Jump to content

Recensioner av Matrix Reloaded


Achtung

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag såg ett riktigt bra inslag om det här i filmkrönikan. Man visade en scen från "the untouchables" där en barnvagn åker ner för en trappa. Runtomkring är det skottlossning. Sedan visad man en identisk filmsnutt ur en 20 år äldre film och även här åkte en barnvagn ner för en trappa... (Någon annan kanske kan fylla i vad filmen hette)!)

Pansarkryssaren Potemkin heter den ryska stumfilm du syftar på och den är betydligt äldre, från 1925. En stor klassiker, så det var säkert med glimten i ögat som scenen kopierades i The Untouchables.

Link to comment
Share on other sites

Nej, scenen var inte urusel eller så, men de gånger Neo blir till ett dataspel, det gjorde mig upprörd. Det är sånt som jag

sänker betyg för.

Tänkte inte på ansiktet. Det jag istället lade märke till var mest kläderna han hade på sig. Kappan var helt solid eller vad man nu ska kalla det för. Agenterna tyckte jag däremot att de lyckades med vilket förvånar mig lite eftersom de istället borde ha satsat på Neo. Om man hade överseende med det tycker jag dock att det var en riktigt bra scen. Det kändes lite som om filmteamet ville visa vad man kunde åstadkomma för effekter och det man kanske ska ha i åtanke med just den här scenen är hur mycket Hugo Weaving alias Smith har fått jobba. Tänk er, han har antagligen spelat in varenda en av de där agenterna vilket betyder att han minst skulle ha gjort 100 inspelningar bara om allt klaffat. I det här fallet kan man tänka sig att han spelade in scenen ca 500 gånger för att få allt att klaffa. Sedan kanske det tog 4 minuter att göra varje individ. 4*500/60 = 33 h effektiv tid plus lika mycket tid för instruktioner däremellan (66h). Med en arbetsdag på 6 timmar (exklusive pauser) tar det alltså elva dagar för Weaving att spela in scenen. Sedan ska dataprogrammerarna göra sitt...

Ändrad av Zoodiack
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Peo får gärna också svara på detta med effekterna vid

actionscenerna mellan Neo och Agent Smith x 100.

Själva scenerna har jag inget emot, men jag är verkligen

imponerad över att jag verkar vara den enda som tycker så här.

 

Dataanimationerna som är gjorda gör ju att Neo ser ut som från

ett dataspel under flera delar av det "slaget". Jag förstår inte

varför man har varit tvungen att dataanimera det !? Varför inte

bara ta och göra 100 kopior av Hugo Weaving och sen låta

Keanu Reeves slåss mot "skuggor" eller stuntmän som

senare ersätts med Agent Smith via dator ? Varför struntar man i

att låta Keanu Reeves spela in dessa scener och istället

bara ta in scener från dataspelet ? Så ser det ut iaf, mycket dåligt i

en så påkostad film. Och det stör mig...jag gillade filmen annars.

Link to comment
Share on other sites

Jo, håller helt med dig Czechflash. Citat från min recension:

 

"Neo ser t ex tydligt datoranimerad ut i flera av stridsscenerna, särskilt om man tittar på hans ansikte."

Intressant... Det märkte jag aldrig. Hur gjorde de? Var han HELT datoranimarad? Då lyckades de i alla fall dölja det för mig...

Link to comment
Share on other sites

Jo, håller helt med dig Czechflash. Citat från min recension:

 

"Neo ser t ex tydligt datoranimerad ut i flera av stridsscenerna, särskilt om man tittar på hans ansikte."

Intressant... Det märkte jag aldrig. Hur gjorde de? Var han HELT datoranimarad? Då lyckades de i alla fall dölja det för mig...

Just det här har jag tänkt lite på.. Fick en skymt av en 3-d animatrix i klassen. Det var bland det snyggaste jag sett, det kunde lika gärn varit på riktigt. Jag njöt men personerna i min klass hade små synpunkter om ansiktet och speciellt ögonen då. Av det här att döma kan jag lätt tro att Neo var helt/halvt dataanimerad i den scenen. Frågan är om några agenter är datanimerade dem med. Jag tyckte att dem såg lite suddiga ut som neo snurrade runt. Tror ni inte man kan dölja att det är en datafigur genom att ha en hög hastighet på kameran och på så sätt göra det lite suddigt i kanterna på animationerna?

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver man i pressmaterialet om detta:

 

Att filma specialeffekterna till MATRIX RELOADED och "Matrix Revolutions" visionära actionsekvenser krävde därför filmteknik som ännu inte existerade. Denna gång ville bröderna Wachowski använda sig av filmteknik som ingen annan kunde kopiera. Därför skapade Gaeta och hans medarbetare virtuella, tredimensionella kopior av huvudrollsinnehavarna. Dessa figurer användes i scener där det krävdes att karaktärerna har till synes omöjliga övermänskliga krafter. Ändå är de filmade på ett sätt som gör att scenerna ser fullständigt realistiska ut.

 

För att skapa virtuella människor, utvecklade VFX-teamet s.k. motion capture ("mocap"), en teknik som går ut på att fånga rörelser på film. Sofistikerade filmkameror spelar in de exakta rörelser som reflekteras från de kroppsrustningar huvudrollsinnehavarna och filmens stuntmän- och kvinnor bar medan de utförde de rörelser som regissörerna krävde.

 

Att spela in filmens actionscener med "mocap"-tekniken krävde fyra månaders inspelning i en speciellt uppbyggd studio. Den data som samlades in för MATRIX RELOADED och "Matrix Revolutions", samt videospelet "Enter the Matrix", får datamängden som krävs för att göra de mest avancerade videospelen att förblekna.

 

När man arbetade med det filmade materialet, gav Gaetas team bokstavligt talat de virtuella karaktärerna mer kött på benen, för att inte tala om fotorealistiska kläder. En annan innovation som gjordes till inspelningen av MATRIX RELOADED var att ge de digitala karaktärerna realistiska ansiktsuttryck genom en teknik man kallar Universal Capture ("u-cap"). Fem mycket avancerade filmkameror, Sony HDW 900, med extremt hög upplösning, arrangerades i en halvcirkel runt varje skådespelares ansikte. Medan skådespelarna visade upp en rad känslor och uttryck spelade kamerorna in allt i detalj - allt ned till minsta por och hårstrå.

 

Med hjälp av dessa fem inspelningar kunde VFX-teamet inte bara ge de digitala karaktärerna ansikten, man kunde också ge dem olika ansiktsuttryck. Resultatet är att MATRIX RELOADED har de mest realistiskt datorframställda "människor" som gjorts tills idag. Figurerna, den digitala bakgrunden och den digitala rekvisitan kopierades sedan ihop i datorn på ett sätt som gjorde att alltsammans kunde styras av regissörerna helt efter deras önskningar. Kameran kan utan problem röra sig omkring Neo och otaliga Agent Smith, utan att man måste ta hänsyn till höjd, djup eller hastighet. VFX-teamet kallar resultatet "virtuell film".

Link to comment
Share on other sites

imponerande. Då var det alltså en animerad figur vi såg. Tror att vi ska ta det lugnt med att döma ut de här datagjorda karaktärern då vi antagligen trott att de varit verkliga på andra ställen i filmen där de förekommit. Just det stället med agenterna ser dock lite skumt ut när han flyger runt på pinnen.

Ändrad av Zoodiack
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Tack Peo för att du la fram beviset :D

 

Nej, men jag märkte det så oerhört tydligt, att det blev dåligt.

Det var helt enkelt så att det vi såg var delar av dataspelet.

Och ser dataspelet ut så är det jättebra, men det gör sig inte

i en film, särskilt inte i denna.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Fattar bara inte varför.... Man borde väl ändå kunnat göra som Czechflash sade?

Precis, det var inte direkt omöjliga saker Neo gjorde heller.

Han stod med det där bamburöret och viftade...Det hade man

kunnat göra "äkta" istället för att ta det från dataspelet.

 

Jag sänker nog mitt betyg till +3 av 5 för tillfället...

Link to comment
Share on other sites

SPOILERS

Hallå?

Ska vi sansa oss nu och bortse från pöbelunderhållningen ett tag? Låtom oss konstatera att bröderna Wachowski är ett par ärthjärnor. Första Matrix var bara ren tur - det finns inte mycket djup i dessa grabbar.

Jag ska börja med det positiva - och då tar jag givetvis enbart fasta på de budskap filmen har. I samtalet med arkitekten framgår det att de (99,9%) som inte kan anpassas till matrisen är ett undantag från regeln som maskinerna tagit med i beräkningarna. Genom att låta dessa undantag bygga upp ett nytt Sion kan alla som vaknar upp ur matrix, även de, hållas under kontroll då man vet var man har dem och således kan förinta dem när man vill. Av mycket att bedöma verkar det som att det finns flera matriser för att göra systemet extra vattentätt. Översatt kan ett politiskt budskap vara att vi även är slavar då vi tror oss göra uppror. Alla de vägar som finns och som många går, har makten redan tagit med i beräkningarna och alltså garderat sig emot. En eventuell revolution måste bygga på något helt nytt som tidigare betraktats som en omöjlighet.... Flummigt, men det enda som kan göra filmen mer acceptabel än "Charlies änglar"

I övrigt räcker det väl att jag nämner knullfesten (15 minuter va?), fransmannen (le pédé, som det heter), och det mest banala av allt - kyssen. Det sistnämnda fick mig nästan att lämna salongen. Då förstår den objektivt sinnade att denna film bäst sammanfattas såhär: bajs. Bröderna Wachowski hade fria händer och detta är vad de levererar.

Det lägsta av allt är att man slängt ut obetydliga, löst hängande trådar så att enbart de mest fanatiska (vi?) ska förstå. Osiris roll - som vem som helst förstår vitsen av som sett animatrix och ungjäveln Popper som man inte förstår något av om man inte sett animatrix. Bedrövligt - esoteriskt trams så att människor ska ägna tid åt att pussla ihop eländet istället för att tänka till om något som verkligen berör.

Nåväl, jag har nyss sett den och jag antar att även jag kommer att sitta och klura på hur de olika matriserna hänger ihop och vad som händer i Revolutions och blablabla. Svårt att slita sig ifrån något som började bra och som vi nu aktivt hjärntvättas till att tycka om... The Matrix is everywhere.... Var det själva filmtrilogin Morpheus talade om i ettan? Aha! Då får jag det att hänga ihop...

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att du inte verkar ha så bra koll Quine, tyvärr. Jag antar att jag motvilligt får acceptera att alla inte kan ha min egen übersmak och att den ganska svåra reloaded inte går hem hos alla. Men att kritisera första Matrix! Det är som att kalla Einstein för korkad eller Tolkien för analfabet. Fy på dig. :D

 

(Ta inte åt dig allt för hårt)

Link to comment
Share on other sites

:o

Jag har inte kritiserat första Matrix även om jag håller öppet för att den kan förstöras av de två efterkommande filmerna... Förresten kanske man inte borde se revolutions!

Annars, Achtung måste väl en übermench som du kunna distansiera sig till eländet? (eller så kanske du inte kan det just därför) Vill man ha en film som är svår att förstå sig på och kan tolkas hur fan som helst så kan man titta på Lynchs filmer. Det är säkerligen så att den där kyssen och förbannade röven till fransman fyller någon funktion i bygget som väl kan kluras ut om man nu tycker att det är roligt. Men poängen med Matrix var väl ändå att den andades något mer än "Starwars" och "sagan om ringen" - något mer än en saga. En kritik av vår samtid, helt enkelt. Kan någon tala om vad Reloaded hade på denna domän (annat än det jag redan nämnt), som vi inte fick i första filmen?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...