Jump to content

Struntsnack om Tv-serier


Lestat

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ångrar lite halvt att jag såg den, lite för mycket spoilers... eller hints om spoilers. Men. Herrejävlar. Grym trailer. Can't wait. Lyckas de ta serien ett steg till efter ett par, ja, "inte lika bra som de första säsongerna"-säsonger så är det genier som ligger bakom den. Ser man till trailern verkar det vara så.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som har kollat in Luther, av BBC? Går på TV4 just nu, men jag märkte att avsnitten som visas där är gravt nedkortade från ursprungliga 58 minuter, så jag skulle inte rekommendera att se serien där. Dessutom är reklamen dom kör just nu helt horribel, eftersom dom uppenbarligen kör kortare reklampauser, men istället många fler avbrott.

 

Hursomhelst, säsong 1 består bara av sex avsnitt, men jag tyckte de var riktigt bra. Serien handlar om DCI John Luther (spelad av Idris Elba, aka Stringer Bell från The Wire), hans arbete med mordutredningar, hans komplicerade förhållande till sin fru (spelad av samma kvinna som är Lucius Vorenus fru i Rome), samt en något annorlunda "vänskap" med Alice Morgan - rätt och slätt en psykopat (men en jädrigt charmig sådan, hon gör kanske störst avtryck i serien).

 

Rekommenderas! Jag skulle gärna se en säsong två, även om jag inte vågar hoppas på för mycket.

 

 

Sitter förövrigt och väntar på min The Wire-box, verkar som Play.com eller posten har fuckat upp. Dom har dragit pengarna för en månad sedan, men jag har inte fått något paket.

Link to comment
Share on other sites

Psylocke: Ja har läst en hel del positiva saker om Luther. Som du säger, är det ju numera smärtsamt att se någonting på TV4, så själv lånar jag antagligen det på nätet alternativt inväntar en dvd-release.

 

Verkar vara många som haft problem med jut få hem The Wire-boxen från Play. Kan nog vara så att de sänkta priset för mycket och fick in fler ordrar än vad de hade boxar hemma. Men det brukar lösa sig i slutändan, även om det är jobbigt att gå och vänta på en beställning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Inte nog med att jag dragit igång mitt Bergman-projekt, utan idag ger jag mig (tillsammans med min The-Wire-bisittare givetvis) dessutom på operation-Twin Peaks. Ha sett första säsongen innan men kommer att ta allting från början och avsluta det hela med Fire walk with me.

 

Många trevliga timmar i tv-soffan dvs. :up:

Link to comment
Share on other sites

Får snart ett presentkort på CDON som jag hade tänkt att använda för att köpa in en förhoppningsvis sevärd TV-serie. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vilken än. Funderar på antingen The Wire eller Sopranos, då detta är serier som jag hittills har missat och sådana man "måste" ha sett. Dessutom är båda avslutade vilket är ett krav vid mitt inköp då jag hade tänkt att köpa in den kompletta serien direkt.

 

Så kan ni ge mig några god tips? Vilken serie hade du köpt in först och varför? Finns det någon speciellt utgåva man ska köpa av The Wire/The Sopranos.

 

Hade tänkt antingen den här (The Wire) eller den här (Sopranos). Var det förresten inte någon här på forumet som kom på den ultimata lösningen för att få hela Sopranos-serien på ett snygg sätt?

Link to comment
Share on other sites

Härligt att du överväger att ta dig igenom två av de bästa serierna någonsin. Sopranos ligger, som jag tragglat om ett par gånger tidigare nu, mig varmast om hjärtat och jag lägger helt klart min röst på den. En annan serie som är med där uppe bland de absolut-jätet-bästa är ju Six Feet Under. Vet inte om du sett det tidigare? Men även det en avslutad serie men samlingsbox att tillgå.

 

Jag skrev lite om Sopranos på dvd här. Själv väntar jag på att serien ska komma ut på Bluray och har de svenska tjocka singelboxarna på dvd så länge. Väldigt snygga och går att hitta billigt. Men den där stora svenska samlingsboxen går väl på runt 1000-lappen nu och även det är ett bra köp. Så det är väl en smaksak om man gillar singelboxar eller stora maffiga boxar.

 

The Wire-boxen är även den otroligt prisvärd och den du länkade till är nog den enda boxen utgiven som R2. Finns en riktigt snygg R1-utgåva dock, finns tex på www.amazon.com.

 

Puh, det blev lång. Kort och gott - börja med Sopranos! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tänkte väl att det var någon som hade forskat i det här :)

 

Six Feet Under finns också på att-se-listan, men strax under The Wire och Sopranos. Jag är främst sugen på stora maffiga boxar och således lär det bli den stora svenska samlingsboxen när det gäller Sopranos. Som du nämnde i ditt blogginlägg är den dock otymplig att placera och dessutom har jag hört att skivorna i boxen bara ligger löst i plastfickor. Om skivorna inte hade legat i plastfickor hade jag nog redan köpt den utgåvan.

 

Annars har jag ju nästan bara hört gott om The Wire och den serien är jag också sugen att dyka in i. Fördelen är väl att den svenska utgåvan är mer lättplacerad och framförallt prisvärd.

 

Så just nu lutar det åt att jag köper The Wire och funderar vidare på Sopranos, kanske köper in den brittiska utgåvan istället som jag nog föredrar framför den svenska. Undrar bara hur det fungerar och skicka den kolossen från Storbritannien och hit. Är det fri frakt även på den? Får kolla upp det, men just nu lutar det som sagt åt The Wire.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nit89ram: Ja, haha, eftersom jag är den som brukar traggla om The Wire så är det bara att go ahead och köpa The Wire-boxen! :up: Om man nu måste börja med en av dem. I slutändan måste väl båda serierna ses.

 

Ett annat tips är italienska Bläckfisken (La Piovra) som kommer bli mitt nästa tv-serie-inköp tror jag. Nu har jag inte koll på om det finns nån bra box men ändå.

Link to comment
Share on other sites

"...and the battle is on..." ;)

 

Men i och med att jag hade tänkt att se båda serien, så spelar det egentligen ingen roll vilken jag köper först. I och med att jag blev sugen på den brittiska utgåvan av Sopranos, lär det bli så att jag köper den svenska utgåvan av The Wire. Nu är det bara till och vänta på presentkortet.

 

Tack för hjälpen plox och Jojje. Får dessutom se till att spana in Six Feet Under och Bläckfisken framöver. Nu blev det helt plötsligt väldigt mycket att se på :)

Link to comment
Share on other sites

Det var så lite så. :)

 

Satt och bläddrade genom lite tv-serier hos cdon. De har ju också OZ Samlingsbox för 549 spänn. Klart prisvärt och en riktigt bra kvalitetsserie även det (dock har jag inte sett samtliga säsonger, men det jag har sett har varit riktigt bra). En box som jag kommer att införskaffa själv någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...