Jump to content

De, dem eller dom?


Dewil

Rekommenderade inlägg

Besserwisservarning:

 

Jag har noterat att många här inte har en aning om skillnaden mellan "de" och "dem" och skriver "dem" konsekvent. Det ser rätt dumt ut. Mycket dumt. Jag är inte säker på vad jag tycker är värst - sär skrivningar eller konsekvent användande av "dem".

 

"Jag tycker att dem är mycket bättre" är en formulering som kan förekomma. Den är ungefär lika dum som "Jag tycker att oss är bättre". Notera att de flesta direkt ser att "oss" är fel i den andra meningen och att det i stället borde vara "vi", medan många av er inte ser vari felet ligger i den första meningen.

 

Eftersom jag är rätt kass på att förklara skillnaden mellan subjektsform (jag, du, han, hon, vi, ni, de) och objektsform (mig, dig, honom, henne, oss, er, dem), så har jag letat rätt på en artikel som gör det. Läs och lär!

 

Om ni är helt oförbätterliga och inte kan skilja alls på "de" och "dem" - använd då dom i stället, talspråksformen.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Besserwisservarning:

Man ser ganska snabbt hur någon är här på forumet om man håller sig uppdaterad dagligen. Och jag vågar nästan påstå att du inte alls behöver köra en "besserwisservarning" om man nu vet hur du funkar.

 

Och vad jag sett hittills av dig så verkar du vara en mycket ödmjuk person, som inte alls verkar vilja försöka vara förmer än någon annan...

 

Om vi ska vända på steken så kan jag ju ta ett exempel på en som inte alls verkar vara så ödmjuk... Mr. Knowitall :D

Link to comment
Share on other sites

Precis.

 

Men just därför skrev jag "Besserwisservarning" eftersom det är ett inlägg som jag förmodligen skulle bli irriterad på själv om någon annan skrivit det.

 

I övrigt skulle det aldrig falla mig in att gnälla på språkfel och andra småsaker i de ordinarie avdelningarna av webbforumet, så jag nöjer mig med det här inlägget.

 

Dewil

Ändrad av Dewil
Link to comment
Share on other sites

Jättebra tråd. Jag tycker att peo ska ge Dewil extra befogenheter så att han kan gå in i alla våra medelanden och markera stavfel och grammatikfel med rödfärg.

Utmärkt förslag. När vi ändå håller på kan jag väl få bli diktator på livstid, eftersom jag är så jävla bra.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Jag har också stört mig på att dem används. Brukar i stort sett använda det ordet själv eftersom det så sällan passar. Gillar inte heller när ordet dom används eftersom det i skrivspråk heter de! Men det brukar inte hända så ofta på forumet.

 

Även om det nu inte är någon som gör det här på forumet så vill jag bara klargöra att jaså stavas med ett s och inte med två: Jasså....vet flera kompisar som skriver jasså med två!!!

Link to comment
Share on other sites

Orkar jag bry mig ........................ Nej !

Det borde du göra... Det ser ärligt talat fördj*vligt ut när folk blandar "de" och "dem".

 

Annars tycker jag du kan hålla dig utanför den här tråden :shutup:

Du tycker så mycket du ......................... Whatever ! ! !

Ta inte åt dig av det där MasterC, jag tror inte han menade att vara så bitchig. Även fast man faktiskt skulle kunna tolka det som det...

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...