Jump to content

Déjà-vu


efa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den vetenskapliga förklaringen är att handlingen är snabbare än uppfattningen.

 

det vill säga att när du säger något, eller hör något så är det d som går ut först.

du uppfattar det men din hjärna uppfattar det inte helt förens en kort kort kort.. stund senare.

därav kan du situationen kännas bekant eftersom du är rätt trög enligt ärliga vetenskapen.

Men. Om hjärnan inte uppfattar handlingen förrän en kort stund senare, hur uppstår då déjà vu-effekten? Hjärnan uppfattar ju aldrig handlingen från början...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jag har hört en förklaring flera gånger. Den går ut på att det ibland blir fel när hjärnan ska lagra syn- och hörselintryck, kanske händer det oftast om man är trött. Hur som helst, det som händer är att intrycken först hamnar på en plats i hjärnan där minnen av saker som hänt ska lagras. Först efter det kommer intrycken till det stället där hjärnan, och man själv alltså, verkligen registrerar att det händer. Men då har redan intrycken lagrats på platsen för minnen av saker som hänt, vilket gör att man då får en känsla av det man upplever redan har hänt. Voila, déjà vu.

 

EDIT: Förresten, skulle bara säga att jag inte kommer se Revolutions förrän efter Sthlm Filmfestival, om ni undrar varför jag inte skriver nåt här i Matrix-forumet. Kommer hålla mig borta härifrån för att undvika spoilers.

 

tyvärr Jojje, tyvärr. Jag måste säga mig emot dig här, då jag forskat runt lite i ämnet.

Din förklaring fungerar tyvärr inte alltid då man i vissa fall kan se flera sekunder in i framtiden. Jag läste att det fanns folk som haft deja vus i flera minuter, tex när en berättat vilken bilmodell som skulle köra förbi på gatan nästa gång. Detta hörde jag på en dokumentär på discovery channel.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

 

Krillelill Vad har du för grunden för det här? Inte för att jag säger emot dig, bara det att du verkar så säker på din sak?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

Nja, nu tror ju inte jag på att framtiden redan är färdigt för avläsning, kalla det ödet eller vad du vill, men det är ju en annan diskussion.
Link to comment
Share on other sites

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

Nja, nu tror ju inte jag på att framtiden redan är färdigt för avläsning, kalla det ödet eller vad du vill, men det är ju en annan diskussion.

 

Mmm...jag tror på att folk faktiskt kan uppleva (drömma) det som om man upplevt något tidigare frågan är verkligen om det är att se in i framtiden...

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite udda och speciell så vill jag säga att mina upplevelser av Déjà-Vu mest består i att jag  får känslan att jag drömt om en händelse. Inte så mycket att jag varit på en plats tidigare, eller att jag vet vad en person kommer att säga, utan att situationen känns bekant i samma sekund som den händer, just för att jag drömt om det någon gång tidigare. Det händer rätt ofta.

Japp, du har sett in i framtiden i en dröm du haft, där har vi det!

 

Krillelill Vad har du för grunden för det här? Inte för att jag säger emot dig, bara det att du verkar så säker på din sak?

 

Det är den bästa teorin jag hört hittils och jah kommer inte att ändra mig förrän jag hört en bättre.

Ändrad av krillelill
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...