Duras Skriven 16 Februari, 2006 Report Share Skriven 16 Februari, 2006 Oj inget ämne om Hitchcock, jaja så det kan vara Jag har dock inte gjort någon omröstning. Det finns alltför många alternativ och man missar alltid någons favorit, så lista själva så kan man sammanställa det hela själv om man är intresserad av det. Håller just nu på mycket med Hitchcock och det är så mycket som är bra. Jag har dock kommit fram till att Shodow of a Doubt är den bästa filmen. Jag gillar hur Hitchcock sublimerar ondskan här och flyttar in den i en vacker miljö. Som jag ser det så att filmen handlar om hur Little Charlie upptäcker sin mörka sida genom att hon konfronteras med sin Onkel Charlie. Hitchcock visar direkt i anslaget att det handlar om insidan av själen genom att visualisera en yttre förödelse som sedan flyttas in i just Onkel Charlie. Sedan gör han samma upplägg fast tvärtom gällande Little Charlie, dock avslöjar posen på sängen att de hör ihop och vips så finns det mörka i det vackra St. Rosa. Sättet Hitchcock använder musiken är lysande och han skapar en vals mellan de två Chrliearna som hela tiden blir farligare och farligare. Och tillslut så måste little Charlie möta sitt egna mörker och här visualiseras detta genom baren som de två besöker. Dvs den vackra staden har en mörk sida som Little Charlie inte har besökt, men nu måste hon plötsligt se det mörka. Efter denna vändpunkt så börjar en ren katt och råtta lek i sann Hitchcock anda. Men redan i familjedrama delen så planterar han detta så snyggt genom att göra en Shakespeare, dvs lägga in en oskyldig diskussion som egentligen handlar om själva fortsättningen av filmen, nämligen mord. Med humor och total stilistisk medvetenhet så guidar Hitchcock oss in i människans mörka vrår. Så väll gjort att man får en tår i ögat, dessutom helt opretentiöst vilket gör att underhållningen inte behöver försvinna. Så därför är denna film 1 på min Hitchcocks lista, min topp fem ut så här… - alla dessa filmer är klockrena 5 poängare, det är väldigt lite som skiljer dem åt. 1. Shadow of a Doubt 2. Vertigo 3. Rear Window 4. North by Northwest 5. Psycho Jaha och hur ser ni på detta??? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 16 Februari, 2006 Report Share Skriven 16 Februari, 2006 Det finns faktiskt redan en Alfred Hitchcock tråd HÄR med den ligger inte under topplistor så jag tycker allt vi kan behålla denna tråd för Hitchcock kan man aldrig få nog av. Utav alla möjliga alternativ måste jag nog säga att Alfred Hitchcock är den absoluta favoriten. Han bygger upp en stämmning med hjälp av foto, kameravinklar, kameraglidningar, dialoger, blondiner och framförallt Bernard Herrmanns musik som ingen anning och den underbara blandningen av spänning, skräck och humor kan jag aldrig få för mycket av. Han är helt enkelt den bästa. Intressant liten analys av Shadow of a doubt, filmen som faktikst är hans egna personliga favorit, som jag själv inte anser som en utav mästarens bästa. Men givetvis är den mycket bra. Här kommer min fullständiga lista utav sedda Hitchcockfilmer och jag försöker rangordna dem så gott det går men är väldigt osäker, på framförallt första platsen. Psycho Rear Window De 39 stegen I sista minuten En dam försvinner Repet Studie i brott Fåglarna Skuggan av ett tvivel Ugglor i mossen Mannen som visste för mycket Märkte att det var svårare att rangordna dem än vad jag trodde, men ungefär så ser min lista ut och det är ingen film som ligger under betyget 4. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duras Skriven 16 Februari, 2006 Author Report Share Skriven 16 Februari, 2006 Repet är faktiskt riktigt intressant den också, jag såg någon dokumentär någon gång gällande att man hade problem med sexualiteten. Många ansåg att dialogen var alltför homosexuell, och nu när jag så om den i veckan så var det ända jag kunde tänka på. åå baske om den inte är pro-homo trotts allt Jag gillar idén om att göra en film i bara ett rum och få det hela spännande. Mycket mycket imponerande. Jag tycker dock att skådespelarna blir lite för teatraliska och detta hämmar filmen en del. men jössöss vi talar ändå om en stark 4 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 16 Februari, 2006 Report Share Skriven 16 Februari, 2006 Haha, det har jag faktiskt inte tänkt på men kommer säkerligen reagera på det när jag ser om den. Ja Repet är verkligen en speciel och underhållande film på alla sätt och vis. Hitchcocks filmteknik under filmen är även den väldigt intressant då han filmade allt som en enda tagning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Februari, 2006 Filmstar Report Share Skriven 17 Februari, 2006 Väldigt intressant tråd, men jag tycker helt klart att detta ska tas i originaltråden om Hitchcock... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linn Skriven 5 Mars, 2006 Report Share Skriven 5 Mars, 2006 Rear window... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bioast Skriven 28 Juni, 2006 Report Share Skriven 28 Juni, 2006 Otroligt svår fråga. Men om man bara får se en Hitchcock-film i livet får det nog bli "I sista minuten". Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 13 December, 2006 Report Share Skriven 13 December, 2006 1. Vertigo 2. Psycho 3. North By Northwest 4. Rear Window 5. The Man Who Knew Too Much ('56) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bioast Skriven 21 December, 2006 Report Share Skriven 21 December, 2006 Min lista 1. Främlingar på tåg (1951) Studie i brott (1958) I sista minuten (1959) Psycho (1960) 2. Fönstret åt gården (1954) 3. Slå nollan till polisen (1954) Fåglarna (1963) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 14 Januari, 2011 Report Share Skriven 14 Januari, 2011 upp..Min lista är nästan densamma idag. North by Northwest är ett steg upp istället o Rear Window ner. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 15 Januari, 2011 Report Share Skriven 15 Januari, 2011 21 sedda sammanlagt. Dessa fem är samtliga fyror med undantag för Studie i brott som är en stark sådan. Studie i brott Fönstret åt gården Psycho Slå nollan till polisen Fåglarna sjunga klockan 1.45 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Januari, 2011 Filmstar Report Share Skriven 15 Januari, 2011 Imponerande att samtliga 21 är minst fyror, wst. Själv har jag sett 30 av hans filmer, men det finns en tvåa (Topaz) samt några svaga treor och treor bland dessa. Givetvis finns det även en hel del fyror och en femma. Dessa är hans främsta (alla minst fyror): North by Northwest (5/5) Psycho (+4/5) Strangers on a Train (4/5) Rope (4/5) Rear Window (4/5 alt. +4/5) Vertigo (4/5 alt. +4/5) Dial M for Murder (+4/5) Och dessa kommer därefter (svaga fyror): The Birds The Lady Vanishes Spellbound The Man Who Knew Too Much (1956) Suspicion Medans jag blev mest besviken på dessa (som räknas till hans bättre): Shadow of a Doubt Notorious (måste dock se om) The 39 Steps (måste dock se om) Den kompletta listan hittas här. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 15 Januari, 2011 Report Share Skriven 15 Januari, 2011 5 01. Vertigo 02. Psycho 03. North by northwest 04. Rear Window 4 05. Mannen som visste för mycket ('56) 06. Rebecca 07. Främlingar på tåg 08. Fel man 09. Repet 10. Slå nollan till polisen 11. Cirkusboxaren 12. Sabotör 3 (ej rangordnade) Fåglarna Frenzy Marnie Notorious Jag bekänner Ta fast tjuven Ugglor i mossen Arvet Skuggan av ett tvivel Livbåt 2 En läcka i ridån Topaz Vill främst se En dam försvinner, Trollbunden, De 39 stegen, Utrikeskorrespondenten, The lodger. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 15 Januari, 2011 Report Share Skriven 15 Januari, 2011 Imponerande att samtliga 21 är minst fyror, wst. Skrev lite slarvigt, menade de fem filmer som jag nämnde har fyra i betyg. Resterande treor och några tvåor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Januari, 2011 Filmstar Report Share Skriven 15 Januari, 2011 Imponerande att samtliga 21 är minst fyror, wst. Skrev lite slarvigt, menade de fem filmer som jag nämnde har fyra i betyg. Resterande treor och några tvåor Ah, det var lite skillnad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.