Jump to content

Bästa Hitchcock


Duras

Rekommenderade inlägg

Oj inget ämne om Hitchcock, jaja så det kan vara :blink: Jag har dock inte gjort någon omröstning. Det finns alltför många alternativ och man missar alltid någons favorit, så lista själva så kan man sammanställa det hela själv om man är intresserad av det.

 

Håller just nu på mycket med Hitchcock och det är så mycket som är bra. Jag har dock kommit fram till att Shodow of a Doubt är den bästa filmen.

 

Jag gillar hur Hitchcock sublimerar ondskan här och flyttar in den i en vacker miljö. Som jag ser det så att filmen handlar om hur Little Charlie upptäcker sin mörka sida genom att hon konfronteras med sin Onkel Charlie. Hitchcock visar direkt i anslaget att det handlar om insidan av själen genom att visualisera en yttre förödelse som sedan flyttas in i just Onkel Charlie. Sedan gör han samma upplägg fast tvärtom gällande Little Charlie, dock avslöjar posen på sängen att de hör ihop och vips så finns det mörka i det vackra St. Rosa.

 

Sättet Hitchcock använder musiken är lysande och han skapar en vals mellan de två Chrliearna som hela tiden blir farligare och farligare. Och tillslut så måste little Charlie möta sitt egna mörker och här visualiseras detta genom baren som de två besöker. Dvs den vackra staden har en mörk sida som Little Charlie inte har besökt, men nu måste hon plötsligt se det mörka. Efter denna vändpunkt så börjar en ren katt och råtta lek i sann Hitchcock anda. Men redan i familjedrama delen så planterar han detta så snyggt genom att göra en Shakespeare, dvs lägga in en oskyldig diskussion som egentligen handlar om själva fortsättningen av filmen, nämligen mord. Med humor och total stilistisk medvetenhet så guidar Hitchcock oss in i människans mörka vrår. Så väll gjort att man får en tår i ögat, dessutom helt opretentiöst vilket gör att underhållningen inte behöver försvinna.

 

Så därför är denna film 1 på min Hitchcocks lista, min topp fem ut så här… - alla dessa filmer är klockrena 5 poängare, det är väldigt lite som skiljer dem åt.

 

1. Shadow of a Doubt

2. Vertigo

3. Rear Window

4. North by Northwest

5. Psycho

 

Jaha och hur ser ni på detta???

Link to comment
Share on other sites

Det finns faktiskt redan en Alfred Hitchcock tråd HÄR med den ligger inte under topplistor så jag tycker allt vi kan behålla denna tråd för Hitchcock kan man aldrig få nog av.

Utav alla möjliga alternativ måste jag nog säga att Alfred Hitchcock är den absoluta favoriten. Han bygger upp en stämmning med hjälp av foto, kameravinklar, kameraglidningar, dialoger, blondiner och framförallt Bernard Herrmanns musik som ingen anning och den underbara blandningen av spänning, skräck och humor kan jag aldrig få för mycket av. Han är helt enkelt den bästa.

 

Intressant liten analys av Shadow of a doubt, filmen som faktikst är hans egna personliga favorit, som jag själv inte anser som en utav mästarens bästa.

Men givetvis är den mycket bra.

 

Här kommer min fullständiga lista utav sedda Hitchcockfilmer och jag försöker rangordna dem så gott det går men är väldigt osäker, på framförallt första platsen.

 

Psycho

Rear Window

De 39 stegen

I sista minuten

En dam försvinner

Repet

Studie i brott

Fåglarna

Skuggan av ett tvivel

Ugglor i mossen

Mannen som visste för mycket

 

Märkte att det var svårare att rangordna dem än vad jag trodde, men ungefär så ser min lista ut och det är ingen film som ligger under betyget 4.

Link to comment
Share on other sites

Repet är faktiskt riktigt intressant den också, jag såg någon dokumentär någon gång gällande att man hade problem med sexualiteten. Många ansåg att dialogen var alltför homosexuell, och nu när jag så om den i veckan så var det ända jag kunde tänka på. åå baske om den inte är pro-homo trotts allt :rolleyes:;)

 

Jag gillar idén om att göra en film i bara ett rum och få det hela spännande. Mycket mycket imponerande. Jag tycker dock att skådespelarna blir lite för teatraliska och detta hämmar filmen en del. men jössöss vi talar ändå om en stark 4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 years later...
  • Filmstar

Imponerande att samtliga 21 är minst fyror, wst. Själv har jag sett 30 av hans filmer, men det finns en tvåa (Topaz) samt några svaga treor och treor bland dessa. Givetvis finns det även en hel del fyror och en femma.

 

Dessa är hans främsta (alla minst fyror):

 

North by Northwest (5/5)

Psycho (+4/5)

Strangers on a Train (4/5)

Rope (4/5)

Rear Window (4/5 alt. +4/5)

Vertigo (4/5 alt. +4/5)

Dial M for Murder (+4/5)

 

Och dessa kommer därefter (svaga fyror):

 

The Birds

The Lady Vanishes

Spellbound

The Man Who Knew Too Much (1956)

Suspicion

 

Medans jag blev mest besviken på dessa (som räknas till hans bättre):

 

Shadow of a Doubt

Notorious (måste dock se om)

The 39 Steps (måste dock se om)

 

Den kompletta listan hittas här.

Link to comment
Share on other sites

5

 

01. Vertigo

02. Psycho

03. North by northwest

04. Rear Window

 

4

 

05. Mannen som visste för mycket ('56)

06. Rebecca

07. Främlingar på tåg

08. Fel man

09. Repet

10. Slå nollan till polisen

11. Cirkusboxaren

12. Sabotör

 

3 (ej rangordnade)

 

Fåglarna

Frenzy

Marnie

Notorious

Jag bekänner

Ta fast tjuven

Ugglor i mossen

Arvet

Skuggan av ett tvivel

Livbåt

 

2

 

En läcka i ridån

Topaz

 

 

Vill främst se En dam försvinner, Trollbunden, De 39 stegen, Utrikeskorrespondenten, The lodger.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...