Hoppa till innehåll

Foto:
- - - - -

Tipsa om kostymdraman

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 NoName

NoName

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 764 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Plats:Ronneby

Skriven 13 mars 2009 - 22:23

Filmer som till exempel Stolthet och fördom..tack.

#2 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 277 Inlägg:

Skriven 14 mars 2009 - 19:46

Jag rekommenderar alltid Shakespeare in Love när det kommer till kostymdramer. Det är en av mina absoluta favoritfilmer. Den är betydligt mer lättsam till tonen än många andra kostymdramer, den har en underbar humor samtidigt som dialogen är en utmaning.

Andra filmer är Elisabeth, som Cate Blanchett fick en Oscar för, eller Mycket väsen för ingenting med fantastiskt skådespel av Emma Thomson och Kenneth Branagh.

#3 NoName

NoName

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 764 Inlägg:

Skriven 14 mars 2009 - 19:59

Jag rekommenderar alltid Shakespeare in Love när det kommer till kostymdramer. Det är en av mina absoluta favoritfilmer. Den är betydligt mer lättsam till tonen än många andra kostymdramer, den har en underbar humor samtidigt som dialogen är en utmaning.

Andra filmer är Elisabeth, som Cate Blanchett fick en Oscar för, eller Mycket väsen för ingenting med fantastiskt skådespel av Emma Thomson och Kenneth Branagh.

Är Shakespeare in love på vers? Har inte sett den än.

#4 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 277 Inlägg:

Skriven 16 mars 2009 - 12:05

Ja, det är den till stor del. Tog ett par gånger innan jag helt kunde ta till mig dialogen faktiskt. Men jag gillar språket mycket.

#5 Lindvall

Lindvall

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 14 Inlägg:

Skriven 22 mars 2009 - 17:19

Rätt långt ifrån Jane Austen-material, men vidga dina vyer och ta dig an "Barry Lyndon". Kubricks mästerliga bidrag till genren - ett kostymdrama som kräver mycket av tittaren, men belönar mångfaldigt med den närmast organiska ljussättningen, som i kapitel berättar historian om människans högmod. Estetiken är utformad som tavlor i sekvens. Fantastisk.

#6 NoName

NoName

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 764 Inlägg:

Skriven 22 mars 2009 - 21:05

Rätt långt ifrån Jane Austen-material, men vidga dina vyer och ta dig an "Barry Lyndon". Kubricks mästerliga bidrag till genren - ett kostymdrama som kräver mycket av tittaren, men belönar mångfaldigt med den närmast organiska ljussättningen, som i kapitel berättar historian om människans högmod. Estetiken är utformad som tavlor i sekvens. Fantastisk.

kolla min topp 10 :) och mina vyer är rätt vidgade.

#7 Mihail

Mihail

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 15 Inlägg:
  • Plats:Karleby, Finland

Skriven 22 mars 2009 - 22:21

Roman Polanskis Tess verkar intressant.

#8 Lindvall

Lindvall

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 14 Inlägg:

Skriven 22 mars 2009 - 23:29

kolla min topp 10 :) och mina vyer är rätt vidgade.

Var inte min mening att verka nedlåtande, om det nu uppfattades så! Och det glädjer mig att du redan sett och förälskat dig "Barry Lyndon" ;)

#9 Yojimbo

Yojimbo

And the Oscar goes to...

• Medlem +
  • 3 017 Inlägg:
  • Plats:Borlänge

Skriven 23 mars 2009 - 01:58

Barry Lyndon är nog kostymdramernas kostymdrama, och ändå kom den aldrig upp i mitt huvud när jag försökte komma på fler kostymdramer. :blush: :mad2:

I och för sig visste jag att NoName sett den, men ändå...

#10 Psylocke

Psylocke

Transformer

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 512 Inlägg:
  • Plats:Sverige

Skriven 24 mars 2009 - 21:47

Du har kanske redan sett den, men serien Stolthet och Fördom (som kom ~95) med Colin Firth är i mitt tycke väldigt mycket bättre än den senaste filmen med Keira Knightley.

#11 Gäst_s.k_*

Gäst_s.k_*
  • Gäster

Skriven 06 juli 2011 - 19:33

Filmer som till exempel Stolthet och fördom..tack.

#12 NoName

NoName

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 764 Inlägg:

Skriven 07 juli 2011 - 17:34

en gammal tråd av mig..där ser man :)

Tycker The Duchess va helt ok faktiskt. Oxå med Keira Knightly..som i Stolthet och fördom.

#13 wst

wst

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 259 Inlägg:
  • Plats:Umeå

Skriven 17 juli 2011 - 15:44

Tänkte tipsa om Viskningar och rop av Ingmar Bergman, men den hade du sett. Kanske andra som fick ett tips nu. Syskonbädd 1782 kanske du skulle tycka om, fin ensemblelista!

#14 NoName

NoName

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 764 Inlägg:

Skriven 19 juli 2011 - 07:59

Syskonbädd är på "vill-se"-listan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare