Jump to content

Matrix: Revolutions


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Notera att den här tråden kan innehålla SPOILERS för de som inte har sett tvåan. Några saker som hände i tvåan kommer troligtvis tas upp här ganska snabbt så akta er för den här tråden om ni inte har sett Reloaded.

 

Här kan ni skriva om vad ni tror kommer att hända i Revolutions, eller i alla fall vad ni hoppas på ska hända för att bli bättre än dem tidigare delarna.

 

Efter att jag har sett tvåan har de tuppkommit en massa frågetecken, så jag kommer att se om den medan den går på biograferna fortfarande. Men några saker som "kom undan lite lätt" i tvåan kan komma igen i trean.

 

Vad jag tror kommer hända:

 

* Persephone hade oväntat nog en ovanligt liten roll. Jag tror nog att hon kommer tillbaka i trean. Den där kyssen måste ha betytt något annat för henne än bara att hon ville känna en riktig kyss igen. Merovingian kan även komma tillbaka (förhoppningsvis inte) eftersom han flydde genom dörren.

 

* Seraph har jag sett om i Revolutionstrailern som jag var tvungen att ladda ner, för att jag aldrig hann se den på bio. Han är faktist skön så jag hoppas att han är med lite mer i Revolutions.

 

Vad jag hoppas på :

 

* Man kommer på någon ny grej i actionscenerna och inte visar samma saker hela tiden. En lika nyskapande sak som bullet-time.

 

* Att få se lite mer av de coola birollerna såsom Niobe och Ghost (som endast levererade en replik).

 

* Dem "viktiga" i The Matrix lyckas alltid komma undan. Jag vill se någon stor "god" person dö. Det skulle inte vara fel om Morpheus kunde försvinna.

 

* Inte ha med så onödiga och alldeles för långa scener som festen.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har inte sett trailern änn men jag har en del teorier:

 

Scenen där Neo tar hand om robotarna på slutet ger två möjligheter:

 

1. Det finns två matrix. Det ena inuti det andra och att neo fortfarande är fånge i det yttre. Som i the Thirteenth Floor.

 

2. Neo är 'the one' även i verkligheten.

 

Jag vet inte riktigt vad jag tror än men ska nog se trailern först. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Har sett trailern nu. Kan inte säga att de avslöjar så mycket.

 

Har funderat mer över iden med Två Matrix. Det skulle möjligtvis ge mer logik till hans konversation med skaparen. Vad jag förstår så hävdade ju han att de medvetet låtit Neos föregångare skapa Zion. Varför skulle ju kunna förklaras med att de fortfarande är inne i Übermatrix. Varför maskinerna gör så har jag ingen aning om dock.

 

Sen kan man ju också undra över vad oraklets roll i det hela verkligen är. Vad jag förstår så dog Gloria Foster under inspelningen så det är möjligt att hennes roll blev tvunget nedskuren.

 

Sen undrar jag också vad fransmannen och spökena var. Är de program och varför skapades de?

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Förresten, angående de sentinels som Neo förstörde i slutet.

Kommer ni inte ihåg när Agent Smith berättade att när Neo hoppde in i honom så fick dem typ lite "egenskaper" från varandra. Kan det inte vara så att Neo använde Smiths egenskaper för att känna igen robotarna och sedan förstöra dem? För agenter kunde i alal fall spåra sådana robotar.

 

Ok, nu börjar det redan spåra ut för min del. Man kanske borde ha en klura ut Reloaded-tråd.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

Men det här är väll rätt ställe eftersom gåtorna i reloaded utan tvekan kommer att komma upp i revolutions.

 

För övrigt så tror jag inte att Neo kunde döda sentinelsarna på grund av hans sammangående med smith. Det han gjorde där var samma sak som han gjorde i matrix med kulor. Därav tanken på nestlade matrixer(matriser borde det heta på korrekt svenska).

Link to comment
Share on other sites

Här så skriver jag in dialogen mellan Neo och Arkitekten. Förhoppningsvis så kan det hjälpa till för att förstå reloaded. Det är möjligt att det inte är perfekt men ungefär rätt är det tror jag.

 

The Architect - Hello, Neo.

 

Neo - Who are you?

 

The Architect - I am the Architect. I created the matrix. I've been waiting for you. You have many questions, and although the process has altered your consciousness, you remain irrevocably human. Ergo, some of my answers you will understand, and some of them you will not. Concordantly, while your first question may be the most pertinent, you may or may not realize it is also irrelevant.

 

Neo - Why am I here?

 

The Architect - Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent to the programming of the matrix. You are the eventuality of an anomaly, which despite my sincerest efforts I have been unable to eliminate from what is otherwise a harmony of mathematical precision. While it remains a burden to sedulously avoid it, it is not unexpected, and thus not beyond a measure of control. Which has led you, inexorably, here.

 

Neo - You haven't answered my question.

 

The Architect - Quite right. Interesting. That was quicker than the others.

 

*The responses shown on monitors: "Others? What others? How many? Answer me!"*

 

The Architect - The matrix is older than you know. I prefer counting from the emergence of one integral anomaly to the emergence of the next, in which case this is the sixth version.

 

*Responses appear on the monitors: "Five versions? Three? I've been lied to. This is bull****."*

 

Neo: There are only two possible explanations: either no one told me, or no one knows.

 

The Architect - Precisely. As you are undoubtedly gathering, the anomaly's systemic, creating fluctuations in even the most simplistic equations.

 

*Once again, other responses appear on the monitors: "You can't control me! F*** you! I'm going to kill you! You can't make me do anything!*

 

Neo - Choice. The problem is choice.

 

*The scene cuts to Trinity fighting an agent, and then back to the Architects room*

 

The Architect - The first matrix I designed was quite naturally perfect, it was a work of art, flawless, sublime. A triumph equaled only by its monumental failure. The inevitability of its doom is as apparent to me now as a consequence of the imperfection inherent in every human being, thus I redesigned it based on your history to more accurately reflect the varying grotesqueries of your nature. However, I was again frustrated by failure. I have since come to understand that the answer eluded me because it required a lesser mind, or perhaps a mind less bound by the parameters of perfection. Thus, the answer was stumbled upon by another, an intuitive program, initially created to investigate certain aspects of the human psyche. If I am the father of the matrix, she would undoubtedly be its mother.

 

Neo - The Oracle.

 

The Architect - Please. As I was saying, she stumbled upon a solution whereby nearly 99.9% of all test subjects accepted the program, as long as they were given a choice, even if they were only aware of the choice at a near unconscious level. While this answer functioned, it was obviously fundamentally flawed, thus creating the otherwise contradictory systemic anomaly, that if left unchecked might threaten the system itself. Ergo, those that refused the program, while a minority, if unchecked, would constitute an escalating probability of disaster.

 

Neo - This is about Zion.

 

The Architect - You are here because Zion is about to be destroyed. Its every living inhabitant terminated, its entire existence eradicated.

 

Neo - Bull****.

 

*Other responses appear on the monitors: "Bull****!"*

 

The Architect - Denial is the most predictable of all human responses. But, rest assured, this will be the sixth time we have destroyed it, and we have become exceedingly efficient at it.

 

*Scene cuts to Trinity fighting an agent, and then back to the Architects room.*

 

The Architect - The function of the One is now to return to the source, allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the prime program. After which you will be required to select from the matrix 23 individuals, 16 female, 7 male, to rebuild Zion. Failure to comply with this process will result in a cataclysmic system crash killing everyone connected to the matrix, which coupled with the extermination of Zion will ultimately result in the extinction of the entire human race.

 

Neo - You won't let it happen, you can't. You need human beings to survive.

 

The Architect - There are levels of survival we are prepared to accept. However, the relevant issue is whether or not you are ready to accept the responsibility for the death of every human being in this world.

 

*The Architect presses a button on a pen that he is holding, and images of people from all over the matrix appear on the monitors*

 

The Architect - It is interesting reading your reactions. Your five predecessors were by design based on a similar predication, a contingent affirmation that was meant to create a profound attachment to the rest of your species, facilitating the function of the one. While the others experienced this in a very general way, your experience is far more specific. Vis-a-vis, love.

 

*Images of Trinity fighting the agent from Neo's dream appear on the monitors*

 

Neo - Trinity.

 

The Architect - Apropos, she entered the matrix to save your life at the cost of her own.

 

Neo - No!

 

The Architect - Which brings us at last to the moment of truth, wherein the fundamental flaw is ultimately expressed, and the anomaly revealed as both beginning, and end. There are two doors. The door to your right leads to the source, and the salvation of Zion. The door to the left leads back to the matrix, to her, and to the end of your species. As you adequately put, the problem is choice. But we already know what you're going to do, don't we? Already I can see the chain reaction, the chemical precursors that signal the onset of emotion, designed specifically to overwhelm logic, and reason. An emotion that is already blinding you from the simple, and obvious truth: she is going to die, and there is nothing that you can do to stop it.

 

*Neo walks to the door on his left*

 

The Architect - Humph. Hope, it is the quintessential human delusion, simultaneously the source of your greatest strength, and your greatest weakness.

 

Neo - If I were you, I would hope that we don't meet again.

 

The Architect - We won't.

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett trailern änn men jag har en del teorier:

 

Scenen där Neo tar hand om robotarna på slutet ger två möjligheter:

 

1. Det finns två matrix. Det ena inuti det andra och att neo fortfarande är fånge i det yttre. Som i the Thirteenth Floor.

 

2. Neo är 'the one' även i verkligheten.

 

Jag vet inte riktigt vad jag tror än men ska nog se trailern först. Vad tror ni?

Precis det hade jag också i tanke och jag har tänkt lite till på det området.

Om det är en riktig värld som Zeon och allt annat förekommer i måste Neo vara ett underbarn, en frälsare i verkligheten också och det vet jag inte om jag tycker är särskilt kul. Dessutom måste de då lägga till ytterligare 150 förklaringar och just det vet jag att jag kommer tycka är riktigt tråkigt.

 

Om man följer den andra teorin och tänker sig att Zeon är inne i ett Matrix-system kan Zeon ses som ett program likt windows. Det byggs först upp, sedan tas bort och til sist installeras en ny version. Nu har dock neo valt att ta den dörr som innebär att Zeon inte ska återkonstrueras utan han har valt trinity och en förhoppning att de ska gå fria. Vi förutsätter nu att Zeon är innuti "the Matrix". För första gången tar den utvalde, i det här fallet neo, den andra dörren och väljer att försvara staden. Vad förutsätter i sånt fall att Zeon inte ska falla?

Det enda som jag tror egentligen behöver hända om så är fallet är att Neo förstår allt. Då blir det slakt!

I det här fallet får man hoppas att filmen inte leder till stålmannen som kommer och utrotar alla monster och blir megahjälte...

 

 

Du frågade förut om spökena... Om jag förstod det rätt kom dem från ett tidigare matrix. De hade varit utbrytare, sådana program som något gått snett i och det är därför dessa setts i avv oss. Fransmannen som jag inte har någon aning om vem det är men han får man nog veta mer om i nästa film...

 

Vad hände förresten med den där förföreskan? Just det här inklippet tyckte jag var bland det sämsta med hela filmen.

Förf. "Jag måste ha en puss för att hjälpa er"

trinity "Då skjuter jag dig"

Morph"Nej trinity"

Neo "Okej då"

förf. "inte så, en gång till"

Ful kameravinkel på Trinity

förf. "Mumsfilibabba, nu hjäper jag er"

trinitu = sur i 2 sekunder

Scen = Onödig om det inte händer något i trean.

 

 

Tycker att det kom med lite för många karaktärer som man skulle följa i allmänhet. På ena sidan har vi Förföreskan, Smitharna, Agenterna, Fransmannen, Arkitekten och Tvillingarna.

på andra har vi Neo, Morpheus, trinity, Mr englishmen, Förrädare, Ny styrman, styrmans fru, Senator, Morpheus tidigare älskling, Älsklings nya älskling, förrädare, förrädares vän + ett gäng nya kaptener.

Alla de här ska få spelrum i filmen att berätta deras egen lilla berättelse. Tycker det blev segt och degigt jämfört med film ett där endast ett fåtal personer styrde handlingen; morpheos, neo, trinity agenter och några programmerare i deras skepp...

Ändrad av Zoodiack
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Helt klart såär den mycket mer komplex än första filmen. Men jag gillar det.

Ja, nu när jag tänker på alla de osvarade frågorna så har filmen lyfts i mina ögon till 3+. Man får tänka mycket på saker själv, även om många saker berättas av karaktärerna. Förhoppningsvis gillar jag den mer nästa gång jag ser den.

Vill ni ha en positiv recension på filmen så finns den här:

 

http://www.russin.nu/film/review/m/matrixr...xreloaded.shtml

 

Där tar dem bl.a upp att filmen uppskattas inte av många eftersom den lämnar många obesvarade frågor, men det kommer att bli bättre när man får svar i trean.

 

Angående de alla karaktärerna som Zoodiack rabblade upp så håller jag med. Det var lite för många personer att hålla reda på. Men många av dem som han har sagt är inte med särskilt mycket.

 

Jag blev väldigt förvånad om att tvillingarna inte var med längre i filmen. Det var i princip bara biljakten som de sågs till. Skönt faktist, eftersom spökgrejen gick inte hem hos mig.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

Jag blev väldigt förvånad om att tvillingarna inte var med längre i filmen. Det var i princip bara i biljakten som de sågs till.

Tvillingarna ja, även om du inte tyckte att spökgrejen gick hem måste jag säga att tvillingarna var ruskit sköna! De lekte med de andra. Knivscenen blev kanske lite för mycket.

 

Det var just det här med spöken jag tänkte på. Det fanns om man såg vampyrer med men vad kan tvillingarna ha varit för något?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Va, vaddå för vampyrer? Har jag missat något mer nu?

 

Nja, tvillingarna var ganska onödiga enligt mig och skulle endast vara där för att dem såg lite coola ut. Men dem kan vara riktigt jobbiga eftersom varje gång man skjuter på dem så blir dem spökaktiga.

 

Förresten så kanske dem kommer igen. Exposionen betydde inget, eftersom man inte fick se när dem dog eller deras kroppar. De kunde ha blivit spöken precis när det sprängdes.

Så vi får kanske se lite mer av dem i trean.

Link to comment
Share on other sites

Ok, innan jag kastar mig in i diskussionen vill jag bara agera språkfascist ett tag. Jag vill inte vara petig, och jag vet att det är petigt men det blir så jobbigt att läsa långa inlägg med återkommande fel. No offense men:

 

Staden heter Zion

 

De heter det i subjektsform och Dem i objektsform. Till exempel:

 

De gick hem till dem....

 

 

Förlåt, men jag kunde inte låta bli...

 

 

För övrigt tror jag inte på att Neo är the one i verkliga världen också, där är alla lagar lika fasta som våra naturlagar här och kan varken bändas eller brytas. Att Zion medvetet ligger i ett annat matrix låter också skumt. Jag tror att de kanske har blivit lurade in i ett annat matrix med en annan kryptering. Anledningar skulle kunna vara att förstöra Neo nu när han inte behövs längre eller försöka rädda situationen, för som jag förstod det skulle väl även maskinerna dö ut nu?

 

Säg till om det var nåt ni inte fattade.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar långsökt att Neo skulle ha blivit inlurad i ett annat matrix. Jag menar de hittar ju han förädaren och han var ju inte med neo när han mötte arkitekten.

 

Nej, allvarligt talat så tror jag starkast på iden om ett matrix inuti matrixet.

Link to comment
Share on other sites

Ok... Jag har funderat lite. Jag vet att jag kommer komma på fler potentiella lösningar medan jag skriver och efter jag har skrivit, men jag ska försöka göra det så strukturerat och enkelt som möjligt.

 

Min första fråga eller tanke:

 

Oraklet visade sig ju vara ett program som endast var till för att leda Neo in i rummet där arkitekten satt. Programmet gjorde uppenbarligen sin roll väl efter som det visade Neo "the path" och han följde den utan att tänka efter vems råd han egentligen följde.

Nu när han var där inne fick han välja på två dörrar. Den ena ledda till Trinity och den andra ledde till att han kunde rädda Zion. Jag minns bara inte varför han var tvungen att rädda Zion? Zion och alla människor skulle förstöras inom en timme eller nåt i den stilen. Varför? Det måste ha varit ett misstag från både maskinerna och människorna isåfall.

 

Följdfråga (med kanske samma svar som den ovan):

 

Varför ville de ha in Neo i rummet över huvud taget? Var det så att de skulle starta om Matrix och de behövde Neo och en handfull människor från Zion för att kunna göra det? (Önskar att jag hade hängt med bättre)

Varför behövde de isåfall människorna från Zion?

 

 

Den andra tanken:

 

Den där kyssen tror jag vi kan vara överens om att den inte var för att hon (vad hon nu hette) ville ha en kyss. Det måste varit på grund av nåt annat. Kankse har det att göra med att Neo kunde stoppa sonderna. Jag har inte utvecklat teorin mer...

 

 

Det verkar visst bli en riktigt jobbig film, Revolutions. har både för- och nackdelar tycker jag. Fördelen är att handlingen återigen kommer i centrum. Nackdelen är att det verkar vara allt för krångligt för att allt ska falla på plats på en gång. Man måste hänha med ytterst noggrant. Det kan vara riktigt jobbigt, speciellt när allt beskrivs i ord som det nu var med arkitekten. Jag får nog ta och se Reloaded igen.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...