Jump to content

Mulholland Drive


Howe

Rekommenderade inlägg

Yojimbo: Jag får läsa på lite mer inför min stundande omtitt och kommer att vara öppen för alla förslag. Mullholland Drive är en sådan film som nästan kräver att tar sig an den med öppet sinne.

 

Kul att du noterade det här med mitt Kubrick-citat. Har själv inte reflekterat över det tidigare och sammankopplat de båda, men nu när du säger det så är det ju en självklarhet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så, då har jag sett filmen en andra gång och nu kan jag relatera det mesta som händer i filmen till något annat.

 

Jag har teorin som de flesta verkar vara här: brustna skådespelarambitioner och brustet hjärta, mordbeställning och ånger.

 

Men angående det äldre paret så verkar åsikterna gå isär, så jag hade tänkt att ge min bild av det hela.

 

Paret härstammar ifrån jitterbuggtävlingen, som många redan har påpekat och som man ser i början av filmen. Vilken befattning de har under tävlingen spelar ingen större roll egentligen för resten av teorin. Antingen så är det juryn eller medtävlande.

Det intressanta för mina fortsatta spekulationer är vad det säger till Watts karaktär.

 

Watts karaktär vinner tävlingen - med vem får man inte reda på, men kanske den ena mannen ifrån caféscenen? - och det äldre paret säger i förbifarten lite på skoj: "Äh, du övertygade verkligen oss. Du borde ju bli skådis" Något i den stilen.

 

Utan att inse skämtet så kör Watts karaktär stenhårt på den här idén och beger sig till Hollywood för att pröva lyckan. Då hon snabbt inser att hon inte är lika bra som hon drömmer om, så beskyller hon det äldre paret för händelseutvecklingen senare med brustna skådespelarambitioner och brustet hjärta.

 

Det äldre paret ger falska förhoppningar - vilket indirekt Lynch även vill påpeka att filmindustrin gör - och leder henne till den bittra sanningen, som symboliseras av uteliggaren.

Alltså den inledande delen symboliserar Watts känslor för paret. Utåt sett så vill de väl, men inombords så har de mer lömska planer. De måste ju vara orsaken, för de sa ju att jag skulle bli skådespelare. [skämtet förstås inte än]

 

Uteliggare är då i drömmen den mörka, men oundvikliga sanningen. Vad som verkligen har hänt.

Indirekt vet Watts vad det handlar om - den finns ju bara runt hörnet - men hon vill verkligen förtränga den och hoppas att det hände något oväntat som ändrade allt. Någon Deus ex machina-liknade situation.

Antingen de fulla ungdomarna eller den klantiga mördaren.

 

Men när hon sedan ser nyckeln på bordet så inser hon vad hon har gjort och den bittra sanningen gör sig påmind igen, alltså uteliggaren.

Ur hennes - för det var väl bestämt att det var en kvinna? - påse kommer det gamla paret igen i en lite mindre storlek, för att visa grunden till hela problemet och hur ett sådant litet problem kunde eskalera till sådana proportioner.

 

När paret väl är i normal form så inser Watts ännu en gång hur det hela ligger till och att det bara var ett oskyldigt skämt - därav det skrattande paret.

Watts kan inte leva med vad hon har gjort utifrån det hon trodde, som hon nu vet inte är sant, och begår självmord.

 

 

Notis: Angående att uteliggaren symboliserar den mörka sanningen, så ser jag en anledning till varför det just är en uteliggare här.

 

Hela händelseförloppet bygger på falska förhoppningar - skådespelaryrket och kärlek - och uteliggaren symboliserar den falska förhopppningen som samhället i stort, och även Hollywood indirekt i den här berättelsen, ger.

Samhället ger bilden av att alla har och ska ha en bostad, vilket inte stämmer överrens med en uteliggare - alltså falska förhoppningar.

 

 

Det var några tankar kring filmen och jag ber om ursäkt över eventuellt svammel.

Det är alltid roligt att försöka gå in på djupet, vilket leder till att man svävar iväg och tänker inte på att antingen verkligen vara tydlig eller logisk.

Dessutom att man får utrymme att skapa sin egen teori bakom filmen :)

Jag har ett betyg färdigt nu efter den andra omgången, men jag känner att jag inte kan skriva en recension än på filmen. Får se om det kanske blir en nästa gång - tredje gången gillt eller?

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra mer om det äldre paret. Jag tänkte själv om dem härom dagen faktiskt (måste varit för att Mulholland Drive kommit på tal här på forumet). Jag kan tro på din teori och jag tror åtminstone att paret kan vara människor från jitterbug-tävlingen som Diane kopplar samman med tro, hopp och lycka och därför har fått en tacksam roll som tillförlitliga farföräldrar i hennes drömvärld.

 

"Come on. It'll be just like in the movies. We'll pretend to be someone else."

 

Jag vet inte om jag nämnt det citatet tidigare, men Betty säger det när hon och Camilla ska ringa och kolla om det har hänt en olycka på Mulholland Dr. Det hon säger kan sättas i det tillstånd Diane är i, som en kvinna som fått hollywooddrömmen krossad. Kul att tänka lite extra på när man ser filmen nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...