Jump to content

Omgång 2 - Tema "En ung Pacino slår igenom"


Plox

Rekommenderade inlägg

Tja, när SVT köper in filmer så brukar det väl röra sig om två "visningsrättigheter". Och ev kan ju den här ha blivit liggande, så därför blev reprisen tätt inpå.

 

Jag har förresten sett Panic in Needle Park som fick 3 av 5. Det är som sagt ingen dålig film, Pacino gjorde såvitt jag kan minnas en ok insats. Men den var ganska långtråkig och oengagerande.

 

Dog Day Afternoon har jag också sett. Det är ju en bra film, tror nog jag tyckte den var rätt underhållande också. Men man har ju sett så många filmer som har ungefär samma premisser, så så väldigt intressant var det väl inte. Tror jag gav den 4 av 5 iallafall.

Link to comment
Share on other sites

The Panic in Needle Park

Genre: Drama

År: 1971

Regi: Jerry Schatzberg

Manus: Joan Didion, John Gregory Dunne (efter en bok av James Mills)

Land: USA

 

needlepark1.JPG

 

Handling: Helen (Kitty Winn) kommer till Sherman Square på Manhattan. Området har fått ett öknamn – ”Needle Park”. Det är en myrstack av köpare och säljare av droger. Här ska den glada och trevliga Helen försöka skapa sig en karriär som konstnär, men hon träffar Bobby (Al Pacino), en drogberoende fifflare som känner alla. Helen faller snabbt för Bobbys charm och dras in i Bobbys värld av droger och trasiga människor. Hon vet att det är fel, men hon blir förblindad av kärleken till Bobby. Även Bobby vet att han egentligen gör henne mer skada än nytta, men helt plötsligt är Helen själv en drogberoende och deras beroenden håller dem kvar vid varandra. Värre blir det då polisen stoppar områdets största heroinkälla och paniken blir ett faktum i myrstacken av knarkare.

 

needlepark2.jpg

 

Omdöme: Jag påstår att ”beroende” är filmens genomgående tema. Bobby är beroende av pengar, vilket leder honom till drogerna, som han blir beroende av. Helen är också beroende av pengar, men även av Bobby, vilket leder henne till drogberoende. De blir beroende av varandra vilket leder till mer behov av pengar i form av drogförsäljning och kriminalitet som leder till mer droger och så vidare. Det är smärtsamt att se hur människor nystar in sig i den destruktiva spiralen som kallas droger och är man klok så vet man hur det kommer att sluta. Det är också det som gör att filmen aldrig blir särskilt intressant. Jag vet händelseförloppet i förväg och det blir aldrig spännande. Trots att Pacino, och framförallt Kitty Winn, gör sina karaktärer mycket bra så räddar det inte dramatiken. Filmen innehåller små händelser som finns där för att skapa lite liv i historien, men filmen får aldrig någon riktig fart. Däremot så är den viktig och den visar någonting som man inte ska blunda för. Tack vare skådespelarprestationerna och fotoarbetet så känns den också väldigt realistisk och närvaron finns där. Att den fick mycket uppmärksamhet när den kom på biograferna 1971 är inte konstigt alls. Däremot tycker jag att den är överskattad, som film sett. Dessutom känns det vid flera tillfällen att filmen hoppar över flera händelser och att mycket är nerklippt. Kanske inte så jättekonstigt eftersom filmen baseras på en bok, men jag tycker att manusförfattarna, klipparna och regissören Schatzberg kunde ha balanserat händelserna på ett bättre sätt än vad de gjorde. Detta hämmar tyvärr upplevelsen ytterligare och jag kan inte vara lika generös med betyget som kritikermajoriteten är.

 

2+/5

 

----------

Jag tänkte även passa på att klaga lite på dvd-utgåvan av Panic in Needle Park, som har väldigt grumlig ljudkvalité helt i mono, vilket var lite störande när mycket av filmen utspelas mitt bland trafiken på gatan.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Yojimbo: Nu var det ett bra tag sen jag såg The Panic in Needle Park, men jag minns den ungefär som du beskriver den. Mycket bra skådespeleri av Al Pacino och Kitty Winn (som jag inte tror jag sett/kommer ihåg i något annat, därav en så positiv överraskning). Men det är också det som gör filmen sevärd. Jag tror man kan klaga en del på regissören Jerry Schatzberg som ju även gjorde Scarecrow som fanns med i temat. Den tycker jag inte heller lyfter trots bra skådespelare och potential. Så med en annan regissör hade nog båda filmerna blivit bättre, kanske inte i klass med Dog Day Afternoon, men ändå ett snäpp upp från vad de är nu.

 

Edit: Annars är kanske den bästa knarkfilmen Vi barn från Bahnhof Zoo som jag tycker är väldigt realistisk, välspelad och gripande. Jag vet att vissa föredrar Requiem for a Dream, men 70-talet går inte att slå i realism.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra skådespeleri av Al Pacino och Kitty Winn (som jag inte tror jag sett/kommer ihåg i något annat, därav en så positiv överraskning).

Kitty Winn, läste jag, har mest hållit på med teater, men har även varit med i Exorcisten och sedan en av de ökända uppföljarna och ytterligare någon gammal exorcisten-rip-off. Sedan tror jag tyvärr att hon dog, vad det verkar.

 

EDIT: Hon är lyckligtvis inte död, som jag först trodde. Däremot slutade hon att skådespela efter att hon fick ett barn 1978 och har inte gjort en film sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
2 omgångar..det va länge detta höll :)

Det är väl ändå inte slut. Tar väl ett litet tag mellan omgångarna bara och förresten har det ju varit jul och nyår och då har man ju annat att tänka på också. Jag ser verkligen fram emot en ny omgång och hoppas fler är det? Och du NoName gillar väl analysvänliga filmer så jag skulle gärna vilja se dig delta :up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...