Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

Jag hade en fundering kring att starta en "filmklubb" här på filmsnack, dvs vi kollar på en utvald film på en utsatt tid och att vi sen kör igång med en diskussion efteråt.

Svårt att genomföra kanske men vi kan ju köra igång projektet på prov i alla fall. Har i alla fall läst mig till två till här på forumet som också verkar vara intresserade av denna briljanta idé, Czechflash och Lorenzo Lamas, hoppas givetvis att fler nappar på detta.

 

Det enklaste skulle nästan vara att bestämma vilka filmer vi ska se hyfsat lång tid innan det är dags, alltså någon form av körschema för ett par veckor framåt. Detta för att alla ska hinna få tag på filmerna i fråga. Så nu ställs vi inför ett par tuffa frågor;

  • Hur ofta ska vi se film?
  • Hur lägger vi upp själva eftersnacket?
  • Vilka filmer ska vi se?
  • Vem e sugna på idén?

Luften är fri...

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Haha okej du tänker så, jo det har du nog rätt i... Men hoppas du kan vara med nån gång i alla fall.

Kul att du är peppad Spicoli, hur ofta tycker du vi ska köra?

 

Javisst är man det! :)

 

Egentligen har jag inte heller så mycket tid för tillfället men jag kan säkert om det är rätt tider det sker såklart. Vi kan väl först pröva en gång och ser hur det går. Och sen kanske man kan bestämma hur ofta det blir av.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker idén är strålande. Men det gäller som sagt att man får vara relativit regelbundet närvarande. För det är ju en process vi måste genomgå. Bestämma filmer (eventuellt lägga fram alternativa genre, årtal, regissörer, skådespelare m.m och sedan rösta), "anmäla sig" och sen se filmen för att därefter diskutera och eventuellt analysera den. Men som sagt så amäler jag mig gärna till denna Filmklubb=)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka haka på denna lysande idé. Några lösa förslag från min sida:

 

- Plox bestämmer vad som ska ses, men andra kan komma med förslag. Tror det kan bli rörigt om vi ska rösta, men det kanske funkar.

- En idé är att välja en film som visas på tv så är det lättare för alla att se filmen.

- Diskussionen efteråt kan väl ske i den här tråden och kan ju pågå tills nästa filmvisning.

- Vill ni hellre ha en chat att diskutera i så fixar jag upp en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med denna positiva respons!

Lysande idé angående ta en film som går på TV Peo, om inte annat kan man ju variera sig och lägga in ett par sådana filmer i körschemat. Frågan är ju då hur vi får fram resterande filmer till detta schema, kanske någon form av nominering skulle fungera, eller ska vi bara köra på TV-aktuella filmer?

Funderade också på det där med chat, själv skulle jag nog ändå föredra diskussionen i en vanlig tråd, men det beror ju helt på vad alla ni andra tycker?

Link to comment
Share on other sites

Som Peo säger blir det förmodligen lite väl omständigt med att rösta och kanske lite väl enformigt att ta tv-filmer. Jag har redan sett Beck=)

Men som Admin säger så kanske det är bäst om du Plox bestämmer så får vi flitigt lägga in förslag. Då blir det säkert variation på det hela också.

 

Att anordna en chatt hade varit mycket trevligt någon gång då och då om vi har valt en film som vi alla har stora förväntnignar på eller dylikt.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen! Det var längesen det dök upp en tråd/ämne där det blev så mycket respons på en gång :up: Tidsmässigt så vet jag med mig att enda chansen att se på film för mig är helger! så ska man krast säga att har man en tvåveckorsperiod på sig så kan man ju klämma iallafall 3 filmer. Fler blir nog lite klurigt att hålla ordning på i konversationen efteråt, samt att ju fler filmer man tar desto större är risken för att fler inte kan se alla (har tillgång till alla).

Vore det inte bra med att köra teman? Tex skräckfilm, tre skräckisar som man jämför, tre svenska så kallade komedier (sälskapsresan... göta kanal...) Tre med Kevin Bacon, Tre av Bröderna Coen eller varför inte Lorenzo Lamas tema!

 

Chat är nog ingen bra idé... inte för mig iallafall, bättre att ta det i en vanlig forumtråd där man lägger in hur långt man kommit i sitt tittande, vad man tyckte eller inte fattade (ifall man ha David Lynch tema tex ;) )

 

//LL

Link to comment
Share on other sites

Jo fast klassiker med Lorenzo är väl i stort sett omöjliga att få tag i.

 

Hmm måste vi se filmen typ samtidigt. Eller missförstod jag. kan man inte sätta ett datum. Dvs att vi ska ha sett filmen/filmerna till ett visst datum och därefter diskutera dem.

 

Jag är på eftersom jag ju inte gör så mycket annat än glor på nån av dumburkarna. datorn eller tvn

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...