Jump to content

Stephen King


Pumbaa

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Jag tänkte jag skulle vänta och se vad som hände i tråden och sen komma in och dominera fullständigt och visa var skåpet ska stå. :P

 

Nä, med tanke på att jag faktiskt har Stephen King både i min signatur och avatar och äger ca 65 King-böcker, så borde jag väl kanske säga nåt.

 

Jag håller med Manetheren fullständigt. Han (Manetheren allstå!) har sammanfattat bra vad jag tycker också. King är en rackare på att skapa en bra bakgrund till sina historier med sina ingående beskrivningar av miljöer och karaktärer. När jag läser King så kastas jag alltid direkt in i den levande miljön och lär känna karaktärerna. King har en - nästan läskig - förmåga att göra sina karaktärer levande. När en King-bok är slut känner mig alltid lite sorgsen över att behöva säga hejdå till karaktärerna. Värst var det när jag efter att i flera år ha levt med och läst The Dark Tower-serien. Det var svårt att förstå att den var slut.

 

Förstår inte alls vad Puffie menar då han påstår att King är dålig på bakgrund och bara slänger in konstiga grejor utan att förklara. Och att Koontz å sin sida gör det orealistiska realistiskt. Det är möjligt att han gör, men jag tycker att det är just detta som också är Kings kännemärke: övernaturliga händelser i realistiska miljöer bland vanliga människor. Oftast är det också i Kings karaktärers hjärnor som det mest läskiga sakerna sker. Läs bara en bok som Det.

 

Lite gammal reklam för Kings Bachman-böcker och lite om The Dark Tower.

 

Förresten, historien som Hawa!i hade läst heter "Autopsy Room Four" och finns med i samlingen Everything's Eventual (från 2002).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är lite fundersam över varför Pumbaa inte gjort ett enda inlägg i en tråd han själv startade? Känne att jag behöver hjälp att försvara Kings färger.  :P

Jag är mest förvånad över att Jojje inte har skrivit nåt.

 

Haha, du skall allt få hjälp du! :P

 

Jag har varit bortrest och har inte hunnit promota världens BÄSTA författare ju! :D

 

Både King och Koontz är bra, jag samlar på böcker från båda, men att jag har 48 böcker med Stephen King och bara 11 med Dean R. Koontz borde väl bevisa vem jag gillar mer än den andre! :D

 

Stephen King har ett sånt språk i sina böcker, att man aldrig kan missta sig om vilken författare man läser, så är det bara. Detta språk är så fantastiskt och beskrivande, och man kan verkligen se alla miljöer och karaktärer framför sig, så levande som de bara kan bli om det hänt i verkligheten, men det har det förstås inte, men King lyckas ändå. (Shit vad invecklat det lät! :D)

 

Något annat som jag älskar med Stephen King är hans underbara förord som är så sköna att läsa för att de är väldigt personliga och riktar sig som att han talar med läsarna i fråga, och verkligen lyckas galant! Det är nästan så att dessa är det bästa i en del böcker! :P

Link to comment
Share on other sites

Har precis lärt mig innebörden med begreppet skynda långsamt. Efter mycket letande efter liknande trådar såsom denna plitade jag ned lite info om Dark Tower på ämnet böcker. Efter att ha sett Jojjes avatar hungrade jag efter mer info om denna DT-följeslagare och efter några trista minuter och utforskanden av forumet hittade jag sökfunktionen, och sicken lycka, efter en sökning på Dark Tower upptäckte jag snabbt denna sida och insåg att mina senare inlägg var mer eller mindre onödiga då samma personer som läst och gett feedback på mina svar redan läst denna tråd. Så, om ursäkt ber jag, ingen vill läsa upprepningar :whistling:

 

Ändrat senare: Men damn, nu hittade jag Dark Tower-tråden, i never learn.

Ändrad av Basse
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stephen King är grymt bra! Hans språk, humor och allmänna skrivskicklighet är tveklöst bland det bästa jag sätt. Vissa av hans böcker, t.ex. Drömfångare, kan bli lite...förvirrande ibland, dock. Men språket är alltid, alltid på topp. Det är inte lika poetiskt och "drömmande" som t.ex. Edgar Allan Poe (King skulle säkert kunna om han försökte), men helt underbart naturligt, trovärdigt och personligt. Jag har aldrig läst en King-dialog som inte verkat helt trovärdig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag är själv lite av ett B-skräck-fan och har därav flera titlar i DVD samlingen som bygger på Stephen Kings böcker. Dessutom gör han en jäääääättefin skådespelarinsats som en bonde vars gård blir invarderad av utomjordiska växter :huh: Det blir fan ett par till snart asså :) Skål på're Stephen, gamle alkis!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ni pratar om Weeds eller The Lonesome Death of Jordy Verrill. Själva historien ingick också i det tecknade seriealbumet Creepshow (som ju senare filmen hette). Jag äger faktiskt ett exemplar av det där albumet. Riktigt roligt att ha i sin King-samling (fan, jag börjar låta som Ralle nu, he he).

 

post-22-1132403546.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag vet allt vad den heter, Jojje. :)

 

Jag har också ett Creepshow-album någonstans, men vi la nog upp det på vinden innan jag började samla på King, så jag vet inte riktigt var jag har det. Det får väl bli ett nyinköp av denna snart.

 

Visste du förresten, Jojje, att de skall göra seriealbum av Dark Tower-serien.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Japp, jag vet allt vad den heter, Jojje. :)

Det var info för alla King-noviser, givetvis. :P

 

Visste du förresten, Jojje, att de skall göra seriealbum av Dark Tower-serien.

Ja, och ser fram emot det helt klart. Ska tydligen basera sig på det som händer i W&G (Roland, Alain and Cuthbert i Hambry), enligt Följeslagarnas forum (du är väl medlem, på forumet menar jag?).

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte orkat bli medlem på forumet än, men nyhetsbrevet var jag en av de första som anmälde sig till. Men jag ska väl satsa på forumet då, bäst att registrera sig med en gång.

 

Fatta att det är skandal att jag inte läst Dark Tower! Måste fasen göra det nu. Synd att de släpper serien i så långsam takt. Jag har ettan och tvåan redan, så det tar ju ännu längre tid, eftersom jag måste vänta på trean.

 

BTW... Jag såg första slarvfelet av John-Henri Holmberg för ett tag sen, det var rätt kul. =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har en sak att bekänna. Jag har inte läst Dark Tower. Jag skall göra det nu när de ges ut på svenska, och det ska bli väldigt intressant att äntligen få ta del av det som många säger är Kings bästa verk genom tiderna.

 

Jojje: Har du läst Colorado Kid än? Jag ska beställa den strax. Om du nu gjort detta: Är den bra?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...