Jump to content

Animatrix


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Jag har sett båda delarna nu och jag tycker dem är mycket bra. Jag är ju ingen Anime-expert, men jag misstänker att såna (Anime-gurus alltså) kanske tycker att det är plagiat av äldre kreationer från Japan. Men men, det spelar ingen roll, jag tyckte dem var bra. Jag gillade nog ettan bäst där man fick reda på lite om bakgrunden till maskinernas uppror.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, andra avsnittet var en fröjd för ögat. Mycket kul att se hur tjejen tränades av en person som bara fanns i träningsprogrammet.

 

Handling: En tjej tränas (ungefär som Neo vs Morpheus), fast en mycket längre träningsprocess. Processen utspelar sig i en Samuraimiljö och bildligt talat är det mycket snyggt.

 

Fortsätter det såhär så blir jag sugen på boxen. Förresten så hittade jag lite fakta om Animatrix-boxen. Se nedan:

Boxen kommer tydligen ut den 3 Juni.

 

 

The Animatrix DVD

Springing forth from the world of THE MATRIX, THE ANIMATRIX DVD presents nine original short animated stories directed by preeminent anime directors.

 

The directors are: Andy Jones (Final Flight of The Osiris), Mahiro Maeda (The Second Renaissance: Parts 1 and 2), Shinichiro Watanabe (Kid's Story, Detective Story), Yoshiaki Kawajiri (Program), Takeshi Koike (World Record), Koji Morimoto (Beyond), Peter Chung (Matriculated).

 

Four of the nine episodes were written by Larry and Andy Wachowski, and all of the episodes are grounded in the world of the THE MATRIX.

 

 

DVD Special Features:

 

* "Scrolls to Screen: The History and Culture of Anime” documentary

* 7 featurettes with director profiles, interviews and behind-the-scenes footage of each of the films

* 4 audio commentaries

* “Enter the Matrix” videogame trailer

* Dolby Digital 5.1 Audio

* Widescreen Format [16x9 2.35:1]

* Languages: English, Japanese

* Subtitles: English, French, Spanish

 

Så¨här ska tydligen framsidan på boxen se ut.

 

DVD_cover.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag har inte sett Matrix ännu, alltså 2:an. Har den kommit ut på bio än? Jag vill i varje fall se den. :unsure:

Hej och välkommen till forumet Knuckles.

Om du känner för det så kan du ta en titt i min guide till några normer på forumet längre ner i min signatur.

 

Matrix kommer ut den 21:a maj 2003.

Nu är detta off-topic eftersom här pratas det bara om den tecknade versionen av Matrix, så att du vet. Vill du prata om Matrix så finns det en tråd som är tillämpad för det som just heter Matrix

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tredje Animatrix filmen, A DETECTIVE STORY, finns sedan ett par dagar online. Ganska bra. Den och de två andra finns att ladda ned från Intothematrix.com.

 

Den häftigaste av alla Animatrix filmer, FINAL FLIGHT OF THE OSIRIS, kommer man kunna se som förfilm till filmen Drömfångare (Dreamcatcher). Den har premiär den 16 april. Det är Square som har gjort den, samma snubbar som gjorde Final Fantasy filmen...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Tredje Animatrix filmen, A DETECTIVE STORY, finns sedan ett par dagar online. Ganska bra. Den och de två andra finns att ladda ned från  Intothematrix.com.

Tack för upplysningen.

Jag såg den för ett tag sedan och jag tyckte inte att den var så bra som den första och den andra. För det första så var avsnittet alldeles för kort. 10 minuter högst tror jag. För det andra så innehöll inte avsnittet särskilt mycket. Dock gillade jag handlingen i denna på grund av att en från den riktiga Matrix var med här.

Handlingen består av en privatdetektiv som blir anställd för att ta fast en datahacker vid namn Trinity.

Det är fortfarande tecknat (till skillnad från the final flight to Osiris som är datoranimerad), men utan färger. Svart-vit alltså.

 

 

 

Den häftigaste av alla Animatrix filmer, FINAL FLIGHT OF THE OSIRIS, kommer man kunna se som förfilm till  filmen Drömfångare (Dreamcatcher). Den har premiär den 16 april. Det är Square som har gjort den, samma snubbar som gjorde Final Fantasy filmen...

 

Ja, den längtar jag verkligen till att få se. Jag tror inte att jag kommer att se Dreamcatcher bara på grund av det, men det går säkert att ladda ner på något vänster. Det finns redan att ladda ner de tidigare avsnitten på internet, så det bör nog inte bli några problem.

 

Men den verkar riktigt bra och snyggt gjord. Sedan har jag hört att många paralleller till Reloaded kommer i det avsnittet.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nu har jag sett den tredje Animatrix-filmen, A Detective Story. Jag håller med Greenleaf. Den var sämre än den första och andra, men ändå rolig eftersom det ju handlar om Matrix, he he, och det är ju alltid kul (än så länge, det kanske ändras efter Reloaded...).

 

Den var lite väl kort för att hinna etablera nån riktig stämning. En detektivhistoria bör ju få lite mer tid då detektiven spanar, söker efter ledtrådar, osv. Men, men, helt OK ändå. En del kände man igen från filmen, t ex agenterna som tar över andras kroppar inne i the Matrix och den där masken snubben hade i ögat som var en sorts spårningsgrunka.

 

Kul att Carrie-Anne Moss gjorde Trinitys röst. Visste ni förresten att Moss har varit med i en kanadensisk TV-serie som heter... just det, Matrix. Obs! den har inget med filmen att göra, men lite lustigt ändå.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Kul att Carrie-Anne Moss gjorde Trinitys röst. Visste ni förresten att Moss har varit med i en kanadensisk TV-serie som heter... just det, Matrix. Obs! den har inget med filmen att göra, men lite lustigt ändå.

 

It's all a big conspiracy, the truth is out there wahahaha.

 

Hmm....kanske får se det här animatrix, fast det verkar ju inte helt bra. Inte ens animefantaster som Soulguardian tyckte de var jättebra, men vem vet. Jag tittade ju faktiskt på den 25 avsnitts (eller var det 26?) långa serien Witch hunter robin (anime) och tyckte det var bra sååååå.......

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Filmstar

Innan Drömfångare, som jag såg igår, visades Final Flight of the Osiris som förfilm. Eftersom det är samma gäng som gjorde Final Fantasy var animeringen annorlunda jämfört med de övriga Animatrix-filmerna jag har sett. De övriga är ju i Anime-stil, medan denna är "realistiskt" animerad precis som Final Fantasy. Experter inom området är välkomna att rätta mig om jag har fel. Är ute på lite tunn is här...

 

Hur som helst, filmen är mycket bra (kort förstås, 9 min) och utspelas både i Matrix och den verkliga världen. Osiris är en svävare som jagas av bläckfisk-spanare. Under sin flykt upptäcker besättningen något som kan komma att hota människornas sista fria stad, Zion. The Final Flight of the Osiris lyckas engagera mer under sina 9 min än Drömfångare gjorde under hela sina 2.15 min. Säger kanske mer om Drömfångare...

 

Förresten, innan filmen visste jag inte vad Kung Fu-striptease var för nåt. Det vet jag nu. :)

 

Sen var det jätteskönt att slippa trailers helt och hållet för att istället se en förfilm. Det visades reklam förstås men inga trailers alls. Mycket bra.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ok, nu har jag precis sett klart den sista delen av online-avsnitten. The second renaissance part 2. Först måste jag säga att det första avsnittet var mycket häftigt. Det var kul att se själva bakgrunden och historia till framtiden som Neo tas till. Det här är alltså fortsättningen och nu vinner robotarna kampen mot människorna. Man får även se hur framtiden kom att bli som den ser ut nu. Mycket häftigt.

 

Final flight to the osiris såg jag för ett par veckor sedan när jag laddade ner den från kazaa. Dålig kvalitet så jag fick inte någon riktig känsla i det hela, men det var väldigt snyggt gjord. Skulle vlija se dne på bio, men jag skulle aldrig gå och se på Dreamcatcher.

Den var häftig och ska ha vissa liknelser med både den nya filmen och spelet som ska komma.

 

EDIT: Går man in på http://www.theanimatrix.com och sedan in på någon av filmerna så finns det en meny högst upp på skärmen. Där kan man läsa handlingen och se på bilder från de avsnitten som inte visas online.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Har fått några avsnitt på lan, men har aldrig orkat kolla dessa. Kanske skulle göra detta, Eller??

Gillar du Matrix så ska du definitivt se dem. Visst, dem är inte så långa, men dem är riktigt roliga att titta på.

 

Speciellt The second renaissance part 1 och 2 som visar lite av historian i den världen. Hur världen kom att bli som den ser ut.

 

Förresten så har Bob Marley gjort en låt som heter Iron, lion, Zion för länge sen. hmm?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Förresten så har Bob Marley gjort en låt som heter Iron, lion, Zion för länge sen. hmm?

Inom rastafari-religionen är Zion paradiset/himmelriket som kommer efter det att Babylon (den värld vi lever i nu) har fallit. För mer info, kolla här. Det står även lite om The One I (det enda jaget). Wachowski-bröderna har lånat en hel del från Rastafari...

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...