Jump to content

Omgång 11 - Avatar


Plox

Rekommenderade inlägg

Såg Avatar i går. Mina förväntningar har jag drastiskt dragit ned på efter att ha hört att intrigen i filmen inte på något sätt skulle vara nyskapande över huvud taget, men vad kan man egentligen begära. Det är banalt, men ack så underhållande. Jag tyckte om filmen, det var en hejdundrande upplevelse utöver det vanliga och inte något man ser varje dag.

 

Att den skulle vara så pass klichéfylld som lät gällande märkte inte jag av, självklart är och var det mesta uppenbart, men det är inte värre än vad man gör det till. Jag kopplade bort hela huvudet och bestämde mig för att leva mig in i filmen och dess atmosfär och såg hela filmen som en enda stor upplevelse, precis som när man var liten grabb och blev helt uppslukad av film. Det blir jag även i dag, men på ett helt annat sätt.

 

Helt klart en fyra för dess underhållningsvärde och det visuella.

 

Läste lite i går efter att jag kommit hem där de radade upp vad som hade blivit ändrat på, om man jämför det första manuset med det nuvarande som det blev film av. Det var en hel del ändringar och tyvärr vek Cameron sig för filmbolaget. Kan bara hoppas på att, och önskar mig, en aningen mer vassare intrig i en eventuell uppföljare. För uppföljare lär det säkert bli en, med tanke på vad filmen i nuläget har spelat in. Men under den välpolerade ytan måste också finnas något mer av värde om jag skall acceptera en uppföljare. Cameron är ursäktad för att manuset i den här filmen inte håller lika hög klass som det visuella, i uppföljaren hoppas jag på ett lika bländande manus som den visuella ytan filmen återspeglar.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En intressant sak att ha i åtanke; Avatar sätter passande punkt för ett årtionde av effekter och långa popcornmastodontfilmer på bio - som James Cameron också startade med biofavoriten Titanic, 1997. Nu har han med stor sannolikhet banat väg för nästa årtionde, som kommer krylla av 3D-filmer. Så trots att han hållit sig borta från strålkastarna de senaste 12 åren har han påverkat filmhistorien under hela den tiden och fortsätter med det även de kommande åren. Där har ni ett intressant upplägg för en bok om James Camerons karriär. :D

 

Läste lite i går efter att jag kommit hem där de radade upp vad som hade blivit ändrat på, om man jämför det första manuset med det nuvarande som det blev film av. Det var en hel del ändringar och tyvärr vek Cameron sig för filmbolaget. Kan bara hoppas på att, och önskar mig, en aningen mer vassare intrig i en eventuell uppföljare. För uppföljare lär det säkert bli en, med tanke på vad filmen i nuläget har spelat in. Men under den välpolerade ytan måste också finnas något mer av värde om jag skall acceptera en uppföljare. Cameron är ursäktad för att manuset i den här filmen inte håller lika hög klass som det visuella, i uppföljaren hoppas jag på ett lika bländande manus som den visuella ytan filmen återspeglar.

Kan du länka till där du läste om ändringar i Avatar-manuset? :)

Link to comment
Share on other sites

Ska man jämföra med Star Wars så hade i alla fall Avatar tagit sig en bit på vägen till ett mästerverk om man bjöd på några överraskande scener och hade ett rikt karaktärsgalleri. Vart fan är Yoda och Darth Vader? Vart fan är fader-twisten?

 

Avatar bara traskade på, på en spikrak välcementerad väg.

Link to comment
Share on other sites

Iofs skrev väl Cameron historien innan Pocahontas kom.

Svårt att säga, Pocahontas kom ju för femton år sen. Men det var väl mest en rolig tillfällighet antar jag, inget som behöver tas på allvar.

Men historien om Pocahontas är inte Disneys påfund, utan en uppdiktad sanning från 1600-talet enligt historiska bevis. Jag är helt säker på att Cameron använt den historien som grundmaterial och Disney-filmen kan vara den största inspirationskällan. The New World (2005) av Terrence Malick ska också vara Pocahontas-historien i modernare tappning (har dock inte sett den själv ännu) vilket är värt att nämnas i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

The progressive racism of James Cameron's "Avatar"

Är det någon som har överanalyserat filmen eller har han faktiskt något vettigt att komma med?

 

Själv så tycker jag faktiskt att det ligger något i det och jag noterade framförallt i filmen hur snabbt Jake lärde sig Na'vis kultur. Visst det är en sagoberättelse, men det hade varit så mycket bättre med en djupare karaktärsutveckling på det planet.

 

Men i slutändan så ändrar inte det här klippet mitt betyg på Avatar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan då inte se någon rasism i filmen. Snarare upplevde jag filmen som väldigt antirasistisk.

 

Skitsamma om Jake anpassade sig snabbt och skitsamma om han råkar vara vit. Hade han varit svart eller asiat så hade filmen påpekats som rasistisk minst lika mycket som den gör nu. Låt oss säga att Jake spelas av en svart skådespelare, då skulle dem som sitter och leta rasistiska budskap säga att "Cameron tyckte att han måste ha en svart skådis i huvudrollen eftersom han tror att ingen vit man skulle vara dum nog att förälska sig i en primitiv utomjording."

 

Och i videon påpekar killen även hur "awesome" den här vite räddaren framställs. Men vägs inte det upp av att han har en vit motståndare som inte är särskilt awesome?

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag håller med om att många analyserar filmer alldeles för mycket. Faktumet är att man kan hitta rasistiska undertoner i de flesta filmer idag.

 

Men jag kvarstår fortfarande att jag tyckte Jake anpassade sig alldeles för lätt till deras kultur. Överföringsperioden gick alldeles för snabbt i mitt tycke och jag fick inte riktigt känslan över den här mystiska kulturen som Na'vis hade, som tydligen skulle var så annorlunda människornas. Allt detta oavsett färg på människan som lyckades göra det.

 

Angående Turok Machto så tyckte jag det fungerade förvånansvärt bra. Jag tror mycket att respekten till den varelsen låg i traditionen och att myten var större än sannigen. Det var bara att tänka utanför boxen och hoppa på Turok från ovan så fungerade det. Att Jake genom detta sen blir ledare hipp som happt, kanske är en inbyggd kritik mot religion överlag från Camerons sida. Vad vet jag, men förmodligen så tar jag filmen alldeles för seriöst just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan då inte se någon rasism i filmen. Snarare upplevde jag filmen som väldigt antirasistisk.

"I don't think James Cameron sat down conciously to write a racist film, but he did use the film to express his white liberal understanding of anti-racism, which is really just a kinder, gentler and more patronizing racism."

 

Säger inte att han har rätt, däremot så tar han ju upp det du ser som anti-rasism som ignorant babbel, en rasism i en annan form.

 

Jag tycker att han har en del poänger men vet inte huruvida jag håller med honom eller inte. Det blir intressant att ha med sig den här åsikten in när jag ser filmen igen, som jag ändå har planerat att göra och måste göra.

 

EDIT: Krayzie, du har rätt om att man alltid kan hitta fel på hjälten. Min vän (har jag droppat "vän" för mycket på senare tid? Känns så. Känns som att jag är talesman för mina vänner just nu... kanske bara är smärre paranoia) sa det väldigt smarta att såsom videoskaparen resonerar så går det ju inte att ha en hjälte i en film över huvud taget. Är han man så är det för att kvinnor inte kan vara hjältar, är det en kvinna är det för att män är primitiva idioter, är han vit så är det för att de är överlägsna alla andra, är han svart är det för att svarta män är våldsammare än vita etc. etc. Något fel finns alltid att hitta.

 

Däremot så kan man ju se det såhär, just i det här fallet så går det ihop med allt det andra att hjälten är just en vit man. Det passar in i helhetsbilden av att filmen är rasistisk i sin anti-rasism.

 

EDIT2: Desto mer jag bryter ner klippet desto mer efterblivna verkar en del av hans argument ändå vara. Känns som att det här klippet behöver ägas imorgon, när jag har tid och ork.

Ändrad av Plox
Tog bort ditt dubbelinlägg Tjalan, bara så du vet.
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Har med flit hållit mig undan denna tråd ända sedan premiären då jag velat vänta tills jag sett filmen. Och nu när jag sett den har jag läst igenom vad ni skrivit och det sammanfattar väl ganska bra mina egna tankar - otroligt snyggt, men tom story.

 

En sak jag tänkte på genom hela filmen var de olika referenserna till hans andra filmer. Aliens med människorna med vapen som kommer till en annan planet och "röjer", The Abyss med den undervattensliknande miljön, färgerna och bl.a. en scen med Sigourney Weaver när de tar av henne masken, Terminator 2 med maskinerna och några vapen som används och kanske någon mer. Även referenser till RoboCop med maskinen som en människa hoppar in i och går runt med, likaså gamla Star Wars-filmerna med ett par referenser osv. Såg att någon nämnde The Matrix och även om jag inte tänkte på det under filmens gång så är det så sant, iaf hur de "kopplar" upp sig, dock inte storymässigt då den var klart djupare.

 

Jag tror definitivt Avatar hade funkat klart bättre på mig om storyn varit bättre. Synd det där om att James Cameron vek ner sig gentemot filmbolaget och ändrade i manuset. Det blev för förutsägbart och "normalt" efter inledande trekvarten som var bäst med filmen. Blir hur som helst intressant att se hur långt man kan ta tekniken. Hoppas bara inte det blir en massa påkostade filmer som försöker bräcka varandra med sämre och sämre storys. Ta District 9 t.ex. med en minibudget i jämförelse, men de lyckades riktigt bra och hade även en bra story.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Fick idag lust att se om Avatar efter lite samtal med några kompisar. Ska försöka se om den inom en snar framtid. Lite kul att en på jobbet sa att han såg den först utan 3D och sen i 3D och tyckte inte det var någon vidare skillnad, men gillar den mycket. Jag tyckte iofs att man inte överdrev 3D, så det kanske stämmer att om man ser den utan 3D först kanske man inte tycker det syns lika mycket som när man först ser den i 3D.

 

Någon som sett den utan 3D först och sen med 3D ? Vet att några sett den tvärtom iaf.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...