Jump to content

Omgång 11 - Avatar


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Har uppdaterat mitt inlägg så att även Czech förstår när det gäller bussresor (finns SL-bussar i Sthlm där man kan sitta "felvänd", så att säga). ;)

 

Måste säga att det är ganska uppseendeväckande att många av de senare årens storfilmer delvis innehåller ganska kraftig kritik mot främst den politik som de styrande i USA för. Eller kritik mot miljöförstöring. Eller filmer som tar direkt ställning i klimatfrågan (The Day After Tomorrow t ex).

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kulturkrocken är jämförlig och jag tror att James Cameron är tillräckligt moderslandskritisk för att själv dra den jämförelsen i sin film.

Noterbart är att James Cameron är kanadensare och därför förmodligen har lättare att vara "moderslandskritisk" mot USA ;)

Visste faktiskt inte att han var kanadensare. Intressant trivia i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är ganska uppseendeväckande att många av de senare årens storfilmer delvis innehåller ganska kraftig kritik mot främst den politik som de styrande i USA för. Eller kritik mot miljöförstöring. Eller filmer som tar direkt ställning i klimatfrågan (The Day After Tomorrow t ex).

Hehe, ja, Day After Tomorrow är ju faktiskt den mest kraftfulla filmen vad gäller klimatfrågan. :)

 

Men det är inte så svårt att vara politisk i dagens samhälle, när i princip alla människor står på samma sida och det snarare är makthavare eller vi själva som är boven i dramat (USA i Irak, klimatförändringen m.m). Då kan till och med blockbusters ta ställning utan att riskera opinionen.

 

Då var det värre på det politiska 70-talet (bland annat), då det var mer uppdelat i fråga om ställningstagande (feminism, raspolitik, klassuppdelning, kristendom, krigsföring m.m). Flera av dessa frågor finns ju även idag, men det är inte det som tas upp i första hand.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag är faktiskt inte alls så sugen på att köpa Avatar på blu-ray. Jag ställde liksom in mig när jag såg den på bio att det är där jag ska se den och att det gäller att jag kollar noga, eftersom den ändå inte är gjord för tv-soffan. Men jag kommer nog se den hemma en vacker dag trots allt. :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...