Jump to content

Filmtips på TV


Jojje

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Måndag 21 januari (preliminärt) visar SVT2 (Filmklubben) George A Romeros klassiker Night of the Living Dead. Troligen är tiden 22:40, eftersom det brukar vara den tiden Filmklubben visar sina filmer.

 

Jag hoppas att dem visar originalversionen från '68 och inte en senare versionen med nygjorda scener som inte alls har samma känsla och förstör filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 2,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Day of the Dead är faktiskt nummer tre i ordningen. Den utspelas mestadels under jorden i en bunker och är mindre bra. I tvåan som heter Dawn of the Dead tar ett antal personer skydd i ett stort varuhus där dem lever under en tid omringade zombies. Den är minst lika bra som ettan, tyckte jag. Vilken av dem är det du har sett?

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt jag blandade ihop dem, jag har sett night of the living dead som jag tyckte var okej och spännande (särskilt slutet, mycket ironiskt) och day of the dead som börjar lika oförklarligt som den slutar och som enbart innehåller massa äckel och slafs, man visar ju i nästan fem minuter hur zombierna äter på en massa döda människor.

 

Bruiser romeros nyaste film (tror jag?) går ju på kanal plus och den suger hårt har bara sett lite av den och den handlar om en kille som ingen lägger märke till, och då försvinner hans ansikte och han börjar döda (mysko?!?!?!)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag är ingen skräckfilmsfantast egentligen. Har inte sett många skräckfilmer alls faktiskt. Bland det jag har sett finns Romeros zombie-trilogi och jag måste säga att det är mycket märkliga filmer. En konstig blandning av skräck och absurd humor. Speciellt tvåan, Dawn of the Dead, har en väldigt konstig stämning över sig. Det är inte så att det är läskigt och en massa "jump scenes" hela tiden, utan det är snarare en obehaglig atmosfär hela tiden. Zombierna är inte speciellt farliga egentligen. Dem är tröga, långsamma, inte onaturligt starka, det enda dem vill är att äta manniskokött. Om man möter en av dem så är det oftast inget problem att komma undan om man inte har otur. Det är mängden zombier och deras envishet som gör dem farliga samt det faktum att om man blir biten och dör så förvandlas man till en zombie.

 

I tvåan har "hjältarna" tagit sin tillflykt till ett gigantiskt och övergivet köpcentrum. Dem lyckas döda dem zombier som finns inne i byggnaden och låser dörrarna så att ingen kan komma in. Där inne har dem sedan ett överflöd av mat, kläder, onödiga prylar, etc. Dem har t.o.m en ishall där dem kan åka skridskor. För att få frisk luft så kan dem gå upp på byggnadens tak (för att spela tennis). Dem är instängda och kan inte gå ut men har samtidigt ett litet paradis inne i sitt köpcentrum.

 

Jag vet inte om jag lyckats förklara, men det finns något i dem här filmerna som fascinerar mig. Jag vet att det inte är mästerverk och det är egentligen inte nån av mina favoritfilmer men ändå har dem gjort intryck. Oh, well...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Måndag 21 januari (preliminärt) visar SVT2 (Filmklubben) George A Romeros klassiker Night of the Living Dead. Troligen är tiden 22:40, eftersom det brukar vara den tiden Filmklubben visar sina filmer.

 

Jag hoppas att dem visar originalversionen från '68 och inte en senare versionen med nygjorda scener som inte alls har samma känsla och förstör filmen.

Ska vara tisdag 21/1 kl 22:30!

Link to comment
Share on other sites

Missa inte!

 

"Slĺ nollan till polisen" ikväll pĺ SVT1

"Sierra Madres skatt" onsdag pĺ SVT

 

De rekommenderas varmt!

 

// Howe

 

"Do you really believe in the perfect murder? " - Ray Milland i "Slĺ nollan till polisen"

Jag råkade se sierra madres skatt helt oplanerat. Hemma och sjuk så jag åt lunch framför tv-n.

 

Den var faktist rätt spännande med alla banditer, indianer och guld.

Link to comment
Share on other sites

Eloge till svt för gårdagens visning av "öster om Eden".

Inget konstigt att de visade den i bredbild, MEN och verkligen MEN jag bara satt och rös av lycka när de har med 2 min overtyr som är med innan filmen verkligen börjar!

 

Kommande Svt-tips:

 

Night of the living dead (21/1) - fast det vet väl alla redan?

Främlingar på tåg (23/1) - Hitchcook + Patricia Highsmith (som ochså skrev en schysst svit om en viss Mr Ripley!)

Sling Blade (29/1) - Billy Bob i suverän roll

Arsenik och gamla spetsar (Arsenic and old lace) (5/2) - Cary Grant i regi av Capra, visst överspel, teatrialiskt o.s.v. men förbannat roligt!

 

// Howe

 

My theory is that everyone is a potential murderer. - Främlingar på tåg

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Eloge till svt för gårdagens visning av "öster om Eden".

Inget konstigt att de visade den i bredbild, MEN och verkligen MEN jag bara satt och rös av lycka när de har med 2 min overtyr som är med innan filmen verkligen börjar!

Menar du att ex. TV3 inte hade visat den, eller? Overtyren var faktiskt det enda jag såg. Spelade nämligen in filmen för senare tittning.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att ex. TV3 inte hade visat den, eller? Overtyren var faktiskt det enda jag såg. Spelade nämligen in filmen för senare tittning.

Nej, troligtvis inte. Såg och spela in öster om eden på Tv4 för sex-sju år sedan. Tänkte att det är bäst att spela in den när nu svt sänder den (för att tv4 visade den ju inte i bredbild, dock ingen reklam mitt i det hade dem inte börjat med).

 

Tv4 hade inte med overtyren! Men SVT!

 

Som musikintresserad (ser ibland filmer för att den och den har skrivit musiken) så blev jag som Ni säkert läst oerhört glad över detta!

 

//Howe

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...