Jump to content

Recensioner av Matrix Revolution


Night rider

Rekommenderade inlägg

Nu har jag sett Matrix revolution

 

Mina kompisar och jag begav oss till premiären av filmen. Mina kompisar skolkade några lektioner för att hämta ut biljetterna. Det var med ganska höga förväntningar jag satte mig och såg på filmen.

 

Den slutgiltiga striden och slutet på matrixserien utspelade sig under den ungefär två timmar långa filmen. Zion anfalls och allas existens sätts plötsligt på spel. Medans människorna slåss för allt de är värda bestämmer sig Neo att sätta sina krafter på prov.

 

Jag tycker att filmen låg på en lägre nivå än de två tidigare filmerna. Den vart till slut lite för stor. Ska världen bli räddad eller ej? Det var liksom lite mer spännande när Neo var en person i det okända och oändliga matrix. Det kan också tilläggas att ljudet var närmast outhärdligt ett tag. Ett plus var specialeffekterna som ibland kändes bra och ibland överdrivna.

 

Jag kan tyvär inte ge filmen mer 3+/5

 

 

Det slutgiltiga omdömet blir till slut 4/5

Ändrad av Night rider
Link to comment
Share on other sites

Blev positivt överraskad.

 

Revolutions är väsentligt bättre än tvåan. :up:

 

Nu var ju inte The Matrix en film som behövde någon uppföljare. Den första filmen är ett mästerverk och egentligen helt tillräcklig. Det går inte att göra en fortsättning som kommer i närheten av den wow-upplevelse som The Matrix ger.

 

Detta led Reloaded svårt av. Det gör dn avslutande delen också, fast nu har man hunnit vänja sig vid tanken på att det aldrig kan bli lika bra som The Matrix. Förväntningsribban har sänkts en aning.

 

I trilogins andra film upptäckte [och använde] manusförfattarna ingredienserna humor och sex - vilket gjorde en del fans förvirrade och besvikna. Ni som eventuellt hör till den skaran lär bli än mer störda nu. I den avslutande delen är det [mer och bättre] humor och dessutom en del kärlekscener... snarare än sex. Man kan bara konstatera att det senare är enklare än det förra [i film såväl som IRL]. Och att ömsinta ordväxlingar och romantiska omfamningar inte är bröderna Wachowskis starka sida. :whistling:

 

Tvåan fläskade som bekant på med data-animerad action för att kompensera bristen på idéer och känsla för rytm. Treans story tar vid direkt där tvåan slutade men med betydligt mer känsla. [Nästan] allt det som är dåligt i Reloaded är bättre i Revolutions. Det som [framförallt] skiljer filmerna åt kan sammanfattas i två ord: kreativ fantasi.

 

Matrix Revolutions är en klar 4/5.

Link to comment
Share on other sites

4/5 från mig också.

 

Revolutions är i min mening ett mycket värdigt slut på trilogin. Trots en stor del action upprätthålls en jämn och välbalanserad handling. I centrum står en välregisserad modern tappning av ett traditionellt science fiction-krig mellan människa och maskin. Och även om datoreffekterna ibland lyser igenom lite väl mycket, så är det bitvis en i Hollywood-mått mätt estetiskt mycket vacker film. Jag kommer på mig själv flera gånger med att iaktta vissa stridsscener mer som tavlor än som berättande filmsekvenser - bildkompositionen och detaljrikedomen är strålande!

Link to comment
Share on other sites

Ångrar nästan att man satte -4/5 på 2:an, detta är ljusår bättre och jag förstår inte hur Aftonbladet som gett reloaded en trea kan ge denna en tvåa!! Detta är ju en helt annan film som inte bara visar slagsmål i matrix utan mest utspelar sig i det sunkiga Zion. Det tycker jag är ett lyft och när the sentinals anfaller och folk står i sina maskiner och skjuter, då...då blir det mäktigt. Detta är en bra film vad än Orvar säger...ondska, detta är verkligen inte ett antiklimax av serien, snarare tvärtom. Spännande, inte lika mycket humor och förstås de underbara specialeffekterna som inte alls ser ut som datorspel som i den förra. Smithstriden är hundra gånger bättre!!!!

 

4/5

Ändrad av roadwarrior
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

roadwarrior: Jag satte också -4/5 på Reloaded och samma betyg till Revolutions. Men de skiljer sig väldigt mycket. Det finns saker jag tycker är bättre här och bättre i den förra. Men även vice versa. Som du säger så är man glad att slippa de dåliga dataspelseffekterna den här gången och även den onödiga humorn som var överdriven i den förra. Här var det mer nedtonat.

 

Blev inte du (och andra) irriterade på den lilla indiska flickan, 16-åringen som lekte hjälte och slutet som var lite för smörigt ? Finns alltid något att klaga på, men jag tyckte den här flöt på bättre än den förra...

 

The Matrix +4/5

Matrix Reloaded -4/5

Matrix Revolutions -4/5

 

Dock var jag lite mer besviken på Reloaded, så det kanske bara är +3/5 i betyg...

Link to comment
Share on other sites

Blev inte du (och andra) irriterade på den lilla indiska flickan, 16-åringen som lekte hjälte och slutet som var lite för smörigt ?

Sati och 16-åringen har jag inte så mycket emot. Framförallt Sati har väl tvärtom en betydande roll i filmen (det är exempelvis tack vare henne som Neo lär sig om maskinernas känslor och kärlek).

 

Solnedgången i slutet tyckte jag var "smörigt" första gången jag såg filmen, men jag ändrade mig delvis andra gången. Det är inte bara en smörig solnedgång vilken som helst; de befinner sig ju fortfarande i Matrix. Det är Sati som har skapat/skrivit/programmerat solnedgången, lite som en tavla, och då blir det inte lika smörigt. Hade solnedgången däremot varit i verkligheten så hade det varit väldigt smörigt... Eller vad tycker du/ni?

Link to comment
Share on other sites

Så, då kommer det ni alla har väntat på:

 

:banana::banana::banana:

 

Achtungs recension av Revolutions:

 

Till att börja med så kan jag ju säga att jag delar i stort sätt de flesta av Jonas åsikter om filmen.

 

Den har ett stort problem, det är en uppföljare till en film som inte borde ha haft en uppföljare. Matrix var perfekt och det ouppklarade slutet fungerade bra i sig själv och borde inte förklaras.

 

Man märkte ganska snart efter att man sett Reloaded och nu Revolutions att det saknades ett element från orginalet: Hela Alice i Underlandet-liknelsen. Att man blev överaskad av allt det nya och otroliga. Det är nåt som inte kan förnyas bara för att datoreffekterna är nya.

 

Även timeingen verkar ibland har försvunnit när man får uppleva evighetslånga slagsmål(och ravefester :down: ).

 

För att riktigt uppskatta uppföljarna så måste man nästan skillja dem från den första. De är en helt annan sorts film. Där fokus ligger mer på otroligt påkostade actionscener och en väldigt komplex och svårutforskad handling. Och däri ligger nog både svagheten och styrkan hos de nya filmerna.

 

De utökade actioninslagen har tyvärr dragit med sig allt för många klishéer. Och själv så förstår jag inte varför de la ner så otroligt mycket pengar på fullständigt meningslöst långa scener. Jämnför tex med LOTR som kunde skapas först nu på grund av teknikens framsteg. Reloaded och Revolutions å andra sidan skapades med sina actionmoment enbart för att tekniken fanns att skapa dem. Ni förstår kanske vad jag menar, Matrix har låtit specialeffekterna styra vart filmen går och inte handlingen.

 

Men trots det här så har Wachowski-bröderna lyckats skapa en väldigt komplex och intressant handling som mycket väl kan jämnföras med den första filmens.

 

Att den har blivit så mycket svårare än första filmen har den, och kommer den att få mycket kritik för. Men det är oförtjänt kritik av folk som inte klarar av filmer som kräver något av åskådaren. Men själv anser jag att det är just sådana filmer som höjer sig över andra filmer. Går man ut ur en biograf utan att fundera över filmen så är det ingen bra film.

 

Så filmen får slutgiltligen en 4/5. Jag skulle gärna villja ge en 5:a, men det är allt för många misstag för att jag skulle kunna ge det.

Link to comment
Share on other sites

Revolutions Världspremiären 05.11 kl.15.00 på Kungsgatan...

 

Ja, det tog ju typ 4 jävlar år innan man äntligen skulle få slut på den där början som startade 1999. Så för mig tog det fyra dagar innan jag ens vågade mig på ett inlägg om denna trilogi.

 

Det verkar som de flesta verkar ha samma uppfattning om de tre filmerna. Så här i efterhand så tycker jag att det antingen kunde ha räckt med The Matrix (thats it), eller så kunde man skippat Reloaded. I stället för detta storhetsvansinne som 2:an tyvärr lyckades nå upp till, samt allt jävla pladdrande hit och dit med en massa onödiga inslag som gav en känsla över att det var för många kockar liksom. Så kunde dom åtminstone byggt vidare i samma smala format som den första, för att sedan i ett mer sansat försök byggt upp filmens stora innebörd som trots allt handlade om kampen mellan det goda och det onda. Noop, Reloaded flög direkt upp till skyarna. Så att alla fans tappade fotfästet. Och man hamnade helt plötsligt i oändliga scener i storformat som bröderna Wachowski tyckte att publiken minsann skulle ta till sig. Men ack va dom bedrog sig. Jag undrar om dom inte råkade ut för något slags storhetsvansinne, efter deras mega-succé The Matrix som slog ner som en bomb bland action-sci-fi-fans.

 

Och nu tog det mig alltså fyra dagar för att komma fram till att jag faktiskt känner mig ganska nöjd med den avslutande delen av trilogin. Att dom inte höll sig i matrix-varan till den största del, kändes faktiskt helt okej. Med tanke på att dom hade ett krig att utkämpa i första hand mot maskinerna som hade tagit mänskligheten i sitt våld. För att sedan avsluta det på ett förbannat snyggt sett utan digitalanimerade Neo eller Smith. Snyggt foto kan man nog inte säga om den här filmen, eftersom det mesta handlade sci-fi. Och där brukar det inte innehålla "verkliga" bilder, men däremot visuellt snyggt i 180. Där detaljrikedomen aldrig ville ta slut.

 

+4/5

 

 

Med tanke på hur filmen slutade, så tyckte i alla fall jag som att dom faktiskt skulle kunna spinna vidare på historien om operativsystemet MATRIX.

Link to comment
Share on other sites

Så, då kommer det ni alla har väntat på:

 

:banana:  :banana:  :banana:

 

Achtungs recension av Revolutions:

 

Till att börja med så kan jag ju säga att jag delar i stort sätt de flesta av Jonas åsikter om filmen.

 

Den har ett stort problem, det är en uppföljare till en film som inte borde ha haft en uppföljare. Matrix var perfekt och det ouppklarade slutet fungerade bra i sig själv och borde inte förklaras.

 

Man märkte ganska snart efter att man sett Reloaded och nu Revolutions att det saknades ett element från orginalet: Hela Alice i Underlandet-liknelsen. Att man blev överaskad av allt det nya och otroliga. Det är nåt som inte kan förnyas bara för att datoreffekterna är nya.

 

Även timeingen verkar ibland har försvunnit när man får uppleva evighetslånga slagsmål(och ravefester :down: ).

 

För att riktigt uppskatta uppföljarna så måste man nästan skillja dem från den första. De är en helt annan sorts film. Där fokus ligger mer på otroligt påkostade actionscener och en väldigt komplex och svårutforskad handling. Och däri ligger nog både svagheten och styrkan hos de nya filmerna.

 

De utökade actioninslagen har tyvärr dragit med sig allt för många klishéer. Och själv så förstår jag inte varför de la ner så otroligt mycket pengar på fullständigt meningslöst långa scener. Jämnför tex med LOTR som kunde skapas först nu på grund av teknikens framsteg. Reloaded och Revolutions å andra sidan skapades med sina actionmoment enbart för att tekniken fanns att skapa dem. Ni förstår kanske vad jag menar, Matrix har låtit specialeffekterna styra vart filmen går och inte handlingen.

 

Men trots det här så har Wachowski-bröderna lyckats skapa en väldigt komplex och intressant handling som mycket väl kan jämnföras med den första filmens.

 

Att den har blivit så mycket svårare än första filmen har den, och kommer den att få mycket kritik för. Men det är oförtjänt kritik av folk som inte klarar av filmer som kräver något av åskådaren. Men själv anser jag att det är just sådana filmer som höjer sig över andra filmer. Går man ut ur en biograf utan att fundera över filmen så är det ingen bra film.

 

Så filmen får slutgiltligen en 4/5. Jag skulle gärna villja ge en 5:a, men det är allt för många misstag för att jag skulle kunna ge det.

Shit Achtung, kunde inte sagt det bättre själv, fast tillskillnad från dig skulle jag nog ändå ge filmen en 5:a.. :up::up::up::up::up:

Link to comment
Share on other sites

Osse ett betyg efter den sista efterlängtade Matrix filmen. Matrix Reloaded var ju en stor besvikelse efter den superbra första Matrix filmen. Revolutions har fler klicher är Reloaded tycks jag ha i minnet. Men revolutions är bättre på vissa sett och dåligare på vissa sätt tycker jag. Att filmen utspelare sig mer i "den riktiga världen" än i Matrtix tycker jag inte om. Effekterna är bättre än i 2:an , speceiltl syftat på "burley scene eller men" där man tycdlig ser Neo är datoranimerad. Kriget i Zion tycker jag är ok men inte mer, hade förväntat mig mer eller snyggare av det. Slagsmåls scenen mellan Neo och Mr Smith tycker jag dlevis är lite utdragenmen inte super mycket, men stället tycker jag inte om fighting geografin , att de slåss i luften tycker jag e töntigt, helt plötsligt kunde Smith och flyga. Slutet är ju så klart bättre än Reloaded men inte super..Många besviklser nämda men inte alla, filmerna är ju så klart en upplevelse som man inte hade kunat tänka sig men det är syn att Reloaded och Revolutions inte håller samma klass som The Matrix (första filmen)...

 

Filmens betyg -4/5(Revolutions)

 

The Matrix 5/5

The Matrix Reloaded 3/5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Filmstar

Nu har jag då äntligen sett den tredje delen, Matrix Revolutions. Jag tyckte det var en OK slutpunkt, men den var sämre än sina två föregångare. Efter ettan, som ju kom '99, så har både tvåan och trean blivit betydligt mer pampigare, och tyvärr svulstigare, vilken gör att den där smarta Matrix-känslan går förlorad tycker jag. Det blir lite för mycket Independence Day över filmerna.

 

Allra bäst är Revolutions i början och när den utspelas inne i Matrix. Gillar början när Neo är fast i limbo på t-banestationen. Gillar när Morpheus, Trinity och Seraph slåss mot snubbarna som kan gå i taket. Så fort handlingen förflyttas till Zion så blir det svulstig krigsaction som jag inte gillar speciellt. Jag menar, det blev ju bara löjligt när Mifune & Co står och bombarderar bläckfiskar i 10 minuter. Spännande var det i alla fall inte. Förstod inte heller riktigt Zee och hennes kompis utflykt. Tjejer kan minsann också. Visst, men det kändes inte helt tajt i handlingen. Däremot passade Niobe bra in i handlingen. Lite kul att Morpheus framstod som en tönt bredvid Niobe vid spakarna.

 

Slutfajten mellan Neo och Smith var för svulstig och stålmannen-aktig. Slutstriden i ettan, i t-banestationen, är ju hundra gånger bättre, med fler små finesser (t ex Neo fingerslag mot Smiths hals), en riktig fajt liksom. Här flyger de omkring som jetplan och det blir inte bra. Men å andra sidan kan de ju inte göra samma film en gång till, det är bara att konstatera. Gillade dock Neos slow motion-slag i ansiktet på Smith. Det var lustigt.

 

Slutet kändes som ett litet jaså. Betyget blir 3/5. Jag gillade tvåan betydligt mer. För att inte tala om ettan. Slutomdöme:

 

Matrix 5/5

Matrix Reloaded 4-/5

Matrix Revolutions 3/5

 

Hela Matrix-trilogin 4/5

 

EDIT: Ändrade några de-och-dem-fel. Tack Dewil.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Filmstar

Oj, vilka bra betyg Matrix Revolutions har fått här. Själv kan jag inte sätta mer än en 2:a eftersom jag blev rejält besviken på det mesta.

 

Jag gillade inte specialeffekterna i denna film. Det såg inte bra ut när "bläckfiskarna" attackerade Zion och jag förstår inte idén med de stora klumpiga metallmaskinerna som man sköt "bläckfiskarna" med. Det händer inte mycket mer i filmen förutom kriget. Vissa inslag känns otroligt tråkiga och onödiga. Många säger att man får reda på flera saker i denna film som gör att man förstår tvåan bättre, men det håller jag inte med om. T.ex. Persephone och hennes kyssar förklarades aldrig bra.

Slutstriden mellan Agent Smith och Neo är inte bra alls. Det finns ett ord som passar in där (och för övrigt hela filmen) och det är överdrivet. Det är inte häftigt att se Smith dunka Neo ett tiotal gånger i marken och sedan börjar striden på nytt igen.

Det känns helt enkelt inte som ett värdigt slut i denna onödiga trilogi. jag säger onödigt eftersom det kunde lika gärna ha räckt med en enda film. De två följande filmerna var helt annorlunda från första filmen och hade inte den där sköna Matrixkänslan.

Hade man lagt ner lite mer möda och gjort om manuset helt så hade det kanske ha blivit en bra trilogi, men nu är jag helt missnöjd.

 

Totalt:

Matrix: 5/5

Matrix Reloaded: -4/5

Matrix Revolutions: 2/5

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...