Jump to content

De Bästa Svenska Filmerna


Spicoli

Rekommenderade inlägg

Divan: Var faktiskt på Ondskan på bio när den gick och tyckte den var helt ok, 3 eller +3 gav jag den. Men det är sant, det är inte direkt så att jag rusar till biograferna när det kommer en svensk film.

 

Tyckte också att Ondskan var ok, precis som du.

Kanske inte en film jag skulle ha på min minneslista för att se om, men helt godkänd som biofilm.

 

Jag ska medge att svensk film inte heller för mig är något jag direkt springer iväg för att se på bio, generellt sett.

Dock tycker jag att det är en trist attityd, av en del, att förkasta alla svenska filmer innan man sett ett lite bredare spektrum.

Om man är en person som bara ser t.ex actionfilmer och då tycker att svenska action-filmer är skräp., kan man faktiskt inte uttala sig om ALLA svenska filmer som skräp, om man inte sett flera genrer.

 

Tycker att det funnits en del drama och komedier som varit mycket bra inom svensk film (se min lista).

 

Men jag håller också med om att det finns en tendens hos svenska skådespelare att "teater agera" inom film, något som stör mig enormt.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det finns en hel del bra svenska filmer. men jag tycker ni missat två av de allra bästa i ert listande:

 

Black Jack och Bästa Sommaren.

 

Jag älskar verkligen Black Jack. Den är så fruktansvärt tragisk och elakt sorglig. Som en Torsk på Tallin för den RIKTIGA dansbandsgenerationen.

 

..uppdatering..

 

ja nu såg jag ju förståss att det var en del som hade med bästa sommaren på listorna. jaja. =)

Link to comment
Share on other sites

Usch det här börjar ju nästan bli otäckt :unsure:

 

Jag menar man får ju nästan en känsla av att Alzheimers kommer krypande runt hörnet när det ständigt dyker upp nya titlar man glömt.

 

Tycker ju också att Black Jack var en väldigt bra skildring av ett svenskt fenomen, dansbanden, och livsstilen runtomkring dessa.

 

Överhuvudtaget så är det intressant att just en engelsman tidigare varit så fenomenal på att skildra svenskheten i olika former.

Tyvärr tycker jag att han har tappat det sen ett bra tag tillbaka.

 

En annan bra svensk film var ju Veranda för en tenor.

Reine Brynolfsson är en riktigt bra och seriös skådespelare som jag gärna ser mer av.

Link to comment
Share on other sites

"JAG KAN SE ÄNDA TILL PRESSBYRÅN HÄRIFRÅN!"

 

eller vad det nu är han skriker från julbocken när han ska bränna ner den..

 

jag tycker så jäkla synd om kaj (tror han hette så). den snälle, glasögonprydde killen som ställer upp på allt och alla (speciellt helena bergström) och till sist bara önskar att han var som den vedervärdige trummisen...

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag sett En Kärlekshistoria är den tillsammans med Det Sjunde Inseglet i särklass de bästa svenska filmerna jag sett. Dem kan dock mycket möjligt få sällskap av Smultronstället som jag ska se imon.

 

Annars har vi klassiker som Sunes Sommar, Torsk på Tallin och Fyra nyanser av brunt som är även dem mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en lista förut, men hade då begränsningen att varje regissör bara får ha med en film. Eftersom inte mycket hänt sen dess så får den duga idag också.

 

1-2 Körkarlen (5) (Victor Sjöström)

1-2 Resan till Melonia (5) (Per Åhlin)

3. Scener ur ett äktenskap (4) (Ingmar Bergman)

4. Elvira Madigan (4) (Bo Widerberg)

5. Fucking Åmål (4) (Lukas Moodysson)

6. Midvinterduell (4) (Lars Molin)

7. Mitt liv som hund (4) (Lasse Hallström)

8. En kärlekshistoria (4) (Roy Andersson)

9. Så vit som en snö (4) (Jan Troell)

10. Fastighetsskötaren (4) (Thommy Berggren)

Link to comment
Share on other sites

Svensk film är nåt som jag också har lite svårt för för tillfället. Den konstnärliga visionen och framförallt stilsäkerheten är det som jag tycker helt saknas. Vi berättar småroliga illa producerade filmer med undermåligt skådespeleri. Kanske att dagens regissörer inte är så bra på personregi? Något för regiutbildningarna att tänka på kanske. Nåja, helt illa är det ju inte heller:

 

Körkarlen - Viktor Sjöström (1921-22?)

Bergmans 50-talsfilmer Sommaren med Monika, Sjunde inseglet o Smultronstället plus Scener ur ett äktenskap.

Kvarteret Korpen och Barnvagnen - Bo Wideberg

Här har du ditt liv - Jan Troell (1966)

En kärlekshistoria och Sånger från andra våningen - Roy Andersson

Fucking Åmål, Lilja 4 ever - Lukas Moosysson (har inte hunnit se Container ännu)

Fyra nyanser av brunt - Thomas Alfredsson

 

Kvarteret Korpen är väl den som smäller högst av de här. Thommy Berggren är så fruktansvärt oerhört underbart bra!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Czechflash Liknar denna film Joe Hill på någotvis Kärlek 65? Där tycker jag faktiskt att det är hans influenser från Godard som får filmen att kännas oengagerande.

 

Har inte sett den så jag kan tyvärr inte jämföra. Men Joe Hill vart iaf en besvikelse.

Link to comment
Share on other sites

Czechflash Liknar denna film Joe Hill på någotvis Kärlek 65? Där tycker jag faktiskt att det är hans influenser från Godard som får filmen att kännas oengagerande.

 

Har inte sett den så jag kan tyvärr inte jämföra. Men Joe Hill vart iaf en besvikelse.

 

Det var tråkigt att höra! Jag hade hoppats på bättre från Widerberg, med tanke på att han står bakom så olika men väldigt bra filmer som Elvira Madigan och Mannen från Mallorca/Mannen på taket.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...