and the Ugly (5/5) 16/10-10 American History X (+4/5) 20/8-10 Dial M for Murder (+4/5) 15/8-10 L.A. Confidential (+4/5) 30/6-10 De senaste jag gett fyra i betyg är dock dessa: The Fighter 3/1-11 The Town 30/11-10 The Silence 22/11-10 Touch of Evil 9/11-10 Apollo 13 5/11-10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 4 Januari, 2011 Report Share Skriven 4 Januari, 2011 2010-12-15 Un homme qui dort (Queysanne, 1974) 4- 2010-12-13 Ritual (Anno, 2000) 4- 2010-08-27 The Man Without a Map (Teshigahara, 1968) 4- 2010-08-25 The Unknown (Browning, 1928) 4 2010-08-24 Repast (Naruse, 1951) 4 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 4 Januari, 2011 Report Share Skriven 4 Januari, 2011 Kul tråd! Mina senast satta femmor är: I hetaste laget | 29/12 (omtitt) Barnhemmet | 1/12 Exorcisten | 29/10 (omtitt) Psycho | 26/9 (omtitt) Panic Room | 27/8 (omtitt) (Inception har jag sett två gånger på bio, men ska ta den igen hemma i soffan i lugn och ro och därefter spika betyget. Antingen 4+/5 eller 5/5, men har som sagt jäkligt svårt att bestämma mig.) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 5 Januari, 2011 Report Share Skriven 5 Januari, 2011 04/01 | Il vangelo secondo Matteo(Pier Paolo Pasolini, 1964) -4 29/12 | Gertrud (Carl Theodor Dreyer, 1964) 4 26/12 | Pi (Darren Aronofsky, 1998) 4 23/12 | Vredens dag (Carl Theodor Dreyer, 1943) 4 22/12 | Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955) 5 Mycket religion och s/v foto. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 5 Januari, 2011 Report Share Skriven 5 Januari, 2011 04/01 | Il vangelo secondo Matteo(Pier Paolo Pasolini, 1964) -4 29/12 | Gertrud (Carl Theodor Dreyer, 1964) 4 26/12 | Pi (Darren Aronofsky, 1998) 4 23/12 | Vredens dag (Carl Theodor Dreyer, 1943) 4 22/12 | Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955) 5 Mycket religion och s/v foto. Fantastiska filmer av Dreyer! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 5 Januari, 2011 Author Report Share Skriven 5 Januari, 2011 04/01 | Il vangelo secondo Matteo(Pier Paolo Pasolini, 1964) -4 29/12 | Gertrud (Carl Theodor Dreyer, 1964) 4 26/12 | Pi (Darren Aronofsky, 1998) 4 23/12 | Vredens dag (Carl Theodor Dreyer, 1943) 4 22/12 | Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955) 5 Mycket religion och s/v foto. Filmer i min smak där..Matteusevangeliet har jag gett 5/5. Gertrud är den Dreyer som "bara" fick stark 3:a. Pi är på min "att-se"-lista. Vredens dag fick 4 och Ordet var helt fantastisk. Började se den sent en kväll utan några stora förhoppningar och kunde inte stänga av trots att man skulle upp tidigt 5/5 direkt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 6 Januari, 2011 Report Share Skriven 6 Januari, 2011 Red: Såg att du inte har sett Mor och son av Aleksandr Sokurov och ett par filmer av Robert Bresson, såsom Prästmans dagbok, Syndens änglar och Processen mot Jeanne d'Arc. Tror starkt att du kommer tycka om dessa då vi har liknande smak och då du nu är inne på religion och liknande. Bresson är den jag håller som den främsta regissören genom tiderna och i stort sett alla av hans filmer är fantastiska. Har gett de flesta fyror och uppåt. Sedan måste du också se En kvinnas martyrium av Carl Theodor Dreyer som är en av de absolut bästa filmer jag sett och den bästa från denna nordiska regissör. Andrej Tarkovskij har också en del religiösa toner med i sina filmer och om livet. Ger ett sista tips inom ämnet innan jag ger mig och det är Nazarin av Luis Buñuel. Då du verkar ha liknande smak så kan du också slänga ett öga på dessa filmer NoName. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 6 Januari, 2011 Author Report Share Skriven 6 Januari, 2011 En kvinnas martyrium är en av mina favoritfilmer. Har sett en del av Bresson och har så svårt för honom. Prästmans dagbok är den som fått 4, sen är det ett par treor och några tvåor faktiskt. Ska se ett par till av honom o hoppas det e nån jag gillar mer. Tarkovskij gillar jag skarpt o Nazarin ska jag se nån gång. Har den hemma. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 6 Januari, 2011 Report Share Skriven 6 Januari, 2011 NoName: Jag avundas verkligen dem som inte har sett dessa filmer och får göra det för första gången, vilken filmupplevelse dessa har gett! Om jag såg rätt så har du inte betygsatt Mor och son heller, ge den ett försök. Den har börjat dyka upp på mångas topp-100 lista nu märkte jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 6 Januari, 2011 Author Report Share Skriven 6 Januari, 2011 har sett 3 av Sokurov. Den ryska arken (3), Molok (2) och Solförmörkelsens dagar (3). Har inte varit sugen på mer sen. Men den ska ses nån gång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 6 Januari, 2011 Report Share Skriven 6 Januari, 2011 Red: Såg att du inte har sett Mor och son av Aleksandr Sokurov och ett par filmer av Robert Bresson, såsom Prästmans dagbok, Syndens änglar och Processen mot Jeanne d'Arc. Tror starkt att du kommer tycka om dessa då vi har liknande smak och då du nu är inne på religion och liknande. Bresson är den jag håller som den främsta regissören genom tiderna och i stort sett alla av hans filmer är fantastiska. Har gett de flesta fyror och uppåt. Sedan måste du också se En kvinnas martyrium av Carl Theodor Dreyer som är en av de absolut bästa filmer jag sett och den bästa från denna nordiska regissör. Andrej Tarkovskij har också en del religiösa toner med i sina filmer och om livet. Ger ett sista tips inom ämnet innan jag ger mig och det är Nazarin av Luis Buñuel. Då du verkar ha liknande smak så kan du också slänga ett öga på dessa filmer NoName. Många bra filmer som du nämnt där. Det var faktiskt riktigt nära att jag köpte just Mor och son vid jul, men i stället blev det en drös japanska rullar. Även jag gillar Bresson oerhört mycket trots bara två sedda, fick tyvärr inte hem Prästmans dagbok i från axelmusic (OOP). En kvinnas martyrium ska jag köpa någon gång under året. Bunuel är en regissör jag är mycket nyfiken på; gillade hans surrealistiska kortfilm "Un chien andalou". Tarkovskij är en annan favorit, har redan sett fem stycken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 7 Januari, 2011 Author Report Share Skriven 7 Januari, 2011 gillade du Un chien andalou så ska du se L'âge d'or tycker jag. har inte sett så många av honom dock. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.